HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jag har vuxit ur min anläggning...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/05 :  19:46:22  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Jag är inte riktigt nöjd med min anläggning utan det känns som om jag vuxit ur den.
Mitt system:

Frontar: TDL RTL3 (1996)
Center Gayle Centre 1 (1996)
Bakhögtalare: Gayle monitor 2 (1996)
DVD: Sony DVP-s715 (1996)
Reciver H/K AVR 65 (5*65w) (2000 ??)
Subbas: Mirage BPS-150 (2*6.5") (1999 ?)
Digital signalkabel: Supra digitalkabel
Analog signalkabel: Audioquest Ruby
Högtalarkabel: Tara Labs TFA Phase2 ((den heter någonting sådant...) röd, svart och en blå jord som kopplas på svart i förstärkarändan men inte i högtalarändan) ca 80 kr/meter för 5-6 år sedan.

Vilken del bör bytas först för att för en rimlig peng få bättre ljud?
Prioriteringen är BIO-ljudet men 2 kanal måste vara bra också.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/10/17 16:50:35

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:01:22  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Ingen som har något tips?

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:17:08  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag känner inte igen namnet på dina frontar eller din HK AVR. Kan du säga något mer om dessa? TDL, vad är det för högtalare? Vad kostade de paret? HK AVR 65, vad är det för en modell? Kom den innan 4000/5000 osv?
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:17:44  Show Profile Send orthanc a Private Message
Första saken jag skulle göra om det inte är redan gjort är att göra ren alla kontakter och kablar. Dessutom billigt!=D

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:18:33  Show Profile Send Aton a Private Message
Forts: Varför är du inte nöjd? Hur låter det dåligt? Vad saknar du?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/06 :  00:50:36  Show Profile Send MartinH a Private Message
TDL RTL-3 var en golvare med transmissionline lösning för basen, en mycket prisvärd högtalare som låter riktigt trevligt.. Jag skulle nog börja med kablarna och dvdn, där kan du göra förbättringar utan att det kostar skjortan, och sen så skulle jag gå på en bättre center så du får lite bättre dialog ( vilket är mycket viktigt i hemmbio )...

/Martin
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/06 :  02:48:31  Show Profile Send Bravo a Private Message
Jag rekommenderar nog starkt att börja med spelaren, där borde finnas en del vinster att få.

Bravo
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/10/06 :  08:18:17  Show Profile Send weezer a Private Message
TDL:arna är rätt trevliga faktist, Kent På Hifi-art sålde på mig ett par i mitten på nittiotalet; lillebror TDL RTL2 rekommenderas ju f ö av Farbror Barbro ;).
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2003/10/06 :  08:21:32  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Bara en fråga till Martin H :hur viktig är centerhögtalaren om man sitter mitt mellan front-högtalarna?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/10/06 :  08:45:15  Show Profile Send weezer a Private Message
Centern är A och O, IMO. Centrerad dialog och ökad effekt vid ljudpanoreringar i film; klart viktigaste högtalaren vid film tycker jag.

Men jag heter ju inte Martin å andra sidan .

Edited by - weezer on 2003/10/06 08:45:48
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/06 :  08:55:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
I hemmbio är som sagt centerhögtalaren den viktigaste högtalaren, upp mot 70 % kommer därifrån har jag för mig.. Sen så är vi väldigt duktiga på att höra hur en mänsklig röst låter iom att vi hör det varja dag, så det är viktigt att den låter så pass korrekt som möjligt, för annars så märker vi det direkt...

Och som sagt så är TDLrna väldigt bra så dom kan man nog sitta nöjda med ganska länge..

/Martin
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/06 :  10:23:25  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Ok
Centern
Kablar
DVD spelaren

Någon som har ett förslag på vad man ska ha för prylar?
Framför allt vilken center man ska titta närmare på.
Prisklass <5000 kr

H/K AVR65 har 5*65w DD, DTS och tillhör generationen innan 4xxx.
Jag tror nog att den hänger med ett tag till och skulle behovet uppstå kan man ju köpa till ett större slutsteg.

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

TiGgR
Member

120 Posts

Posted - 2003/10/06 :  11:49:50  Show Profile Send TiGgR a Private Message
Visst var väl Avr 85 störst på den tiden?? Jag lyssnade på H/K och Yamaha då och köpte en Yamaha Dsp-A1 då H/K var totalt kass i jämförelse. (enligt mig..) H/K´n lät lite bättre i 2 kanals läge men som hembiomaskin hade den inte en chans. Min Yamaha är idag såld då den låter dåligt jämfört med dagens nya maskiner så det första jag tycker du ska göra är att låna hem en ny förstärkare och prova.

Bara för att man lyssnar betyder det inte att man hör.....
Go to Top of Page

new order
Member

238 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:39:28  Show Profile Send new order a Private Message
Gillar du dina tdl rtl3?jag hade ett par sådana kring 1996,men kom aldrig riktigt överens med diskanten som jag tyckte var ganska så vass.visst var dom imponerande till en början med bra ,djup bas,men min irritation över de vassa ESSS-ljuden gjorde mig till sist galen.
det spelade ingen roll vilken cd eller förstärkare som jag provade (eller kabel heller för den delen),jag blev ganska så snabbt lyssningstrött.till slut bytte jag bort dom till ett par nht 2,5 och problemet var borta!mitt råd är att satsa på ett par bättre frontare.
kanske ett par begade mirage m3si?
det är svårt att ge dig några råd eftersom jag inte vet vad det är som du börjar bli missnöjd med,eller vad det är som du är ute efter!

mvh
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2003/10/07 :  07:51:54  Show Profile Send Larsen a Private Message
Är det standard RTL-3 du har? Har för mig att det fanns en mk2 och till slut en SE. Diskanten blev, enligt mig, bättre i senare versioner. I det stora hela en trevlig högtalare.

Jag håller med dom som sagt att en center är a och o.
Vissa säger att det är bättre att satsa på bra frontar än att lägga pengarna på center, men jag måste nog säga tvärtom ifall du prioriterar bio. Centern är den VIKTIGASTE högtalaren. Om JAG satsade på BIO skulle jag tveklöst lägga mest på centern om front + center nu inte var identiska (ok, det måste ju vara klangmatchat).

Min bytlista skulle nog bli följande (i ordning jag tror det ger störst effekt, med bio som prio):

Center
DVD
Därefter är jag lite tveksam, ev TDL:arna beroende på hur nöjd du är med dom.

Har ingen koppling till varumärket Larsen

Edited by - Larsen on 2003/10/07 07:54:19
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/07 :  09:24:04  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
TDL:arna är den första versionen.
Jag är inte helt missnöjd med dom men jag tycker inte att det finns "känsla" när jag kör 2 kanal.

Vid 5 kanal så "släpper" inte ljudet från högtalarna utan det låter lite platt och tråkigt.

Någon som har ett konkret tips på lämplig center att börja provlyssna på ?

Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net
Go to Top of Page

Fred00
Member

202 Posts

Posted - 2003/10/07 :  12:39:00  Show Profile Send Fred00 a Private Message
Högtalarna måste väl (som vanligt) vara det som ger den mest uppenbara förbättringen. RTL3 är ju dessutom en ganska gammal högtalare nu så jag hade nog satsat på nya frontare i första hand. Finns ju högtalare som är bra mycket mer spännande än RTL3 idag...

I andra hand är nog centern vettig att byta ut, och i tredje hand skulle jag i alla fall köpt en CD-spelare, eller eventuellt en DVD-spelare som även är bra på CD. Kanske en H/K DVD 25. Just DVD-spelaren kan jag tänka mig gör ljudet platt och tråkigt som du beskriver. De DVD-spelare jag testat har i alla fall haft dessa tendenser (detta gäller billigare DVD-spelare).
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/07 :  17:18:00  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tror nog inte frontarna behöver bytas på den närmaset framtiden, dom är så pass bra och tom bättre än vad som sälj idag... Och en ålder på en högtalare behöver inte betyda att den låter sämre än en ny.

Men källan är oftast det som gör det mesta i en anläggning..skit in-skit ut som man säger.

/Martin
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2003/10/07 :  17:25:41  Show Profile Send yalpa a Private Message
Håller inte alls med, högtalarna betyder mest. Jag bytte upp mig från högtalare för ca 15 till 35 och källan är enbart en discman. Skillnaden var större och tydligare än jag någonsin skulle vågat tro. Stärkaren är en enkel HK650. Givetvis hade en fet cd också gjort skillnad, men att byta från en cd för 15 till en för 35 kan aldrig ge samma skillnad som mellan dessa högtalare. Så det så. Skillnaden är inte bara ett större-fetare ljud, utan även en renhet och tydlighet som jag inte trodde var möjlig med Discman-källan.

Tvärsäkra uttalanden lönar sig aldrig. Man ska testa vad man tycker är mest prisvärt. Är man en mindre erfaren hfi-räv, så hör man knappt skillnader mellan cd-spelare, det gjorde inte jag i början iaf. Knappast mellan modeller av samma tillverkare. Så att i det läget kasta pengarna på en bra källa är onödigt. Att predika "skit in - skit ut" teorin kan bli fatalt för hela personens hifiintresse!

Jag har bara lånat högtalarna (linn espek/5140), har inte råd med sånt där.

Edited by - yalpa on 2003/10/07 17:26:39
Go to Top of Page

dajo
Member

253 Posts

Posted - 2003/10/07 :  23:51:58  Show Profile  Visit dajo's Homepage Send dajo a Private Message
Jag har funderat fram och tillbaka...
Ett alternativ är att försöka hitta en prisvärd center som matchar mina TDL bättre och sedan låta anläggningen "förfalla" något år till medan jag sparar pengar till en större uppgradering.

Kanske något sånt här:
Frontar: B&W 703 (28 000kr)
Center: B&W HTM7 (7000kr)
DVD: H/K DVD35 (6000 kr??)
Högtalarkablar för ca 1500 kr
Förstärkare: Denon 3803 (ca 12000 kr) Eller om jag behåller min H/K och köper ett kraftigare slutsteg till frontarna.
Totalt ca 55 000kr

Frågan är lite också hur bra förstärkare som krävs för att göra högtalarna rättvisa.

55000 kr är väldans mycket pengar för mig och en sådan investering omöjliggör vidare uppgraderingar för 5-6 år frammåt.


Min anläggning hittar ni här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23471

Bästa webbhotellet http://resurser.net

Edited by - dajo on 2003/10/09 10:08:23
Go to Top of Page

Farbror Barbro
Member

95 Posts

Posted - 2003/10/08 :  12:21:35  Show Profile Send Farbror Barbro a Private Message
Jag vet inget om Galehögtalarna, men vet att det är ruggigt svårt att hitta den gamla matchande TDL-centern. Då är det bättre odds på att hitta et par begagnade RTL3 och bygga om dessa till center. (Då får du dessutom en extra om du skulle börja med 6.1 så småningom.= Begagnade RTL3 brukar gå att få för 2'5 +/-500:-. SE-modellen en femhundring mer.

Men sedan ... Inte så lätt fråga då ditt system är ganska balanserat (möjligen ej center o surround, men det vet jag inget om).

För att uppgradera frotarna ordentligt (förutsatt att du gillar ljudbilden i dina RTL3) så torde du behöva hosta upp en mellanskillnad på ca 10' om du köper nytt, gärna mer.

Det går en del stålar för att få en markant bättre dvd ljudmässigt, men däremot kan det löna sig att uppgradera om man bara ser finesser.

Recivern gäller väl ungefär som för dvd'n.

Subbasen klarar du dig på ett bra tag till.

Kablarna har jag ingen åsikt om.

Ska man se det långsiktigt får det bli följande råd - kika på begagnade högtalare. Det säljs vettiga alternativ då och då till riktigt bra priser. Får du tag i vettiga frontar, så komplettera omgående med matchande center och surr då du får pengar.

Därefter skulle jag fokusera på förstärkaren (då din gamla troligen inte kan tygla dina nya fina). Om 2-kanal är viktigt kanske det kan vara intressant att börja med att skaffa en Amplifix till frontarna (beg för ca 10'), annars är det lite beroende på vad du skaffar för högtalare och vilken prisklass du vill lägga dig i.

Därefter dvd + kablage och slutigen subben.

Vid det här laget har det troligen, som du är inne på, ha gått en hel del pengar ...

Kortfattat - matchar inte center + surr - börja där.
Annars högtalare, förstärkare, dvd, kablage, sub i den ordningen.

Bara ett ödmjukt föslag från TDL-förespråkaren ...

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/08 :  16:29:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag tror dock att du kommer få en klar förbättring med en ny dvd och förstärkare, visst kan det som sagt vara svårt att hitta nån matchande center.. Men tyvärr så kan en högtalare bara prestera vad som skickas in i den, den kan ALDRIG förbättra en dålig signal... Så det är minst lika viktigt att ha bra elektronik i sin anläggning, men dock ska man sträva efter att ha en balans i anläggningen...

/Martin
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/09 :  16:02:58  Show Profile Send Amund a Private Message
Jag tycker oxå att en center och eventuellt en ny dvd är en bra början.
Byter du frontar till en "mycket dyrare" variant än det du har nu så ändrar du ljudet kraftigt. Om du istället byter källa så kommer du nog att förbättra ditt ljud men med samma karaktär som du har idag.(Kanske lite svårt att förstå vad jag menar)

Alla högtalare har ju olika karaktärer precis som Cd/dvd`s har, men byter du högtalare så får du nog en mycket större karaktärs skillnad mot om du byter dvd. Då lär du få ett förbättrat ljud men med samma karaktär som du är van vid om du förstår vad jag menar...

/Amund

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

Amund
Fisherman

682 Posts

Posted - 2003/10/10 :  18:36:58  Show Profile Send Amund a Private Message
Såg detta på hifimagasinet..

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=17355

Kanske kan vara nåt??

/Daniel

"Arbetar för Hifi Art ibland"
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:07:26  Show Profile Send weezer a Private Message
Å jag som just grävde fram tråden för att säga samma sak .
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/10/11 :  18:20:25  Show Profile Send brumel a Private Message
Eftersom du inte vet vad som behöver bytas i första hand så prova och låna hem olika alternativ innan du lägger ut 5000 på en ny center (vilket troligtvis är den sämsta lösningen om du vill ha bättre 2-kanal).

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000