HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inte så konstigt att Sacd inte slår hos allmänhet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/06 :  10:25:13  Show Profile Send matså a Private Message
Ja, för ni vet ju att de tex alltid när det kommer upp en ny film på dvd i reklamen där säger de alltid "Finns på video och dvd". Men när det är reklam på en ny skiva så säger de inte "finns på cd och Sacd". Herregud, varför gör de inte reklam för mediet, inte så konstigt att det inte är populärt bland vanliga Svenssons.

Ok, dumt inlägg av mig, men jag var tvungen att skriva detta efter att ha sett reklamen på Stings nya cd, den finns på Sacd men det sa de inte på reklamen.

Min fotosida på flickr

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/10/06 :  10:59:08  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Om de skulle säga "Finns på SACD", hur många skulle veta vad det är för nåt?

/P
Go to Top of Page

Gebex
Member

884 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:15:33  Show Profile Send Gebex a Private Message
Om man börjar marknadsföra SACD så lär sig nog snart folk vad det är för något.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:22:43  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Snart säljs det bara multispelare.... och då kan ju folk välja. Tror inte att folk klarar av att fatta alla dessa format.


Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:23:19  Show Profile Send matså a Private Message
Precis!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:14:55  Show Profile Send poppen a Private Message
Problemet är att svensson köper hifi på onn Off för 2995 kr eller multi video system för 49995 . Då hörs skilnaden knappt.
Svennson är snål och kopierar i mp3 format struntar i ljudet.
Svennson vill inte lägga ut mer pengar för ett exlusift ljud. Föresten lät de första SACS spelarna drån Sony inte bättrte än vanligga cd för 10 000.
Numera låtere den nya Marantzen kanon bra.

SACD är utmärkt för arkivering Hybrid cd kan komma bli vardags mat p.g.a. det äör lättare att lägga in kopierings koden på en sådanm.
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:20:40  Show Profile Send matså a Private Message
Du har rätt poppen, men det blir inte bättre av att de inte nämner i reklamen att den och den skivan finns även på sacd eller dvd audio. Tycker det är märkligt att de inte gör reklam för det. Vill de inte att det skall slå?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:27:10  Show Profile Send poppen a Private Message
Håller med Matså det är tråkigt men det kostar nog mer än det smakar.
Ursäkta att jag är så cynisk det är en av mina många dåliga sidor.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:51:37  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Frågan är hur man utbildar Svensson så dom fattar att det är något nytt på G? Jag tror inte dom fattar vad dom missar.. Krävs nog en hel del slantar för "information", någon borde åka runt i skolorna och rocka loss med demos så att vi får med ungdomarna på spåret. Fast det är klart dom kör mest SMS, MP3 osv.. pust.

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:54:08  Show Profile Send jajo a Private Message
SACD ska inte slå hos allmänheten. Den ska säljas in. Precis som med CD. Men i det här fallet är inte kunden den som slutligen köper produkten. Det är skivbolagen som erbjuds ett bättre kopieringsskydd.

Vi som konsumenter köper det med hull och hår med samma argument som tidigare, "bättre ljud", vilket förvisso är sant i förhållande till CD dock, inte vinyl som jämförelsen gjordes mot tidigare. Dessutom bakåtkompatibel med vår gamla CD. I alla fall ett tag till SACD nått "break-even". Då blir det garanterat slut med hybridutgåvorna.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

Tonkis
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:59:53  Show Profile Send Tonkis a Private Message
Är det ingen i forumet som inside info från skivbranchen, hur går tänket där?

//Lyssna och njut (eller sälj och köp nytt )
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/06 :  14:08:34  Show Profile Send matså a Private Message
Jajo: Jaså jag trodde en bra Sacdskiva hade bättre ljud än en bra vinylare. Men det är säkert delade åsikter där.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/06 :  14:21:43  Show Profile Send KC a Private Message
quote:
Föresten lät de första SACS spelarna drån Sony inte bättrte än vanligga cd för 10 000.


Håller inte med alls. De första spelarna lät mycket bättre än vanliga spelare i mångdubbla priser! Rena fynden var de. Ryktet gick att priserna på spelarna låg endast på break-even punkten (inte för att det betyder att de lät bra, men de var s.k. no-compromise units).

Håller inte heller med om att marknaden inte skulle kunna hålla reda på "alla" format. Kolla bara på hembiovågen med alla dess format till höger och vänster.

Problemet är, så som jag ser det, att publiken inte har nåt intresse i högre ljudkvalitet. CD är redan perfekt för dem, och de kräver inte ens den perfektionen (se mp3). Nä, de nya formaten måste smyga sig in antingen via DVD-A eller hybrid-SACD. Där har SACD en fördel för "svensson" köper musik på "CD", inte "DVD".
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/06 :  14:28:25  Show Profile Send jajo a Private Message
matså: SACD låter mycket bra, och har säkert potential att bli mycket bättre när formatet mognar och kunskaperna om det har "satt sig".
Men än så länge tycker jag nog att i de flesta fall vinyl låter bättre.
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000