HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Mmm, Audion, mmmm....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/08/28 :  19:56:40  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Nu står ett sprillans begagnat Audionförsteg och glöder hos mig! Första intrycket är att det låter oförskämt bra! Om försteget låter så här skimrande och underbart - hur låter då inte exempelvis Silvernight-blocken...?
Det är bara att lägga undan csn-pengarna och leva på nudlar ett tag så får vi se...

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/08/28 :  20:04:18  Show Profile Send arcam a Private Message
Rör är bra, Edison Triod ägare sedan ett
år tillbaka, lycka till, rör ej rören!

"Det första man blir blind på är ögonen"

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/08/28 :  20:20:00  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Mmm, I know... Står en Edison 60 hemma också. Erik Andersson har någon form av gudomlig status i mina ögon!
Så trioden låter fint? Undrar om silvernight-steget låter så mycket bättre egentligen? Fast nu måste jag ju matcha guldfinishen på mitt försteg med två guldiga audionslutsteg... *flinar*

Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2002/08/28 :  20:35:47  Show Profile Send arcam a Private Message
Daskapital, jodå EdisonTrioden står och glöder
just nu i denna stund och förstärker neutralt
och fint tonerna från Lisa Ekdahl´s melodiska
tillika mysiga cd skiva benämnd "sings Salvador Poe"

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts

Posted - 2002/08/29 :  08:39:52  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
Audion låter som sagt mycket bra!
Jag vet inte om dom låter speciellt korrekt, däremot. Nu spelar korrektheten ingen större roll om man får ett ljud som tilltalar en! Eller visst?

Det var så länge sen jag lyssnade på transistorer, så jag minns inte hur det lät. Det är så jobbigt att jämföra saker hela tiden...

Man mår bättre om man bara kopplar av!

Strmbrg,

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/08/29 :  08:48:32  Show Profile Send B Peter a Private Message
Det är verkligen synd att Edisonserien upphör. Visst, Audionserien är mycket snyggare men så kostar den också mer än dubbelt så mycket. Nåja, man kan ju trösta sig med att skaffa begagnade Erik Andersson-konstruktioner.

Jag har haft en Edison 60 och har nu en "Andersson special" med KR Enterprise 52B-rör, single-end-kopplade. Något Audionförsteg äger jag inte. Vilket försteg har du, med eller utan separat strömförsörjningslåda?

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts

Posted - 2002/08/29 :  09:29:59  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
[quote]
Vilket försteg har du, med eller utan separat strömförsörjningslåda?

Det är ett aktivt försteg utan förstärkning. Vet inte om det har något egentligt namn, faktiskt.

Mvh
Strmbrg,

Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/08/29 :  10:31:04  Show Profile Send B Peter a Private Message
Förlåt mig Strmbrg, jag var luddig i min syftning, jag syftade på DasKapitals försteg. Jag vet redan att du har ett läckert försteg från Audiolive. Förresten så har jag talat med konstruktören till Audiolive, han beskrev förstärkningen som ungefär 1,1 om 1,0 är lika med plus minus noll i förstärkning. Alltså är det viss förstärkning i Audiolive, troligen positivt för ljudresultatet.

Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2002/08/29 :  12:09:07  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Det är Audion premier 0.5, utan separat nätdel och riaa. Visst kanske de dyrare versionerna låter bättre, men det här var helt suveränt för min del!

Har någon här erfarenhet av Audion silvernight stereo? 7 watts stereosteg i singel end?

//Rickard

Go to Top of Page

Benjamin
Member

92 Posts

Posted - 2002/08/29 :  14:50:26  Show Profile Send Benjamin a Private Message

Hej, detta är Benjamin som halkat in lite igen. Jag har legat lite lågt över sommaren och har faktiskt inte visat mig sedan hifi-forum-tiden, och många av er är för nya för att veta vem jag är. Men skit samma...
Eftersom du undrar över Silver Night-blocken, kan du få lite synpunkter hära, nu när du införskaffat ett härligt försteg.

Jag hade själv en Edison 60 och var egentligen väldigt nöjd. Tänkte bygga om dom till monoblock, men så sprang jag på ett par beg. Silver Night PP. och jag var ju sugen som attan. Har haft dom i ca 1 år nu, och jag kan säga att skillnaden är ganska påtaglig. Det stod klart första gången jag drog igång dom hemma. Grundklangen är klart annorlunda i jämförelse: Klarare i alla register! Sprödare (snabbare?)finkornigare, luftigare och grymt bra dynamik på mina hyfsat lättdrivna högtalare. Aldrig vass - bara underbar på all musik. Detta tycker jag fortfarande efter 1 års användning. Det är ju annars lätt att tröttna efter ett tag, men icke!

Men (det finns alltid ett MEN) Edison 60 spelade något "mustigare" (mera watt, fast lite råare?) Nu har det inte så stor betydelse för mig, för effekten räcker gott till och med dessa 300B-block tänker jag inte så mycket på hifi-parametrar och uteffekt. Nu börjar jag känna mig lite mindre "skadad" och njuter i allt högre grad av musiken istället.

Jag har nog, precis som Strmbrg, slutat att jämföra. Det är bara jobbigt. Och transistorer är inte att tänka på.
Har fortfarande mitt Copland301mkII rör-försteg, men för tillfället kör jag cd´n direkt till slutstegen. (fjärrvolym på cd´n)
Man vinner lite i skärpa, och förlorar inte nånting, som jag upplever det iaf. Men jag har inte hjärta att sälja för det är så himla bra!

Hoppas du får råd att uppfylla dina 300B-drömmar nån gång.

/Benjamin

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000