HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Okomprimerad radio vs komprimerad dito!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:34:29  Show Profile Send Per a Private Message
Sitter för tillfället och lyssnar på p2. De spelar en stråkkvartett inspelad 1927. Knaster, brus, begränsad bandvidd och mono. Jag växlade i hastigheten till en komersiellkanal med komprimerad musik. Jag stod ut i 30 sekunder sedan var det tillbaka till p2. Inspelningen från 1927 låter oändligt mkt bättre och mer levande. Den komprimerade var bara tröttsam, liten och platt.
Det var bättre förr? Ju förr desto bättre!

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:18:53  Show Profile Send Daniel a Private Message
och innan dess var det ännu bättre. Mono, radio, stråkkvartett, eländiga nymodigheter.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/03 :  03:14:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
"Daniel" fånigt inlägg!

Det "Per" vill säga är, vilket vi är många som anser, att komprimeringen förstör musikupplevelsen, i detta fall dessutom så mycket att en risig inspelning från 27 lät bättre.

Bravo
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/03 :  04:04:13  Show Profile Send niklas a Private Message
"Inget är sig likt sen Palme gick bort!"


Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/03 :  04:09:01  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej!

Komprimering är som kryddor!
Sparsmakat här o där kan det förhöja (mat/musik)-upplevelsen men en hummer +
350 gram salt (=reklamradio) är ej njutbart!


Mvh A*
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/03 :  04:10:14  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej!

Vem är det?
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/10/03 :  08:50:11  Show Profile Send Adagio a Private Message
Intrssant iaktagelse, jag har gjort samma eftersom jag tillbringar ca 80% av min arbetsdag i bilen lyssnar jag mycket på radio.
Oftast blir det att växla mellan P1, P2 och P3, reklamkanalerna låter för djävligt (ursäkta ordvalet). Visst är det mycet prat i P1 o P2 men det kan vara intressanta ämnen, P3 blir lite väl jobbigt ibland, ingen får fördjupa sig i ett ämne utan att det ska in en musiksnutt till varje pris.
Sveriges Radios liveinspelningar låter otroligt bra, både modern musik, klassisk och jazz. Inte ens komprimerat till cdnivå.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/03 :  09:24:47  Show Profile Send gcs a Private Message
Adagio: Normen som gäller för radio ar att topparna inte får vara högre än -9dBf...sedan kan man komprimera signalen kraftigt som man gör i reklamradion och det låter högre men fortfarande går topparana bara upp till -9dBf. Även SR kör med olika slag av kompression...dock inte i P2.(Men så har man oxå låg dynamik i P2)
-9dBf bettyder att man ligger 9dB under den maximala CD nivån.

gcs
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/03 :  12:03:14  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det finns nu en teknisk lösning på detta i digitalradion. Systemet gör det möjligt för lyssnaren att själv ställa in graden av kompression. Slå på litet kompression om man absolut vill lyssna i en bullrig miljö.
Annars kan man tycka att det inte skulle behövas så mycket kompression nu när bilarna blivit mycket tystare.
Skulle man inte också kunna lägga till en kompressionsknapp på CD-spelarna så skulle alla kunna bli nöjda och skivbolagen köra ut inspelningarna utan onödig kompression. Så man får en mild saltning från början och kan extrasalta upp till 350 gram som A talar om.

Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/03 :  12:10:57  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej!

Förlåt A* g men du menade väl "Men så har man oxå hög dynamik i P2"? (Petimeter A* är ute å nya äventyr ;)

Hög grad av kompression = låg dynamik!
Låg grad av kompression = hög dynamik!
Då komprimeringen "trycker ihop" och dynamiken blir skillnaden mellan det högsta res lägsta!


Mvh A*
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/03 :  12:14:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Anders47: Jag orkar nästan inte snacka om det här men det är så att kompression behövs ibland för att man ska få ett tight ljud vilket är omöjligt annars. Det fanns en tid innan digital och före Dolby som teknikern satt och rattade nivån vid inspelning av klassisk musik
för undvika limitrar och kompressorer. Sedan det du snackar om gäller ju DAB som vi inte änns vet om det blir något av. Det ser ju dåligt ut än sålänge.

gcs
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/10/03 :  12:14:51  Show Profile Send poppop a Private Message
gcs> Att P2 inte kör komprimerat var det roligaste jag hört på länge.... Jodå. Det processas friskt i P2. Men P2s process är specialbyggd för just P2 och jobbar så otroligt snyggt att man inte ska uppfatta den... Skulle man ta bort processen så skulle man däremot höra det. Eller snarare sagt så skulle man inte höra någonting under de klassiska styckenas svagare partier... Dessutom används ofta additiv kompression i P2, dvs blandkompression. Man kör signalen rent och mixar in en hårt komprimerad signal som förstärker de svaga partierna. På så sätt så får man en starkare medelnivå utan att få otäcka pumpeffekter o dyl.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/10/03 :  13:54:56  Show Profile Send Anders47 a Private Message
gcs, jag förstår inte varför du måste reagera på det här med kompression om du inte orkar längre. Dessutom fullständigt onödigt eftersom jag inte propagerade för helt okomprimerad återgivning. Det står minde kompression (med tanke på P3 etc) och mild saltning från början med möjlighet till extrasaltning av lyssnaren.
Sen blir det nog digitalradio ändå. I Danmark har man kommit rätt långt. Hifiklubben där säljer både DAB tuners och Pure's bordsradio för DAB. Jag bör kunna ta mot både Danmark och Sverige och då blir det litet mer lockande.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/03 :  16:33:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag vet att HiFiklubben säljer DAB tuners, men eftersom jag har hört att P2 inte sänder längre digitalt utan dom har gått över till andra program typ mer prat och mindre musik så går ju DAB bort för min del.
Jag tycker oxå att kompression inte är så dåligt som vissa här på forumet tycks tycka. Det kommer ju ann på vilken typ av kompressor man använder och vilka parametrar man väljer osv. Som jag sa tidigare så är det som så att i väldigt mycket popmusik är det alldeles nödvändigt att komprimera för att överhuvudtaget få det feta ljudet som man önskar. Jag tycker egentligen att det stora problemet är den hänsynslösa kompression som sker i reklamradio- kanalerna. Jag har löst det problemet genom att aldrig lyssna på dom kanalerna. Att komprimera ett ljud behöver inte innebära att hela paketet blir X dB starkare...utan man kan komprimera så att allt under en viss nivå (ex.v.-30 dB)blir starkare. Det innebär alltså inte nödvändigtvis att hela ljudbilden för den skull blir starkare
...Det finns alltså mycket knep och knåp man kan göra om man har kunskaperna. För att komplicera det hela så kan man ju oxå expandera ljud..men det är väl inte lika intressant.
Jag hörde oxå på P2 den kvällen med stråkkvartetten från 1927. Det säger sig självt att man inte kan komprimera en sådan akustisk inspelning som dessutom var inspelad före den elektriska eran.
Jag kollade just var den övre gränsfrekvensen låg...2.5KHz resten var skivbrus.
A: I P2 fallet så handlar det om låg kompresson och låg dynamik eftersom dom svaga ljuden försvinner eller förstörs av en massa skit
i form av kvitter och annat. Som du kanske förstår så bettyder det inte altid att ingen kompression ger högre dynamik. SR´s stereo sändningar i P2 har nog inte bättre dynamik än kanskae 43dB om man räknar bort pilottonen.
poppop: Ja vet...jag säger bara Orban.

gcs
Go to Top of Page

poppop
Member

460 Posts

Posted - 2003/10/03 :  18:37:01  Show Profile Send poppop a Private Message
Jag säger bara Factum.

Mono är underskattat!
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2003/10/06 :  13:40:16  Show Profile Send poppen a Private Message
Sommaren 1983 införde p3 stor komprision på sin radio. Över en natt försämrades ljudet. Vad Olof Palme skull ha med den saken eller inte vet jag inte, Men han levde ialla fall nicklas.
Kompprision har funnits längre än ni tror. Allt för att kunn vräka på mer volym. DFet gynnar de komersiella stationerna.
Kan låta bättre i risiga anläggningar för 100 kr på Claes Ohlsson.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000