HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 CAT5 som högtalarkabel, hur koppla?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/10/05 :  12:45:00  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Har förstått att CAT5 nätkablar ska låta bra som högtalarkabel, men hur ska de kopplas?
Jag har en del parkabelstumpar som jag tänkte testa med, brukar man använda ena halvan som + och andra som -, bara vira ihop alla ledarna. Eller kopplar man den på nåt mera exotiskt sätt?

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:05:41  Show Profile Send Dimitri a Private Message
http://www.tnt-audio.com/clinica/triple_t_e.html
http://www.tnt-audio.com/clinica/ffrc_e.html
Dimitri
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:27:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hej Dimitri - skulle vi kunna testa några av dina kablar i min anläggning? Jag är nyfiken.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:36:43  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Bernt,
En stråladne ide. Jag har båda varianterna fast ffrc är utlånad till Stefan H. Har det lite tight med tiden just nu. Om 2 veckor?
Svettas med att löda sista ledningarna i förstärkaren, det blir inte mycket gjort per tidsenhet. Ser ut som om jag lött tvärtom i linjeväljaren, rent h....e.
Dimitri
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:43:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ojdå... Om två veckor då, det blir nog bra. Undrar om nya OTL-en hinner bli klar, det kunde bli rena orgien!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/10/06 :  08:24:03  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag tycker det blev betydligt bättre om mna använder 6st CAT längder till varje kabel. Det är så man gjort med TripleTwins på tnt audio. Jag hade tidigare bara 3 ledare till varje kabel om det funkade väl hyfsat men det var stor skillnad, framförallt i basen, med det dubbla.

Jag skulle vilja se hur dyra köpta kablar man måste köpa för att få bättre ljud än med dessa...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/10/06 :  08:38:35  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Bernu,
Jag vet inte. Jag ska till Bernt om ca 2 v. och jämföra lite, fast vi har inte några dyra köpekablar. Men låt mig gissa (mellan tummen och pekfingret) 100.000?
Dimitri
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/06 :  15:02:20  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hehe... Kanske vi kan få fram fina kablar till låns?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/10/06 :  15:47:18  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag blev så nöjd med mina att jag igår snyggade till dom med krympslang. Jag funderar på att köpa strumpa till dom också men det fanns inte på clas ohlson :)

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/06 :  16:54:30  Show Profile Send divander a Private Message
Tänk på att ta lite i längd. Om man skall göra en tremeters sexfläta så går det åt en halvmeter till.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:26:42  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Tag de "ljusa" till ena polen och helfärgade till andra polen enligt TNT's recept.

Jag har själv TNT's 6-fläta där jag bi-wirat, med ett par till diskant och två par till bas.


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:45:19  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag rekommenderar Cat 6 kablar istället. Dessa låter enligt mig lugnare och mjukare än cat 5. Jag har iofs bara testat ett fåtal cat 5 och 5e.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

kentkreitler
Member

654 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:54:17  Show Profile Send kentkreitler a Private Message
Jag rekommenderar Cat 6 kablar istället. Dessa låter enligt mig lugnare och mjukare än cat 5. Jag har iofs bara testat ett fåtal cat 5 och 5e.

Almost cut my hair
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:28:07  Show Profile Send bernu a Private Message
Principen hos CAT5-kabeln borde ju gå att förfina med exempelvis silverledare och teflonisolering. Hur är CAT6 kabeln uppbyggd? Kostar?

En utav fördelarna med CAT5 är ju annars priset och lättillgängligheten...

Är det någon som kan nämna någon hemmasnickrad högtalarkabeln som varit betydligt bättre? Skulle vara kul att höra vad det finns för aletrnativ...

/björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)

Edited by - bernu on 2003/10/07 08:16:29
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:49:39  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Jag tänkte att jag skulle bjudit på en spec. jag hade hittat, men den har tydligen försvunnit i det träsk som är mina bokmärken.

Dock hittade jag http://bwcecom.belden.com/college/techpprs/ndac5ctp.htm som tar upp "Non-Data Applications for Category 5 Cable". Kan kanske vara något.


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:54:49  Show Profile Send divander a Private Message
Jag betalade 370:- för 300m Cat5-kabel.

Ett alternativ när man ändå är inne på datakablar är SCSI3-kabel. En plattare och smidigare kabel. Jag har inte hört den men jag har funderat på att peta ihop ett par. Min cat5-kabel är ju ganska klumpig (låg WAF=mycket klagomål).

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:32:09  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Det kanske är att slå ut öppna dörrar, ursäkta i så fall,
Det helt avgörande är, oavsett 5 eller 6, att de enskilda ledarna är av solid core typ. Nr 2 är dielectricum: low ...nånting. Minns inte nu. Teflonisolering finns nog inte att finna. WAF är förstås viktig. Min fru har inget emot denna kabel...
Dimitri
edit: trimmar lite




Edited by - Dimitri on 2003/10/06 23:33:53
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/06 :  23:46:44  Show Profile Send divander a Private Message
Jo enkardelig installationkabel skall det vara. Tyvärr så gör det även kabeln otympligare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/07 :  09:25:22  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Dimitri!
Var köpte du din kabel som uppfyllde de kraven du har på ledarna?
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2003/10/07 :  11:25:10  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Japp, enkardelig kabel skall det vara. Poängen är ju att eliminera hopp mellan ledare och eventuell kopparoxid som skulle funka som halvledardioder... (eller nåt sånt...)

Det jobbigaste är ju att skala alla *#¤(%& kabeländar... 6*8*4=192 st.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/07 :  16:15:14  Show Profile Send divander a Private Message
Skala med en tändare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/07 :  16:16:06  Show Profile Send divander a Private Message
Eller skrapa av med en kniv.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2003/10/07 :  17:22:00  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Köpte en rulle från en HF medlem, tror hans nick var jönsson.
Annars har Farnell alla de olika varianterna.
Dimitri
Go to Top of Page

JanErik
Member

106 Posts

Posted - 2003/10/07 :  17:31:10  Show Profile  Visit JanErik's Homepage Send JanErik a Private Message
Om man bränner bort isoleringen borde det ju bli massor av kopparoxid...
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/07 :  18:49:56  Show Profile Send divander a Private Message
Det kanske det blir jag har inte testat. Jag skrapade av mina med en kniv. Betydligt snabbare och enklare än att skala med en tång. Tändarvarianten kanske fungerar bättre när man skall installera ljus i dottern dockskåp eller liknande.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

lenwac
Member

244 Posts

Posted - 2003/10/07 :  20:06:07  Show Profile Send lenwac a Private Message
Så här skall en RIKTIG Cat 5 kabel se ut.
118 ledare i varje.
Låter gött


"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000