HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En lite udda fråga... högtalare för hårdrock?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:56:32  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Någon som har tips?

Jag är på jakt efter nya högtalare för tillfället, har just nu ett par DALI 6006. Jag undrar om det finns några här som har erfarenheter av högtalare med riktigt bra tryck som passar hårdrock och heavy metal av alla de slag, gärna även dödsmetall!?

Mina DALI passar riktigt bra till hårdrock, men ibland saknar jag lite klös och djup i basen! Priser upp till 10-15000 är väl det som känns mest intressant för en fattig lärare.

Förresten, jag vet att de flesta här ogillar denna högtalare... men hur låter egentligen Audio Pro Blue Diamond till riktigt tuff hårdrock?

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:03:39  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Jag skulle köpt mig en subbas för det där lilla extra i basområdet...
Från 3000kr och uppåt.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:05:17  Show Profile Send lasselite a Private Message
http://www.annonseringdirekt.com/detail.asp?item=5980



Monsterrockare kan extraknäcka som garderober

8000 pickadaler, är nog prutbart.
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:08:39  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
jo... 8000kr plus ett mindre kärnkraftverk att driva dom med...
4st 18" och 4st 8" är inte att leka med.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:12:35  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Jag lyssnar själv väääääldigt mycket på dödsmetall, industri och metal i allmänhet, och jag säger bara en sak...Magnepan...

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:19:24  Show Profile Send blackrose a Private Message
Inte säkert det låter bra för att det är stort!!
Kolla på XL-Fidelity, såg ett par PG 1800 på Hifimagasinet tror jag det var..??
Ja, det var det!! :)
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=17074
Lite över din budget, men allt är ju prutbart!!
Annars kan du leta efter ett par PG1200 el. PG 1500.
Senare Cerwin ska ju låta bättre än äldre..kanske kan vara något??
Men nu till det bästa, KLIPSCH!! ;)
Jag lyssnar bara på hårdrock, (dock ej Death/Dome)o de är det bästa jag hört för den musiken! Lite PA karaktär på ljudet = BRA till sån musik, tycker jag!!
Som en knutnäve i ansiktet, bra tryck o öppet ljud, vill ha, men dyra!! :(



Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:19:35  Show Profile Send skalet100 a Private Message
det där med att man måste ha stora cerwin vega liknande högtalare för hårdrock är väl ändå en myt och okunnighet! den djupaste basen finns ju ändå inte! det är kul med en rapp bas som hantera dubbla baskaggar tajt istället för nåt stort element som bara dånar utan finess!

dali´s blå serie är schysst rockhögtalare men lite seg i basen!

jag har hört stativhögtalare som låter jävligt bra faktiskt till hårdrock (t.ex b&w). gäller bara att ha ett klart mellanregister med mycket attack och inte för tillbaka lutad!

Go to Top of Page

Gemeni
Member

1162 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:21:57  Show Profile  Visit Gemeni's Homepage Send Gemeni a Private Message
Jag skulle rekommendera någon form av basreflex och/eller exp. horn.
Pinhead, jag trodde att Magneplan är en högtalare som man bör ha bra elektronik (kvalitet)för att driva och gärna lite kraftigare förstärkare om man vill utnyttja dynamik och bas i dessa högtalare. Och då kanske det går att få bättre kombinationer med hjälp av Horn konstruktioner.

Musik låter bäst på vinyl och i stereo

Go to Top of Page

VR-8
Member

420 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:25:35  Show Profile  Visit VR-8's Homepage Send VR-8 a Private Message
Väldigt svårt med tanke på prisklassen. Själv spelar jag med VR-8'or och rör 25Watt Class A triode push-pull, det funkar klockrent.

Joakim
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:52:49  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Tack för tipsen, fler emottages ju förstås också tacksamt!
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:57:02  Show Profile Send skalet100 a Private Message
jag kör Rega Jura till mest hårdrock/punk etc. 95% distad musik iaf
och det funkar kanon sånär på att diskanten är lite väl framåt, men det är säkert en inspelningsgrej! så är ju högtalaren snygg oxå är ju inget minus! låter "rakt på" och svängigt, lite känslig för kassa inspelningar! men annars kanon!
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:02:02  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Hur hanterar Dynaudio Audience 72 lite tuffare rockmusik?
Enligt specifikationerna kryper den ju en bit längre ner i frekvensområdet än mina Dali, vilket kanske innebär ett bättre basfundament till hårdrock? Samtidigt som den ju helt klart excellerar inom överiga områden också...

B&W finns visst intresse av också. Vad tror ni om det?
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:02:41  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Gemeni --> Japp...om man skall utnyttja Maggisarnas fulla kapacitet, så är det ett måste med ordentlig elektronik. Å andra sidan kan man hitta den elektroniken för en ganska billig peng begagnat.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:27:10  Show Profile Send Zombie a Private Message
JBL L100

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/08 :  22:40:28  Show Profile Send bjarne a Private Message
Om du gillar typen av ljud hos dina 6006:or så finns det ett par 8008:or tiol försäljning på blocket http://www2.blocket.se/view/1612005.htm?l=0&c=1 och ett par 909:or http://www2.blocket.se/view/1611610.htm?l=0&c=1 som kanske är ett ännu bättre alternativ. Billigt jämfört med din budget.

Dynaudio A72 känns inte riktigt som en hårdrockshögtalare,men om du kombinerar den med lite värme i förstärkeriet kan det nog låta trevligt. Jag tror det finns ett par beggade 82:or på hifimagasinet.

Audio pro black D tycker jag, lite elakt uttryckt, låter burkig och lite vass i diskanten redan med välproducerad musik, så jag tvivlar på dess hårdrockskvalitéer.

Jag skulle rekommendera en lyssning på Canton Ergo RC-L, ergo 900 och karat S8. (Jag har för mog att Ljudkällar'n har demoex på nån av dom)

>Pinhead: Nu blir jag fövirrad (efter att jag trodde jag lärt mig något senaste vckan). Jag trodde att problemet med Mag var att få ett ordentligt basfundanment i musiken.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2003/10/08 :  23:11:44  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
bjarne --> Jag har INGA sådana problem med mina Maggisar. Det finns åtminstonde ytterligare en person här på forumet som lyssnar på metal genom Maggisar. Vi var överrens om att Maggisar är ypperliga till alla sorters musik. Om du bor i närheten av Malmö eller har vägarna förbi, så är du hjärtligt välkommen hem till mig på en lyssning.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/08 :  23:19:06  Show Profile Send bjarne a Private Message
>Pinhead: Tackar! Jag hör av mig om jag tar mig neråt - Bor i Gbg.

Milleniumking, såg att det var 2 4 U som säljer sina 82:or, finns på detta forums säljsida.
Go to Top of Page

uruguru
Starting Member

5 Posts

Posted - 2003/10/08 :  23:25:44  Show Profile Send uruguru a Private Message
Köp inte värsta high-end högtalarna.
Jag har byggt transmission-line högtalare med ScanSpeak-element.
Väldigt jämn frekvensgång i basen.Låter väldigt bra.Speciellt till
klassisk musik,men...inget studs!
Rock (inte bara hårdrock) kräver mer studs.Varför?
Jo, rock har man ju hört live.Då lyssnar man på PA-lådor.
PA-lådor ska vara små för transporternas skull.
Med små lådor försvinner lägsta basen, men övre basen höjs några dB.
Då får man studs.
En gissning är att en vanlig sluten låda som är något för liten
blir bäst.Det gäller bara att hitta dom.

Friskt kopplat hälften brunnet.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/08 :  23:35:58  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Har du någon Linn-handlare i området? Mina erfarenheter är att de är dem som är mest intresserade av att spela tyngre musik, kanske är för att jazziga låtar är bättre för att utvärdera hur det låter med men...jag tycker att Ninka tillhör de högtalare i prisklassen som övertygar mest på tyngre musik...

Har iallafall hört bla sepultura på ett par Linn Ninka, var ett sjuhelsikes driv om du frågar mig
Nya ligger de på 16' vilket iallafall kan göra det värt att höra dem, beg. är inte omöjligt. Kan tillägga att jag testa dem på lite annat än linn-elektronik också och det fungerar utmärkt, man måste faktiskt inte ha allt/inget när det gäller Linn även om det verkar så ibland...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/08 :  23:38:06  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Glömde tillägga att jag hade dali 5005 innan så hade dem som "startljud" när jag jämförde...de är ju ganska lika 6006:orna även om de är något tunnare i botten..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2003/10/09 :  02:05:56  Show Profile Send Lepra a Private Message
Är på jakt efter samma sak då jag lyssnar på Dömetal,trash,doom,goth + lite svartmetall...

Jag lyssnade på B&W 603S3 och 604S3.
603:an var perfekt till det medans det med 604:an blev för mycket av huvvevärk bummelbas i min lägenhet... o visst jag skulle kunna trivas utmärkt med 603:an men det är ju "bara" 600 serien.

Varför finns det alltid bättre grejer? *suck*

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/10/09 :  04:21:57  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Mina Blue Diamond har spelat MYCKE hårdrock Dom spelar med bra tryck i basen!
/MIkaell.

Edited by - Mikaell on 2003/10/09 04:23:14
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:06:04  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag har mycket erfarenhet av både Blue och Black Diamond och några högtalare för hårdrock tycker jag inte att det är. Dom låter helt enkelt lite för vasst. Mitt tips är att kolla in Yamaha's nya högtalare NS-515F för 8000:-/par och komplettera med en Audio Pro Sub Focus subbas.

Häsningar Sten, som också är hårdrockare.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

blackrose
Member

172 Posts

Posted - 2003/10/09 :  09:16:59  Show Profile Send blackrose a Private Message
uruguru: PA lådor små??...har du sett Göingeflickorna live eller??
Däremot så är det ju ingen subbas i hårdrock, elbas o baskagge slutar ju runt 35-40Hz så under det händer inte mycket!! Trycket finns ju runt 50-80Hz så därav PA lådors konstruktion!!

skalet100: Nej, det behövs inga jätteelement, men en eller två 6.5" gör ingen riktig hårdrockare glad!! ;)
Fysiken går tyvärr ej att ändra på, luft ska flyttas = lite större menbran!!
Men Klipsch som jag tycker är kanon till sån musik har inga jätteelement, trycker på bra ändå...de jag lyssnat på har haft 2st 8" el. 2st 10"!!
JBL inte fel heller, o det beror säkert på att de kan PA...lite av det ljudet är ju att eftersträva, eftersom det är det man lyssnar på live!!
Såg Joe Libro live för ca. ett år sen, vilket djävla ljud!
En rejäl JBL rigg i en hangar, lät kanon, PA med Hi-Fi karaktär!! :)

Som Lemmy i Motörhead säger: "Eat well, stay fit and die anyway"
Go to Top of Page

drt
Starting Member

32 Posts

Posted - 2003/10/09 :  13:28:45  Show Profile Send drt a Private Message
tjaba skulle rekommendera


http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=17181

mvh
Dr.T

DrT
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/10/09 :  14:24:19  Show Profile Send skalet100 a Private Message
som vanligt upplever alla musik olika och naturligtvis så är det ju kul med mycket bas i rockmusik, men som jag som bor i lägenhet är det roligt med ett par mindre högtalare då dom spelar trevligare på lägre volymer och dessutom så tycker jag det är trist att inte utnyttja högtalare till fyllo ibland vilket man helst gör så mycket som möjligt! det viktigaste är väl mellanbasen å den får man ju i ett par stativare oxå!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000