HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Pabos högtalarprojekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/07 :  13:15:39  Show Profile Send hifiman a Private Message
luminous:

quote:
Baffelstödskorrektion menar du väl? Om man inte korrigerar för beffelns inverkan kan man få stora tonkurvefel


när du säger tonkurvefel, menar du då med mätutrustning??? är det inte så at öronen är det viktigaste instrumentet man har??!!! om du mäter en högtalare och bygger filtret efter mätningen och får en "perfekt" kurva, perfekt fas, mm mm mm, så behöver den inte låta "rätt" i dina öron, eller hur?? oftast blir ljudet bäst med "lite fel". missförstå mig rätt.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/07 :  13:19:32  Show Profile Send hifiman a Private Message
pabo:

[quote]hifiman

OK det kanske är 3dB man får i baffelstöd, jag har säkert fel där. Jag har dock svårt att välja bort baffelstödet eftersom jag skall bygga en stor högtalare och dessutom så ger ju alla lådor baffelstöd vid en tillräckligt hög frekvens.[/guote]

men eftersom du (tror jag) bygger en 3-vägare så har du ju redan baffelstödet klart, eller hur?? du mäter väl hur bred baffeln är, och sedan räknar du stödet på det. eller har jag fel??!!!

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/07 :  13:26:17  Show Profile Send hifiman a Private Message
luminous:


vet inte om du läst artiklar från de "stora" högtalartillverkarna om att man inte ska ha baffelstöd till 2-vägs högtalare. detta på grund av att baffelstödet "snor" mycket effekt.
däremot kan man använda det till 2,5-vägs högtalare eller mer avancerade uppsättningar.
då lägger man ena elementet som baffelstöd, räknar ut baffelbredden och använder impedansen från elementet man använder, och sen räknar man på det.

men till stativare ska man aldrig använda det. (självklart får andra använda det om de tror på det) :) :)

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/07 :  13:40:11  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Hifiman!
Man kommer ju aldrig undan baffelstödet på en stativare, men du menar att baffeln ska vara så smal så att det bara blir baffelstöd för diskanten?
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/07 :  14:18:06  Show Profile Send hifiman a Private Message
LaZyWorM

quote:
Hifiman!
Man kommer ju aldrig undan baffelstödet på en stativare, men du menar att baffeln ska vara så smal så att det bara blir baffelstöd för diskanten?




baffeln ska alltid vara så smal som möjligt på grund av just baffeln. men man ska aldrig trycka in baffelstöd i filtret. stativare och övriga högtalare går att få mycket bra resultat utan baffelstöd i filtret

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/10/07 :  14:27:04  Show Profile Send Pabo a Private Message
hifiman

Jag tror att alla pratar om samma sak här. Det vanligaste sättet att kompensera för baffelstöd är att låta drosseln i serie med basen (i en tvåvägare) börja bryta före den verkliga delningsfrekvensen för att på så vis kompensera bort den ökande tonkurvan på grund av baffelstödet. Kör man 2:a ordningens filter så låter man sedan kondensatorn bryta vid "rätt" frekvens. Man lägger alltså inte till några komponenter men precis som du säger så snor man ju känslighet hos högtalaren iom att man dämpar basen vid högre frekvenser.

Låter man bli att baffelstödskorrigera högtalaren så sitter man med högtalare som låter tunnt och skrikigt på grund av att de lägre registerna blir svagare. Jag har själv varit där för länge sedan. De stora högtalartillverkarna måste ha någon form av korrigering ifall de bygger små högtalare annars använder de sig av element som börjar falla vid tex 500Hz men då är man ju på samma slutresultat som med baffelstödskorrigering.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/07 :  15:16:43  Show Profile Send Belker a Private Message
Precis.
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/07 :  17:29:34  Show Profile Send hifiman a Private Message
pabo:

quote:
hifiman

Jag tror att alla pratar om samma sak här. Det vanligaste sättet att kompensera för baffelstöd är att låta drosseln i serie med basen (i en tvåvägare) börja bryta före den verkliga delningsfrekvensen för att på så vis kompensera bort den ökande tonkurvan på grund av baffelstödet. Kör man 2:a ordningens filter så låter man sedan kondensatorn bryta vid "rätt" frekvens. Man lägger alltså inte till några komponenter men precis som du säger så snor man ju känslighet hos högtalaren iom att man dämpar basen vid högre frekvenser.



vill börja med att be om ursäkt, det baffelstöd jag lärt mig använder man en drossel och ett motstånd parallellt i serie med basen. det du beskriver ovan låter intressant. 2:a ordningens filter så låter man drosseln dela lägre än den "riktiga" frekvensen för att sedan låta kondingen dela vid den "riktiga". så långt är jag med. men hur mycket lägre ska man ta drosseln, hur vet man det?? är det något som har med baffelbredden att göra??


quote:

Låter man bli att baffelstödskorrigera högtalaren så sitter man med högtalare som låter tunnt och skrikigt på grund av att de lägre registerna blir svagare. Jag har själv varit där för länge sedan. De stora högtalartillverkarna måste ha någon form av korrigering ifall de bygger små högtalare annars använder de sig av element som börjar falla vid tex 500Hz men då är man ju på samma slutresultat som med baffelstödskorrigering.


då ska man kanske köra med en drossel som bryter av basen vid 500hz-1500 hz??!! hmm



har byggt högtalare förut och inte brytt mig om att basen ligger på 8 ohm och diskanten ligger på 6 ohm, kan detta göra så pass mycket på ljudet??

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/10/07 :  18:06:30  Show Profile Send Pabo a Private Message
hifiman

Jag har sett ganska ofta att man bryter en tvåvägare redan vid 800Hz med drosseln och diskanten tex vid 2500Hz men det där får man nog testa sig fram till. Det finns ju risk för att man får en hängmatta i mellanregistret om man tar i för mycket.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/10/07 :  19:30:26  Show Profile Send brumel a Private Message
Hm hur blir det med fasen om man delar med en bred glugg. Kan man inte ha en bred/stor baffel alt montera flera basar.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/10/07 :  21:25:24  Show Profile Send luminous a Private Message
quote:
när du säger tonkurvefel, menar du då med mätutrustning??? är det inte så at öronen är det viktigaste instrumentet man har??!!! om du mäter en högtalare och bygger filtret efter mätningen och får en "perfekt" kurva, perfekt fas, mm mm mm, så behöver den inte låta "rätt" i dina öron, eller hur?? oftast blir ljudet bäst med "lite fel". missförstå mig rätt.


Jag skulle vilja påstå att om något mäter perfekt, så låter det perfekt! En annan sak är vad som är "perfekt". Perfekt är en stor vetenskap som det har forskats en hel del i... Om man bara fixar fram bra kurvor rakt fram t.ex. så har man kanske missat en hel del viktiga faktorer. Dessutom beror det ju till stor del på vilket rum högtalarna ska spela i.

Om man med hörseln kommer fram till att det inte låter bra så mäter det dåligt på något sätt också, såvida man inte lyssnar på musik med inbyggda brister, förstås. Öronen är mycket bra instrument att mäta med! Åtminstonde för att kontrollera resultatet med, att enbart använda öronen för att bygga en hel högtalare med skulle jag säga är mycket svårt om man vill ha riktigt bra resultat.

När det gäller baffelstödet så kan man ju alltid använda sig av aktiv korrigering om man inte vill slösa effekt, mycket smidigt. Ett annat sätt är att sätta ett baselement på baksidan av högtalaren, då får man en "perfekt" ifyllning av baffelsteget, om det är vad man är ute efter.

MVH | Life's too short for bad sound

Edited by - luminous on 2003/10/07 21:26:01
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/08 :  09:49:01  Show Profile Send hifiman a Private Message
hittade detta på en sida på nätet, stämmer detta med en riktig baffelkompensering??:

quote:
Example:
Find the network required to compensate the spherical diffraction loss of a 4 Ohm speaker system with a 0.25 meter wide baffle.
R = 4 (the nominal impedance of the system)
(this resistor should have a power rating something like a quarter of the system power rating)
L1 = .25 x 4 / 1.021 = 1 / 1.021
L1 = .979 mH
(1 mH will be close enough)
To build this network, start by connecting a 4 Ohm resistor in parallel with a 1 mH inductor. Then connect this RL network in series with the speaker. You should hear reduced treble when the diffraction loss compensator is used


kopplar man inte baffelstödet på basen??? det hoppas jag att man gör annars har jag fått allt om bakfoten. man kopplar ett motstånd parallellt med en drossel i serie med basen, eller??
har fått info från er här i denna tråd och läst på nätet att det är ganska viktigt med baffelstöd, jag erkänner mitt fel :)

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Belker
Member

504 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:01:11  Show Profile Send Belker a Private Message
Prova att söka på ämnet här i DIY. Glöm inte att inkludera arkiverade trådar. Allt som är värt finns att finna!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:27:29  Show Profile Send Pabo a Private Message
hifiman

Det är lite kryptiskt skrivet. Samtidigt som man kopplar in länken på basen så måste man naturligtvis dämpa diskanten ifall man hade jämn frekvensgång tidigare. Länken kopplas ju in på basen för att dämpa den vid högre frekvenser. Du kommer dock uppfatta ljudet som att diskanten blir ljusare eftersom basen (eller mellanregistret ofta spelar upp till 3kHz vilket är ganska högfrekvent. Musik innehåller massor av energi i mellanregisterområdet som tex cymbaler, elgitarrer, trumpeter osv. Över 10kHz finns knappt någon information alls förutom en del övertoner.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/08 :  10:45:11  Show Profile Send hifiman a Private Message
man måste alltså ha ett baffelstöd för att det ska bli bra?? men förut körde jag med likadana element, men utan baffelstödet, och det lät helt OK. men det kommer alltså att låta bättre med baffelstöd?

detta är från tidigare inlägg i denna tråd:

quote:
Låter man bli att baffelstödskorrigera högtalaren så sitter man med högtalare som låter tunnt och skrikigt på grund av att de lägre registerna blir svagare. Jag har själv varit där för länge sedan. De stora högtalartillverkarna måste ha någon form av korrigering ifall de bygger små högtalare annars använder de sig av element som börjar falla vid tex 500Hz men då är man ju på samma slutresultat som med baffelstödskorrigering


vad menar du med detta?? om jag kör utan baffelstöd så blir alltså ljudet sämre, alltså tunnt och skrikigt. av vilken anledning blir de lägre registrena svagare??? jag vet att jag är frågvis, men jag vill gärna ha det klart för mig. att jag ska koppla drosseln och motståndet som jag sa förut det vet jag, men jag fattar inte riktigt varför basen dämpas ner och diskanten blir ljusare.
detta baffelstöd verkar på något vis vara bra, för här räknar man ju fram det på baffelbredden och impedansen på baselementet


tack än en gång för all hjälp (fastän det egentligen var du som sökte hjälp, pabo)

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/10/08 :  13:50:22  Show Profile Send Pabo a Private Message
hifiman

Låt oss säga att vi bygger en tvåvägshögtalare med en 8-tumsbas på 90dB och en diskant på 90db med en akustisk delning vid 3000Hz. Baffeln är 30cm bred och 40cm hög vilket innebär att runt 680Hz och uppåt börjar det utsända ljudet få stöd upp till 3dB. Under denna frekvens har basen 3dB lägre känslighet än vad databladet uppger eftersom det baseras på en IEC-baffel. För att bli av med ökningen pga av baffelstödet måste vi således dämpa allt över 680Hz med ca 3dB och därmed sjunker känsligheten för basen ner till 87db i hela området. Därmed måste också diskanten dämpas 3dB för att hamna i nivå med basen.

Har man tur så kan man dock utnyttja drosseln i filtret för att dämpa bort baffelstödet men det kräver lite arbete och man har inte samma flexibilitet i var man placerar delningsfrekvensen.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/08 :  15:26:45  Show Profile Send hifiman a Private Message
Pabo


men om vi tar mina element och min låda i beräkningen;

44 cm hög och 19 cm bred (egentligen 25 bred, men kommer att fasa fronten bakåt, så baffeln mäter 19 cm när det är klart). hur räknar du ut var det utsända ljudet får stöd någonstans??

baselementet är en Vifa P17wj-00-08 på 88 db (8 ohm) och diskanten är en Seas Excel T25CF001 på 90 db (6 ohm). nu förstår jag helt och hållet att man måste använda baffelstöd när du förklarar det på det viset, men inte riktigt hur jag får fram värdena eller hur de ska kopplas in. det låter som om jag ska använda en drossel parallellkopplad med ett motstånd i serie med basens plus innan själva filtret.

jag kommer att dela vid 2650 hz med 12 db på basen och 18 db på diskanten.
någon annan info som behövs för detta??

detta skulle innebära att basens känslighet hamnar på runt 85 db. diskanten är redan dämpad 6 db, så det borde passa utmärkt


var den uträkning jag hittat i föregående meddelande riktig??

mycket tacksam för all din hjälp Pabo!!

bra att jag får din hjälp nu, för jag ska precis "smälla" in filtret i min låda. hjälpen kom väldigt lägligt.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

mjon
Member

316 Posts

Posted - 2003/10/08 :  16:23:54  Show Profile Send mjon a Private Message
Hur har du fått fram det filter som du precis ska "smälla" in i lådan? Har du räknat ut det själv eller använt datorn eller kopierat det från någon?
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/08 :  16:40:32  Show Profile Send hifiman a Private Message
använder Lsp CAD till både filter och Låda.

(men till lådan räcker det mer än väl med Lsp CAD Lite)

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/10/08 :  17:27:10  Show Profile Send Pabo a Private Message
hifiman

Ingen orsak att tacka

Jag måste dock säg att det är svårt att räkna ut exakt var baffelstödet börjar men man kan väl anta att ökningen av känslighet börjar vid det längsta måttet på baffeln dvs då våglängden är 48cm eller vid 700Hz och når fullt stöd vid 19cm eller 1800Hz. Fullt stöd skulle då vara 3dB enligt föregående inlägg. Skall man dämpa 8ohm med 3dB så skall man alltså halvera spänningen över det vilket innebär att motståndet skall vara 8ohm. Drosseln tillsammans med motståndet skall börja bryta vid 700Hz vilket innebär att induktansen skall vara ca 1,8mH.

Kanske något att testa med i alla fall även om du får justera värdena i efterhand.

85dB låter förresten rimligt för en "liten" högtalare även om din är stor för att vara en liten högtalare.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/08 :  17:59:29  Show Profile Send hifiman a Private Message
Pabo

jag vill gärna tacka ändå för att du hjälper mig.

ska jag då sätta in drosseln och motståndet så som jag beskrev enligt ovan?? alltså drossel och motstånd parallellt i serie med basens plus, och sen efter det själva filtret??


än en gång så är jag lite nyfiken på hur du vet vilka värden som ska vara var. använder du dig av någon formel??

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:28:49  Show Profile Send Pabo a Private Message
hifiman

quote:
ska jag då sätta in drosseln och motståndet så som jag beskrev enligt ovan?? alltså drossel och motstånd parallellt i serie med basens plus, och sen efter det själva filtret??


Japp!

Formlerna är de för reaktans, poler och nollställen. Drosselns reaktans är 2 x pi x L x f vid den specifika frekvensen. -3dB (effekt och -6dB spänning) erhåller du då drosselns reaktans är lika med resistansen du bryter emot. Vid resistiv spänningsdelning erhåller du -6dB då resistanserna är lika stora (jag skrev -3dB innan men det är fel). Du skall alltså korrigera värdena enligt innan så att du istället använder dig av 3,5ohm och 0,8mH.

Snälla någon rätta mig om jag har fel, det händer att jag blandar ihop dB och dB.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

hifiman
Member

142 Posts

Posted - 2003/10/08 :  18:59:13  Show Profile Send hifiman a Private Message
Pabo

quote:
(jag skrev -3dB innan men det är fel). Du skall alltså korrigera värdena enligt innan så att du istället använder dig av 3,5ohm och 0,8mH



*L*

nu blev jag lite osäker, jag tänkte beställa drosslarna och motstånden nu. är det 8 ohm eller 3,5 som gäller??? vill gärna vara säker innan jag gör det.

själv är bäste dräng!!
Go to Top of Page

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:22:55  Show Profile Send Pabo a Private Message
Vi skall dämpa 3dB eftersom baffelstödet ger 3db. Delar man med en reaktiv komponent så får man en fasvridning på 45 grader då reaktansen är lika med resistansen. Detta innebär att den aktiva spänningen blir 0,707 eller -3db. Delar man mellan två motstånd så får man -3dB då högtalaren motsvarar 0,707 av den totala resistansen. I detta fallet blir det 8/(8+3,5)=0,696 vilket är ganska nära.

Jag vill dock att någon verifierar innan du beställer, vad säger tex. Lumonous och Belker?

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

luminous
Member

252 Posts

Posted - 2003/10/08 :  19:45:16  Show Profile Send luminous a Private Message
hifiman
I Lsp Cad borde du ju lätt kunna se vad som händer med filterfunktionen om du exprimenterar med lite olika värden. Där får du definetivt ett bättre svar än ifrån mig
På trueaudios hemsida (http://www.trueaudio.com/st_diff1.htm för mer information) ger de följande formel för att räkna ut centerfrekvensen där baffelstödet är nere 3dB:
f(3) = 115/W(B)
(where W(B) is the baffle width in meters)

MVH | Life's too short for bad sound

Edited by - luminous on 2003/10/08 19:49:06
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000