HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Mina favoriter!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2003/10/05 :  12:10:10  Show Profile Send Rishna a Private Message
Midnight Oil - Diesel and dust

Underbar skiva med tänkvärda texter och fantastiskt fin inspelning. Hittar ni den någonstans så köp den och njut. Ni får en helhetsupplevelse för både öron och hjärta. Bandet spelar inte bara utan berättar också om ett uråldrigt folks lidande i konfrontationen med en västerländsk kultur. Nåja... resten får ni höra själva.

Anders Glenmark - Jag finns här för dig

Ett album med en enligt mig mycket seriös framtoning. Högklassig inspelning parat med ett härligt gung som rycker tag i en och ger rysningar längs ryggen. Efter en stund går det emellertid inte att höra något pga. blommorna i håret.

Cannibal Corpse - Live cannibalism

Om ni är riktigt förbannade så ska ni lyssna på några spår från denna skiva. Haha! Ni kommer inte att vara arga längre utan snarare chockade över hur jäkla roligt det är att gapskratta till toksnabb metal med mycket growl. Mycket nöje och tona ner stämningen en aning med Dimmu Borgir som är något lugnare men har en ännu snabbare trummis (begriper inte hur han gör det han gör). Här kan det vara svårt att tala i termer av ljudkvalitet mm. eftersom det mest tycks handla om dist

Yello - The new mix in one go

Jaja... vad mer behöver sägas om dessa tokiga aristokrater till synthare som inget bättre har för sig än att blanda in de mest märkliga ljud i sin musik. Rapar och skrik, apvrål och kyrkorglar... Hur som helst är de genialiska och lyckas fånga lyssnaren med en blandning av gott ljudtekniskt kunnande och känsla för det annorlunda. Skivan är en tidig "greatest hits" som har det där gamla originella och ickekommersiella Yellosoundet som tyvärr försvinner en aning på deras senare produktioner. Jag har inte skivan med mig när jag skriver men jag tror den är från 86.

Till sist vill jag lyfta fram en platta jag levt med länge och som är den bästa Pet Shop Boys någonsin släppt. Plattan heter kort och gott "Actually" och kom 87. Låtar som Kings Cross och Rent får en att minnas sig tillbaka till det mysiga 80-talets mellanstadiediscon och de första nervösa tryckarna med tjejerna i klassen. Gamla mysiga discon som längst varade fram till tiotiden på kvällen då päronen hämtade en utanför med bilen om man först borstade av sig popcornen . Det var tider det.

/Fredrik

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/05 :  12:46:28  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Kul blandning men..........Anders Glenmark!!
Den där blomlåten gör mig galen.
Go to Top of Page

poman
Member

902 Posts

Posted - 2003/10/05 :  12:57:59  Show Profile Send poman a Private Message
Men trallvänlig är den allt Jonas Nilsson.
Det skulle vara Lars Winnerbäck "Att fånga en fjäril" just nu och
Summertime en låt att njuta av med Miles Davis när man vill koppla av med en Norrlandsfatöl.


Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/05 :  13:22:38  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Visst är den trallvänlig...vägrar att försvinna ur huvudet, när den väl kommit in
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/10/05 :  18:01:56  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Kul med fler som rekommenderar Midnight Oil - det är de värda. Gillar man "Diesel..." får man heller inte missa "Blue Sky Mining" och "Earth and Sun and Moon" som går lite i samma stil och båda är mycket bra. De har gjort en hel hög andra skivor också och jag gillar de flesta, men de är stilmässigt annorlunda och bara för att man gillar de jag nämnde ovan är det inte säkert att man gillar de andra. Sista skivan, "Capricornia" verkar också vara bra, men jag har den inte än och har alltså inte kunnat höra hela.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4454 Posts

Posted - 2003/10/05 :  18:43:04  Show Profile Send jari a Private Message
Hej.
Yelloskivan är fin.Ruskigt bra musik och ljud.
Hade med den till en kväll i musikens tecken,
det spelades på fina grejor,Krell,Infinity Kappa något,
och som om inte Infinity har tillräckligt med bas även en
sub inkopplad.Låt nr 10,Lost again,övriga som deltog
tyckte det var kvällens höjdpunkt En nivåhöjning ca 1.55
in i låten fick subben att bottna.Så det spelades högt.


Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2003/10/05 18:44:54
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000