HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sonic design SD-Foten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:29:04  Show Profile Send jonta a Private Message
Är det någon som prövat Sonic design SD-Foten till högtalarna som finns på Hifikit? Enl reklamen tycket high fidelity att de var "så bra"

Dreams never end!

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:39:41  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag har dom under högtalarna och dom funkar bra..
Jag har bara jämfört med SD eller inte och har alltså inte jämfört med kolfiberpuckar (BDR) etc.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:40:50  Show Profile Send jonta a Private Message
men du tycket att det var skillnad mot att ha spikes el inget under?

Dreams never end!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/08 :  11:41:28  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Ja..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

DasKapital
Member

614 Posts

Posted - 2003/10/08 :  12:07:32  Show Profile Send DasKapital a Private Message
Jag prövade dem när jag hade MD Monk. De stramade upp basen och gjorde ljudet renare (jämfört med inga fötter). Jag kommer fortsätta att använda dem i framtiden.

Ino Audio for life
Go to Top of Page

everwake
Member

268 Posts

Posted - 2003/10/08 :  12:14:45  Show Profile Send everwake a Private Message
jag har kört med SD-fötter under mina högtalare i 5-6 år, har nu ett par Snell C/V och tycker det är avgjort bättre än spikes, blir framför allt en förbättring i basen, och överlag en något lugnare ljudbild.

ar jämfört med olika spikes, men inte puckar

tror framför allt sd-fötterna funkar bra på kabinett som har en del egenresonanser, mina C/V är ett bra exempel på sådana, enda sättet är väl att testa, en uppsättning fossingar kostar ju inte en förmögenhet
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/10/08 :  12:32:05  Show Profile Send jonta a Private Message
tack för svar... detta forum är ju superb

Dreams never end!
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/08 :  12:40:52  Show Profile Send markku a Private Message
Jag har själv både standard och audiophile versioner av SD-fötter.

Ni som har besökt SDs sajt har ju sett följande oskilloskopbild


Sinus signal 125 Hz to the speaker (top),
floor movement below, using soft feet.
Floor signal magnified 2 x.

Källan: http://www.sonicdesign.se/sdfeet.html

Jag undrar varför dom ville illustrera 125Hz, när f.ex. 63Hz ger mycket kraftigare resonans på golvet. Kolla bara nedan 63 vs 125. Skulle man snacka om kommerciell vetenskap? Det ser ju så himla vackert och effektivt ut vid 125Hz. I verkligheten har lyssningsrum med takhöjd på 2,8 m resonans vid ca. 62Hz. Varför då 125Hz????



Källan: Vibration på stativhögtalare, med och utan dämpare

Vidare läsning: Markku's resonance test with sweep tone

Jag har nu allt som behövs för att kolla hur mycket mera/mindre högtalaren rör sig i djupled. Dessa mätningar hittills endast avslöjar vertikal resonans. Återkommer. Jag burde skriva om detta på det andra forumet också för att få höra IÖs svar...

Edit: typos

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/10/08 13:02:57
Go to Top of Page

jonta
Member

269 Posts

Posted - 2003/10/08 :  12:59:36  Show Profile Send jonta a Private Message
Tack jag ska ge mig i kast i läsning....konstaterar att det finns mkt kunskap pådetta forum........

Dreams never end!
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:31:02  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Markku,

energin från en stående våg har man ju oavsett om högtalaren står på hårda eller mjuka fötter. Mäter man lite varstanns i rummet kommer ju effekten av rumsresonansen fram i form av golvvibration. Golvets resonans borde verka som en dämpare av stående vågor i rummet eftersom energi försvinner i form av vibration/värme.

Vill man illustrera golvvibrationer som kommer från högtalaren borde man räkna bort de stående vågorna. I din mätning har du högre nivå på resonanser i golvet mellan 100-500 Hz när de står på spikar jämfört med mjuka kuddar. Golvresonansen vid 62 Hz från de stående vågorna förkjuts mot lägre frekvens (lägre Q) när du har högtalaren på spikar (vilket innebär högre massa->lägre frekvens och lägre dämpning). Så högtalaren på spikar vibrerar betydligt mer 31-50 Hz och under längre tid, samtidigt som högtalaren förmodligen förmedlar energi 100-500 Hz till golvet.

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:51:09  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Jag har också undrat om SD-fotens lysande egenskaper, de verkar fungera enl. mätningar och tester.
Jag blir dock förvånad när man frågar flera handlare som själva säljer SD-foten, dessa brukar säga att den är bra men det blir ännu bättre med dom nya SoundCare spikefötterna..

Altså blir frågan hur SD-foten står sig mot SoundCare superspikes?? Någon som testat?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:51:33  Show Profile Send Mattias a Private Message

Nu var det inte detta tråden handlade.... men ändå

SD-Fot under elektonik
Ang SD-fot eller inte så finns det 2 läger vad det gäller placering under elektonik. De ena för och andra mot.

Själv har jag lyckats med bäst med hårda underlag under elektroniken. På vilket sätt och vilket underlag finns att läsa på:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=10119&whichpage=2&SearchTerms=,Mattias

Edit: Förtydligande

Mvh Mattias

Edited by - Mattias on 2003/10/08 16:36:55
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/08 :  14:03:14  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Nu är vi inne på något annat...SD gäller under högtalarna ! Under elektronik funkar INTE SD för mig...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/08 :  14:05:14  Show Profile Send markku a Private Message
Thomas,

Innan din kommentar tänkte jag att bifoga följande diagram, som visar hurdan golvet lever sitt eget liv även då högtalaren är buren av person (=mig):

För att göra livet enklare för er saxar jag ur min sajt:

Vibration på golvet, högtalaren lyftad upp


Jag hadde en dialog med designer av SD-foten, Per Arne Almeflo, och enlig hans förslag gjorde följande test.

Meningen var att kolla, hur mycket stående vågor själva påverkar golvresonanser.

Under min tredelad test skulle jag själv stå vid sidan av högtalaren, precis på samma ställe. Min kropsvikt har ju sin dämpande effekt då Vib-Master befinner sig på golvet, endast 15cm från min högre fot.
  • Under första rundan är högtalaren (Revel Performa M20) skruvat fast i originalstativet.
  • Under andra rundan ligger skräddarsydda SD fötter mellom högtalaren (HT) och stativet.
  • Under tredje rundan lyfter jag den lösa högtalaren par cm upp från stativet.



Jag kan försäkra er, att det var mycket besvärligt att stå helt stilla i ca. 30 sekunders tid och läsa volt värde på universalmätarens display, sen lägga ner HTn på stativet, skriva ner data, starta nästa testtrack, lyfta HT och.... men vad gör man inte i "vetenskapens" namn? ;-)

Källan: Att bekämpa vibrationer, del två

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/08 :  16:17:52  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Markku,

kan ju vara så att högtalaren+stativ står mellan två tvärbalkar. Då kan du också få övertoner av 63 Hz att exciteras av de stående vågorna (125 + 250 Hz). Det enda experiment du skulle kunna göra för transmission från högtalare till golv är att göra det utomhus på ex. en veranda. Då kan du skilja vad som orsakas av stående vågor och högtalare.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/08 :  16:26:07  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Riktigt kul diskussion!!!

Kan ma ntolka din senaste graf som att det röda fallet, "HT fast på stativ", gav de mest jämnt fördelade resonanserna?

Har du till och med räknat ut "arean under stolparna", dvs summerat vibrationerna från 31.5 till ~ 600Hz?

Vad är det mellan stativ och golv?

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:27:07  Show Profile Send markku a Private Message
epkpeng,

Jag har Revels originalstativ, som har tre fötter. Dom har tvåvägs-spikar. Mot hård underlag pekar spiken uppåt och halvsfärisk mutter skruvs för att skydda golvet.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:54:39  Show Profile Send lasselite a Private Message
Effekten av fötter å spikes beror mycket på underlaget/golvet som du ser av diskussionen. Det ena eller andra är inte alltid bäst, även om du har samma högtalare så kan sd funka bäst i ett rum å spikes i ett annat. Efter en lång diskussion på hembioforum slutade det med att en av deltagarna lade betongplattor under högtalarna som hade spikes monterade. Han e nöjd

Poängen är att du behöver dela med dig lite mer för att få bästa möjliga råd.

Vad har du för golv?
Vilka högtalare har du?

Om man tycker att vibrationer påverkar elektroniken är mitt råd att förankra apparaten stumt i något tungt (betonblock tex) som sedan avfjädras mot underlaget (cykelslang har provats med gott resultat). Bitumen på apparatens insida är oxå något som ofta rekomenderas, se upp med lufthålen bara.

WAF

edit: glömde ett ord

Edited by - lasselite on 2003/10/08 19:57:32
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/08 :  20:50:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Markku,

har du någon fundering på varför man får den höga peaken vid 63 Hz?

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:07:16  Show Profile Send lasselite a Private Message
Blir lättare att se om man drar linjer emellan i ett punktdiagram att allt går i vågor som peakar vid olika frekvenser.

Men frågan är varför och vad man kan göra åt det och vad som är hörbart och påverkar återgivningen. Kanske är det bara peaken vid 63hz som är kraftig nog att påverka återgivningen.

Vad jag menar är att i microskop kan man se fruktansvärda monster, men det bryr man sig inte om när man går å lägger sig bland dem i den egna sängen.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:24:04  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej!

Får man va med och ha synpunkter???

Min erfarenhet av SD foten är att den fungerar under vissa högtalare men inte under andra, testa själv således... Jag hade SD fötter under mina QRS Saturnus och där fungerade dom jättebra, men när jag bytte upp mig till QRS Neptunus så funkade det inte alls med SD fötter. Däremot så funkar Superspikes väldans bra med Nepparna... Under elektronik föredrar jag Base plattor alla dagar i veckan...
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:34:43  Show Profile Send markku a Private Message
PAC,

Min tolkning är att takhöjden på 2,8 meter ger (vertikal) rumresonans vid 62Hz. Blotevogels test-CD har 63Hz testton (förutom sweep 20-20kHz, som jag skall använda senare...

Vill endast påminna, hurdan det golvet vibrerade mitt emellan högtalarna. blå = högtalaren skruvit fast i stativet, röd = SD-fötter mellan HT och stativ:



Mao ingen större skilnad där, endast rätt under stativet, så som man kan se på diagram ovan.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:35:21  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Peaken vid 63 Hz är den stående vågen som bildas mellan tak och golv. Den sätter golvet i rörelse. Placeras en högtalare på spikar mellan två tvärbalkar så får man en massladdning och lägre Q. Alltså kanske golvet exciteras med en lägre frekvens, ex halva 63 Hz peaken + övertoner (32 Hz + 125 Hz + 250 Hz). Är det inte det vi ser i graferna? .

Notera att vibrationer i golvet är energiförlust, och en minskning av effekten av de stående vågorna i rummet! Dvs peaken vid 63 hz innebär inte en högre basåtergivning i rummet, snarare en mindre. Dvs att spikes ger mer bas pga av större problem med stående vågor...

Vad man vill är ju att dessa vibrationer inte skakar runt högtalaren. Markkus mätningar visar ju att högtalaren vibrerar mindre av mjuka kuddar, pga av isolation från det vibrerande golvet.

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:43:17  Show Profile Send markku a Private Message
Så som vår godaste forskare, Thomas A, redan skrev (efter att ha läst mina sidor - antar jag) själva högtalaren vibrerade mindre (vertikalt) med SD-fötter än utan:



Nu återstår test, hur mycket mera eller mindre högtalaren rör sig i djupled utan och med olika spiker och SD-fötter.

EDIT: ni har ju sett Stereophiles tester av högtalare och mätningar av doms egenresonanser? Någonting motsvarande försöker jag också att få till.

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

Edited by - markku on 2003/10/08 21:48:18
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:46:38  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Markku,

jag har lusläst dina sidor med stort intresse för ganska länge sedan! Det finns några saker som förbryllar mig som jag ännu inte kunnat förklara. Det är dina resultat med BASE plattan/SD fot + mätningar av vibrationer i CD spelar lock. Mycket intressanta data...

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/08 :  21:52:41  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hmmm...

skrev nog ett fel tidigare. Övertoner kan inte bildas eftersom de första graferna inte är ett svep. Sonic Designs oscilloskopbild på hemsidan ger ju en bild av övertoner. Markkus mätningar ger total amplitud oavsett frekvensinnehåll(?)

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000