| Author |
Topic  |
|
|
Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 12:31:20
|
Jag ska rekomendera en kompis att skaffa en budgetstereo kombination hemmabio, jag tycker chario ser snygga och seriösa ut, vad vet ni om dessa?
Nått att ha? Sontec har dessa..
Denna stativare får man ge 4700:- för, men kan man få nått bätre för de pengarna tror ni?

de är juh riktigt snygga
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 12:41:50
|
De verkar både snygga och billiga, men de ser ut som om de är upp och ned vända. Är priset ink. eller ex. benställning?
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 12:43:11
|
benen kostar ytterligare en 1500:- skulle jag tro.
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger |
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 12:44:48
|
han ska inte ha golvare till hemmabion då? eller ska han köra med en sub?
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 12:47:58
|
En sub, de kommer att bo lite kompakt, och en sub ska till, köpes eller bygga med perlees xls.
 |
|
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 12:54:37
|
aha, okej.. har inte MA nån ungefär lika billig stativare?
annar så är väll denna ok..
"Sed fugit interea, fugit irreperabile tempus" Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit |
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 12:58:38
|
även intressanta;

med säkerligen sjysstare diskanter, fast mycket fulare och oporrigare än italienska trälådor
subwoofer som är fint musikaliskt
 går till ca 30hz -5db och det räcker till bio -3db är 35hz, snygg och regäl seriös subb..
 |
|
|
BluesBoy
Member

160 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 13:34:12
|
Har själv lyssnat på Jm-Lab´s stativare 806 (heter den nog), den översta i alla fall. En riktigt bra högtalare. Men, den måste spelas in ordentligt. Oinspelad låter den INTE roligt. Chario har jag bara hört modellen under den som presenteras här, låter dock helt ok. Har även hört deras dyrare modell Millennium, och den var inte fel den heller =)
Sådant skall man sjunga om, inte leva efter |
 |
|
|
Audionet
Reportage-Harry 2007, 100.000-klubben

4639 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 13:43:01
|
quote:
Jag ska rekomendera en kompis att skaffa en budgetstereo kombination hemmabio, jag tycker chario ser snygga och seriösa ut, vad vet ni om dessa?
Nått att ha? Sontec har dessa..
Denna stativare får man ge 4700:- för, men kan man få nått bätre för de pengarna tror ni?
de är juh riktigt snygga
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern
Både Chario och JM-lab är bra val, men de låter lite olika. Chario spelar med lite mer värme och är mer förlåtande. Jag har inte jämfört tvärs över, men skulle tro att Charion spelar något "fetare". Chario brukar passa lite bättre till "billig" kringutrustning än vad JM-Lab gör.
Mvh Audionet
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 13:48:05
|
Billig, du menar budget utr. :) jag tror Chario kan passa bättre nu när vi väljer ett budget paket med hifikänsla.
 |
|
|
Audionet

4639 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:00:00
|
quote:
Billig, du menar budget utr. :) jag tror Chario kan passa bättre nu när vi väljer ett budget paket med hifikänsla.
------------------------------------------------------------------- När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tigern
Japp, billig= budget.
Jag är själv förtjust i Chario högtalarna, de gör praktiskt taget nästan aldrig bort sig när man sätter in dem i olika anläggningar. Inte så knepiga, dom bara spelar musik. Det som kan saknas lite ibland är väl att dom saknar lite nerv, men i gengäld låter de trevligt med all musik.
Mvh Audionet
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:02:12
|
Det är precis vad som behövs, tillsammans med en snärtig subba från JM lab, kan bli hur bra som helst..
 |
|
|
Audionet

4639 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:04:28
|
Titta på den nya subwoofern från JM-Lab som passar till deras SIB system, det låter riktigt bra och är liten.
Mvh Audionet
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:05:16
|
och som förstärkare och DVD har jag funderat på denna lila kompakta duo från NAD som jag tror kan vara en bra matchning mot chario om inte lär behöva så mycket effekt.

kostar nu ca 12000:-
 |
|
|
Audionet

4639 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:23:53
|
Har aldrig hört dom. Men om man skall generellisera lite så bör Charios klang passa utmärkt till NAD.
Mvh Audionet
|
 |
|
|
Niklas Nord

6152 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 14:27:59
|
Dock kan man säkert få bra andra grunkor för 12000:- , ska kolla runt lite innan det blir nått av biffen.
Men NAD paketet verkar helrätt, snyggt som sjutton, och bara EN fjärr.
NAD brukar driva bra också. låter okej, och ger MKT för pengarna de kostar.
Jag tror det kan bli bra.
 |
|
|
Jonas N
Member

289 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 16:50:26
|
Rekommenderar verkligen en jämförelse mellan de där Chario och ett par inspelade Dynaudio Audience 42. Det har jag gjort. Deras karaktärer skiljer sig avsevärt kan jag säga direkt.
Chario gör ett kvalitetsmässigt klart bättre intryck, de ser dyra ut. Dynaudio har nöjt sig med en plastfaner modell sämre. Men har man väl kopplat upp högtalarna och lirat några lagg så är det första synintrycket som borttrollat.
Chario upplevs som slö och oengagerad i jämförelse med de alerta trixiga Dynaudio. Dynaudio är mycket allround men är i sitt esse med rockmusik och jazz. Chario vet jag tyvärr inte vad de är bra på, de är helt enkelt en klass sämre.
Detta är vad jag tycker, detta är mina intryck av en jämförelse jag gjort. 
Tog en närmare koll på bilden. Jag har jämfört Dynaudion med en mindre modell av Charion. Så värdet av jämförelsen kanske inte är detsamma. Rekomendationen kvarstår dock.
Edited by - Jonas N on 2002/08/29 16:53:5 |
 |
|
|
Wilderwein
Member

534 Posts |
Posted - 2002/08/29 : 19:25:30
|
Har iof bara lyssnat ordentligt på charios constellation serie och det låter ju toppen..=) JM-lab suben är jäkligt bra för sitt pris, men å andra sidan Cobalt serien har aldrig imponerat på mig, den är stel och ljus man blir ju lyssningstrött... Jaja chorus låter väl sisådär för pengarna. lycka till Niklas.. Wilderwein
|
 |
|
| |
Topic  |
|