HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Nyheter och HiFi-kalendern
 Finsk foskning bevisar: ultraljud påverkar lyssnar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:04:10  Show Profile Send markku a Private Message
Vid Universitet i Jyväskylä (Mellersta Finland), Institution för biologi av fysisk aktivitet, har man gjort undersökning av ultraljuds verkan på människan. Hittils har jag observerad refereingar till japansk undersökning, som ni kanhända redan känner till.

Tyvärr just nu kan jag endast kortfattad förmedla vidare, vad en forumist på lokala hififorum skrev på lördag. Återkommer så fort, då mera information finns online.

Resultat av undersökning, enligt dagstidning i Jyväskylä, visar att alfa-vågar i hjärnan förökas(?) när ultraljud är med, och påvisas att musikens avstressande effekt är större än utan ultraljud.

Så, det är inte längre bara fladdermöss, som har det skönt...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:28:15  Show Profile Send KC a Private Message
Intressant! Jag vet att du inte har så mycket info, men vad som skulle vara intressant att veta är vad det var för typ av ultraljud som användes, vilka nivåer samt om det var endast ultraljud eller om det var pålagt på musik.

Man kommer ju osökt att tänka på SACD och varför så många gillar det så skarpt
(ger order euphorisk en ny betydelse i dessa sammanhang)
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:41:12  Show Profile Send markku a Private Message
KC,

Jag skall återkomma så fort det finns mera fakta, i form av nyckelfakta eller komplet report...

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Patrik
Aston Martin

613 Posts

Posted - 2003/10/06 :  12:55:03  Show Profile Send Patrik a Private Message
Intressant. Tack markku! Håll oss underrättade.

[green]It's all about the music![/green]
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/10/06 :  14:11:55  Show Profile Send J-son a Private Message
Det har man kännt till ett tag vad jag vet.
En intressant notis är att många upplever känner sig "berörda" och "känsla" när de går in i en stor kyrka eller katedral. Det har nu visat sig att dessa stora byggnader producerar ultraljud när det blåser och därav den "konstiga känslan"....gud är alltså ultraljud .
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/07 :  16:14:36  Show Profile Send Bravo a Private Message
Intressant men inte helt nytt, gräv vidare "markku".

Sedan är ju frågan om hur ultraljud appliceras på stereo, eller om egenljud i stereon avseende filter osv. påverkar ljudet positivt eller negativt.

Bravo
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/07 :  19:53:05  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
quote:
Gud är ultraljud



Var det roligaste jag läst på länge...måste bara berätta det för mina pingstvänner..

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/10/07 :  22:58:29  Show Profile Send Margaux a Private Message
Jag har läst någonstans att tom döva ibland kan höra signaler långt över 20 000 Hz. Det skall vara någon slags resonans i benet i örat som gör att man kan uppfatta detta. Det var någon amerikansk studie om jag inte missminner mig.

Fast det kan ju ha varit gud

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/09 :  19:02:55  Show Profile Send Adagio a Private Message
Det var infraljud i kyrkorna så det så, Satan är ultraljud , Gud är infraljud, svarta hål skickar ut energistrålar bla tonen f (om jag minns rätt) enligt brittiska rymdforskare. Fråga inte mig hur ljud kan fördas i vakum, jag tror det är frågan om radiovågor, faktiskt.
För att återgå till ämnet så "känner" man infraljud, inte hör, därav känslan av närvaro.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2003/10/09 19:03:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000