HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Edison 22 vs. The End Millenium
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:32:04  Show Profile Send lenwac a Private Message
Jag fick genom internet kontakt med en mycket trevlig man vid namn Lars P som hade ett The End Millenium slutsteg till salu.
Till råga på allt bodde han i samma stad som jag.
Han hade dessutom vänligheten att ta med slutsteget hem till mig.
Heder åt dig Lars!!

Jag har ganska länge suttit "nöjd" med min gamla triodkopplade Edison 22:a, rörstärkare, men tanken på uppgradering har väl funnits ganska länge , testa något ”nytt”.
Nu är det så att ekonomin inte tillåter några stora utsvävningar så när jag såg att det fanns ett välrenommerat steg till salu för ett, som jag tyckte det, moderat pris så blev jag sugen att i alla fall testa.

The End Millenium vs. Edison 22:a ser väl i alla fall på "pappret" ut som en ganska ojämn kamp.
2 X 100 watt klass AB vs. 2 X 7 watt klass A, eller?

Skillnaden, i alla fall enligt mig åsikt blev vid en jämförelse ganska ”liten”.
Sanning att säga hade stegen inte riktigt samma förutsättningar vid provlyssningen.

Edison matades via en Sony CDP-cd utan försteg, kablage var hemsnickrade signalkablar och Tara högtalarkablar.
Till The End steget hade vi kopplat en Technics CD via Edison One rörförsteg, även här med DIY signal och även DIY högtalarkablar, CAT5 tvinnade typ Boa Constrictor.
Bägge drev ett par DALI 6006.

The End spelade med pondus, den saken är klar, bra kontroll av basregistret, torr och fin bas, klart och detaljerat mellanregister, bra placering av ljudbilden både i sida och djup.
Edison har en något mer ”brötigt” bashantering, klart godkänd, men lite mer odistingt.

Men, och här kommer det, luftigheten och klarheten i Edison-rörsteget är bättre tycker jag, musiken blir lite mer levande känns det som.
Lugn musik som t.ex Monic Z, vissa Smashing Pumpins, Jeff Buckley, Eva Cassidy m.fl gör sig helt enkelt bättre med rör.
När det blir lite med ”rörelse” i musiken, typ Primal Scream, klarar The End bättre av att hantera den.

Så nu vete tusan hur jag skall göra, byta eller inte?


"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:51:44  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Vem har bestämt att man bara får ha en förstärkare?

;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/10/06 :  15:08:18  Show Profile Send lenwac a Private Message
Tänkte inte på dé

"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page

bassman
Member

402 Posts

Posted - 2003/10/07 :  00:03:55  Show Profile Send bassman a Private Message
Exaktemente, jag har en rörförstärkare överst i stapeln, och en transistorhäck underst, enda böket är att skifta kablar.

Det låter bättre med helrör på bänken
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/10/19 :  23:54:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Eller Bi-ampa

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/20 :  00:43:51  Show Profile Send Bravo a Private Message
Å andra sidan om de nästan är lika, varför ha två.
Om de båda vore odiskutabelt vägvinnade inom var sitt område, så varför inte?
Men är de nästan lika, spara till en rejäl uppgradering, men du kan ju byta uppsättning kringutrustning till de två först och jämföra en gäng till.

Bravo
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000