HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Hjälp med felsökning på förstärkare med död kanal
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/10/07 :  13:41:04  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Jag har en strulande Nad 304 förstärkare hemma. Det har det senaste halvåret varit problem med ljudet ifrån en utav kanalerna. Ljudet har vid en viss tids användning på jobbet (alltså vid låga volymer) sakta tonat ut ur vänster kanal. Då man ökade volymen så återkom ljudet till normal nivå i den dåliga kanalen. Detta fel kvarstod trots trixande med ingångar/kablar och rattande på både balans och tonkontroller.

Nu har förstärkaren lagt av helt, den vägrar tända indikator-LEDen och står kvar i "protection" läge. Jag har prövat förstärkaren med hörlurar (den hade inte gått ur protection läge) och då är den vänster kanalen helt död (förutom ett väldigt svagt bakgrundsljud som skulle kunna vara överhörning).

Har ni någon ide på var jag skall börja felsöka? Utifrån symptomen gissar jag att felet sitter mellan ingångsreläerna och PreOut utgången (detta baserat på att ena kanalen är död vid hörlurslyssning och hörlurssteget siter väl innan PreOut!?). Någon som har en annan ide/gissning?

Hur felsöker man lättast? Jag saknar kretsschema och funderar därför på att ta 2V sinus in på båda kanalerna och mäta med oscilloskop tills jag hittar en avvikelse mellan kanalerna. Man vågar inte hoppas på att någon utav er sitter på ett kretsschema på en Nad 304 (eller 302, jag tror inte förstegsdelen skiljer så mycket)?

På en sajt http://www.euras.com/repair_tips_NTSC/Nad/304/304_NAD.htm finns det en felbeskrivning utav felet ("Dead, No relay click") men jag har inte lyckats komma in på sajten. Är det någon som har tillgång till den sajten?

Eftersom förstärkaren har snart 10 år på nacken så tänkte jag inte lämna in den för reparation utav skall försöka fixa den själv (är elektroingenjör men har fastnat i mjukvaruträsket vilket har förintat mina förstärkarkunskaper ). Hoppas någon har tid eller lust att hjälpa till... Börjar ledsna på dom inbyggda datorhögtalarna på jobbet .

Mvh
Patrik B

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/10/07 :  14:37:47  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det är tämligen lätt att greja ett schema specuiellt om du befinner dig i Göteborg.

Kolla att du inte har några dåliga lödningar! Enkelsidiga kort (som du säkert har) OCH med stora hål och små komponentben och temperaturvariationer skapar spänningar i det svaga tennet som spricker efter efter på år eller årtionden, beror på.

Dessa sprickor kan vara mycket svåra att se. Ta på dig en gummihanske eller kruttorr skinnhanske och ta lite på kretskortet när spänningen är på. Anslut gärna oscilloskop eller högtalare med en mycket liten säkring eller ett effektmotstånd. Har du ett glapp så kan man upptäcka det kanske.

Behöver jag säga att du ska vara försiktig med 230 volt samt att hålla fingrarna borta från dessa "heta" ställen? Tror inte de.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000