Author |
Topic |
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 11:04:10
|
Vid Universitet i Jyväskylä (Mellersta Finland), Institution för biologi av fysisk aktivitet, har man gjort undersökning av ultraljuds verkan på människan. Hittils har jag observerad refereingar till japansk undersökning, som ni kanhända redan känner till.
Tyvärr just nu kan jag endast kortfattad förmedla vidare, vad en forumist på lokala hififorum skrev på lördag. Återkommer så fort, då mera information finns online.
Resultat av undersökning, enligt dagstidning i Jyväskylä, visar att alfa-vågar i hjärnan förökas(?) när ultraljud är med, och påvisas att musikens avstressande effekt är större än utan ultraljud.
Så, det är inte längre bara fladdermöss, som har det skönt... |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
KC
t f ökenräv
447 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 11:28:15
|
Intressant! Jag vet att du inte har så mycket info, men vad som skulle vara intressant att veta är vad det var för typ av ultraljud som användes, vilka nivåer samt om det var endast ultraljud eller om det var pålagt på musik.
Man kommer ju osökt att tänka på SACD och varför så många gillar det så skarpt (ger order euphorisk en ny betydelse i dessa sammanhang) |
|
|
markku
Vänta, jag har en mätning på det här...
934 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 11:41:12
|
KC,
Jag skall återkomma så fort det finns mera fakta, i form av nyckelfakta eller komplet report... |
mvh Markku I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
|
|
|
Patrik
Aston Martin
613 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 12:55:03
|
Intressant. Tack markku! Håll oss underrättade. |
[green]It's all about the music![/green] |
|
|
J-son
Ej medlem längre
473 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 14:11:55
|
Det har man kännt till ett tag vad jag vet. En intressant notis är att många upplever känner sig "berörda" och "känsla" när de går in i en stor kyrka eller katedral. Det har nu visat sig att dessa stora byggnader producerar ultraljud när det blåser och därav den "konstiga känslan"....gud är alltså ultraljud . |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2003/10/07 : 16:14:36
|
Intressant men inte helt nytt, gräv vidare "markku".
Sedan är ju frågan om hur ultraljud appliceras på stereo, eller om egenljud i stereon avseende filter osv. påverkar ljudet positivt eller negativt. |
Bravo |
|
|
Sony
Member
393 Posts |
Posted - 2003/10/07 : 19:53:05
|
quote: Gud är ultraljud
Var det roligaste jag läst på länge...måste bara berätta det för mina pingstvänner..
|
www.linnforum.se |
|
|
Margaux
Member
679 Posts |
Posted - 2003/10/07 : 22:58:29
|
Jag har läst någonstans att tom döva ibland kan höra signaler långt över 20 000 Hz. Det skall vara någon slags resonans i benet i örat som gör att man kan uppfatta detta. Det var någon amerikansk studie om jag inte missminner mig.
Fast det kan ju ha varit gud |
/Joachim ********** Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik. |
|
|
Adagio
Harry-vinnare 2004
2757 Posts |
Posted - 2003/10/09 : 19:02:55
|
Det var infraljud i kyrkorna så det så, Satan är ultraljud , Gud är infraljud, svarta hål skickar ut energistrålar bla tonen f (om jag minns rätt) enligt brittiska rymdforskare. Fråga inte mig hur ljud kan fördas i vakum, jag tror det är frågan om radiovågor, faktiskt. För att återgå till ämnet så "känner" man infraljud, inte hör, därav känslan av närvaro. |
Driver http://www.sonusconcordia.se/ "by human hands for human ears" |
Edited by - Adagio on 2003/10/09 19:03:54 |
|
|
|
Topic |
|