Author |
Topic |
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 18:11:47
|
Jag är lycklig ägare till en jättesnygg svart marmorskiva, ca 160x50cm, 4cm tjock. Jag tänkte använda den för att göra en bänk till stereon och TV'n. Jag tänkte mig nåt i stil med att 'hänga' en hylla under skivan och där ställa förstärkare, DVD-spelare, och centerhögtalare (ja förlåt, jag har faktiskt en hemmabio ;).
Själva marmorskivan får stå på golvet med fyra grova rör i rostfritt eller krom, och nån form av spikes mot golvet förståss. Hyllan hänger kanske i lite tunnare, matchande, rör. Hyllan är i lönn, för att matcha stativhögtalarna (B&W CM2) som står bredvid på svarta Soundstyle stativ.
Förstärkaren är en Pioneer VSX-2011, 20kg tung, alstrar 600W och enligt manualen rekommenderas 60cm fritt utrymme ovanför och 30cm på varje sida. Det låter i överkant? Den är 19cm hög, räcker det inte om jag har 10cm upp till marmorskivan? Jag spelar sällan fullt någon längre tid då jag bor i lägenhet.
Jag har inte funderat klart men antagligen hamnar centerhögtalaren (B&W CMC, 46cm bred, 18 hög) i mitten, och DVD och förstärkare på varsin sida. Det gör tyvärr att det blir lite trångt och säkert rätt varmt? Kan man förresten ställa DVD-spelaren ovanpå högtalaren, eller tvärtom (högtalaren är förståss magnetiskt skärmad)?
Är det någon som byggt något liknande? Vad bör man tänka på? Kan man göra på något annat sätt? Hur löser man ventilationen? Hur gör jag alltihop barnsäkert, lilla Melker 8 månader börjar hitta nya, spännande sätt att använda saker och ting på?
Jag är mycket tacksam för all sorts hjälp. Det känns som att marmorskivan skulle göra sig alldeles utmärkt som möbel till stereon, men i övrigt är jag helt lost. :)
Mvh, Calle
|
|
freann
Member
863 Posts |
Posted - 2003/10/05 : 21:38:36
|
Dina idéer verkar vara bra. Tänk bara på att använda någon form av fötter mellan apparater och marmorbänk - marmor är väldigt resonant och det låter inge vidare om man ställer saker rakt på (talar av egen erfarenhet). Rekommenderar därför också att du inte ställer centern på DVD-spelaren (eller tvärt om)..!
mvh/Fredrik |
|
|
JW
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 11:34:54
|
Tänk på att skivan troligtvis kommer att gå av om den inte hara stöd i hela sin bredd. Du kan alltså inte sätta ben i varje hörn och belasta skivan på mitten.
Mvh/Joakim |
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2003/10/06 : 12:32:42
|
En 4cm tjock skiva i massiv marmor gå av? Hmmm... är det verkligen så? Eller menar du skivan jag tänkt hänga under marmorskivan? Ja, det är ju sant... men jag har nog tänkt försöka göra den i 25mm massivt trä (Lönn), det borde väl hålla?
Hur fäster man hyllan under marmorskivan? Jag vill ogärna borra hål tvärs igenom, håller det med plugg? Min erfarenhet av materialet är lika med noll tyvärr... Säkrast att göra som du säger kanske, göra upphängningen i varsitt hörn plus i mitten nånstans.
Vad gäller resonans så blev jag ju lite förvånad, jag trodde marmor var rätt resonansfritt - i likhet med sten? Jag kanske behöver en grundläggande materialkurs först.. ;) Fast nu kommer förstärkeriet att hamna på den massiva träskivan, så det blir väl ett icke-problem ändå gissar jag.
|
|
|
Calle G
Member
521 Posts |
Posted - 2003/10/07 : 16:39:25
|
Hmm finns det ingen som gjort nåt liknande som vill dela med sig av lite erfarenheter? |
|
|
|
Topic |
|
|
|