HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rotel RA-02, lite funderingar.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/10/19 :  16:15:55  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Framgick från min andra tråd att Rotel RA-02 är en bra kandidat som ny 2-kanalare. Ska driva ett par B&W DM602 S3 nu och ett par DM604 S3 i framtiden.

Är den kraftfull nog? Den ser ju ganska tunn ut (oerhört snygg dock) och det känns inte riktigt som om den kan leverare den kraften som 604:orna kräver? Även om jag har hört folk som menar motsatsen så är jag fortfarande osäker.

Några andra saker om Roteln som jag bör känna till?

daja
Member

597 Posts

Posted - 2003/10/19 :  16:45:00  Show Profile Send daja a Private Message
Om du bestämmer dig för roteln kan du tjäna 2000:- om du köper RA-01 istället som är exakt samma förstärkare fast utan fjärrkontroll. Köper du den dessutom i England som jag gjorde går den på endast ca 3300:- vilket nästan är halva priset av 02:an.

99 cd-p - 99 - piP
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/10/19 :  16:46:38  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Är medveten om det... men kan inte klara mig utan fjärrkontroll :)
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:11:38  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Som jag skrev tidigare...prova! Det jag har hört, med egna öron med ett par Monitor Audio högtalare för en ca 10000kr (kommer inte ihåg modell) samt från andra här på forumet, är att den driver högtalare väldigt bra. Häng inte upp dig på den slimma designen, det säger inget om prestandan. Annars hade väl en Cyrus inte klarat av att driva ett par hörlurar ens

Har du någon butik i närheten som du kan låna en RA-02 ifrån? Det är det enda sättet att veta om du tycket att det låter bra med dina högtalare.

Hemma hos mig har jag inte hört denna, bara för/slutstegen i samma serie (RB/RC-03). Där fanns det då kraft... Tyvärr var apparaterna inte riktigt inspelade, och jag hade bara 3-4 dagar på mig. Därför vet jag inte om den vassa diskanten som de gav i kombination med mina Audiovector M3 Super hade försvunnit. Men jag hörde inte något av det med RA-02 i kombo med Monitor Audio högtalarna ovan. Men vad jag vill komma fram till är helt enkelt att du måste lyssna på dem ihop!

Edited by - staffann on 2003/10/19 18:17:41
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:26:28  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Då passar jag på och fråga om ni vet vem som är återförsäljare för Rotel i skåne. Bor i Ystad så ju närmre desto bättre.
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:45:36  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Lista på återförsäljare för Rotel finns på http://www.xlfidelity.se/aterfor.htm

Jag lyssnade och lånade av Hallbäcks i Helsingborg, men närmre dig är ju Ljudprodukter i Malmö eller The Rock i Lund. Förhoppningsvis har någon av dem stärkaren hemma och är villig att låna ut den till en seriös kund.
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/19 :  18:53:41  Show Profile Send manlix a Private Message
staffann, jag som precis hade tagit fram den sidan. Hehe.

daja, tjäna 2000:- på att köpa en förstärkare är inte dåligt. Spara möjligtvis. Nä, förlåt. Skall inte leka språkpolis.
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/10/19 :  19:00:58  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Man tackar staffann (och manlix) :D
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2003/10/19 :  20:03:49  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>Poze

Snacka med Ingvar på "lyssna" i ystad, jag skulle tro att det inte är några problem för honom att plocka hem Rotel prylar åt dig!

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/10/19 :  20:30:12  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Jasså han tar in dom också? Köpte ganska nyligen ett par högtalare av honom. Trevlig liten butik.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/10/20 :  12:05:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
Ska du ha prisvärdhet och kvalitet, satsa på Nad C320BEE. Eller gå uppåt och ta Rotel RA-1060. Klass!!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/20 :  13:00:22  Show Profile Send Poe a Private Message
RA-02 är en mycket bra förstärkare, mycket prisvärd. Klarar av att driva en hel del, dessutom med en jäkla spelglädje. När jag själv var inne i "processen" att byta förstärkare lyssnade jag mycket på RA-02:an och har jämfört kombinationen RA-1060/RCD-1070 med RCD-02/RA-02. Den senare gör inte alls bort sig och är enligt mitt tycke mycket prisvärd. (Visst var det en liten skillnad mellan systemen, men då lyssnade jag på ett par svindyra Neat-högtalare.) Jag tror inte att det blir några problem att driva nån B&W i 600-serien förutsatt att du inte ska spela på diskoteksnivåer.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:51:16  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Verkar ju helt klart intressant. Tack för alla svar! Nu är det bara att skaffa en egen uppfattning.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2003/10/20 :  14:56:26  Show Profile Send matte76 a Private Message
Tänk på att volympoten på Rotel RA-02 är klart sämre än den på Rotel RA-1060. Jag har ägt 02:an, äger 1060 nu. Vid låga volymer hörs klart mer i höger högtalare än i vänster med 02:an, med 1060 hörs ingen skillnad oavsett hur lågt jag spelar. 1060 har helt enkelt en dyrare och bättre volympot. Hur det är med Nad C320BEE med detta vet jag ej.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

staffann
Member

691 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:20:29  Show Profile  Visit staffann's Homepage Send staffann a Private Message
Angående potentiometrarna kan man inte dra någon slutsats från enbart ett ex av varje. Potar varierar från ex till ex - gäller även dyra Alps potentiometrar.
Om kanalbalansen är så dålig att den irriterar så är det väl bara att klaga och få den bytt? I alla fall om man har en handlare värd namnet.
/Staffan
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/20 :  15:46:47  Show Profile Send Poe a Private Message
Jag har aldrig upplevt någon skillnad i kanalbalansen på Ra-02, då har jag iaf. hört 3 olika exemplar. Jag tror inte RA-02 är sämre än andra märken i prisklassen.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

audiogear
Member

329 Posts

Posted - 2003/10/20 :  17:47:10  Show Profile Send audiogear a Private Message
Jag har själv tvingats byta volympoten pga. kanalobalans på min RA-1060 så det är absolut ingen självklarhet att kvaliteten på denna skulle vara bättre i 1060 än på RA-02.

Däremot har RA-1060 ett stabilare och mer välkontrollerat ljud än RA-02, vilket dock inte är speciellt förvånande. Men som framkommit i tråden så är RA-02 en mycket bra förstärkare i sin prisklass. Läs även senate H&M, där kombon RCD-02/RA-02 fick kanonkritik.
Go to Top of Page

Poze
Member

79 Posts

Posted - 2003/10/20 :  20:46:40  Show Profile  Visit Poze's Homepage Send Poze a Private Message
Känner inte riktigt att de 2000-2500kr i skillnad mellan RA-1060 och RA-02 är befogad just nu... nästa steg får bli ännu högre upp i prisklasserna i så fall men det är inte aktuellt just nu.

Får väl gå och köpa H/M då :)

Tackar åter igen. Gillar detta forumet :)

Edited by - Poze on 2003/10/20 20:52:11
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000