HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vill ha tips på bra Beach Boys utgåvor
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/29 :  11:35:44  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Vilka bra utgåvor finns på The Beach Boys? Jag är intresserad av Pet Sounds och någon samling med dom bästa låtarna. På CD.

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:01:30  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej Mr.Älg!

Beach Boys, Good Vibrations, Capitol CDP-81294, 419 kr på Skivhugget.
Det är bara att slå till, så har du nästan all väsentligt vad de har gjort inom en och samma box.

Annars finns det flera andra samlingar som kan vara aktuella. Som t.ex. Sounds of Summer: The Very Best of the Beach Boys.
CD Capitol 82710.

Ginza har flera av deras gamla skivor som innehåller två LP på en och smma skiva. (På den tiden var inte plattorna så långa, oftast under 30 minuter).
Som t.ex. Today!/Summer Days (And Summer Nights!!) för 79 kr.
Sunflower/Surf's up för 89 kronor.

Stay cool!
Jukka

Edited by - pick-me-up on 2003/09/29 13:14:45
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/09/30 :  12:36:24  Show Profile Send JesseX a Private Message
Beach-boys har givit ut en väldig massa skivor och många av dem är alltifrån ojämna till totalusla.

Jag har själv Pet Sounds i deluxe-utgåva och en blå 2CD-samling som jag inte kommer ihåg namnet på. Det finns ett gäng övriga låtar från 60-talet som är ganska skoj men för att få tag på dem måste man handla alla originalskivorna.

Beach boys hade tillräckligt många hits under 60-talet för att fylla upp en 2-CD.

70-talet var en ojämn period och kvaliteten på deras produktion sjönk stadigt hela tiden. Den enda skiva som är riktigt bra är Surf's up/Sunflower. Den skivan är betydligt bättre än de samlingar som finns över den här perioden. Skivan Holland är någorlunda hyfsad även om den inte alls når upp till deras normala nivå under 60-talet.

De skivor som har kommit efter 70-talet kan kanske användas för att kasta frisbee med. Att lyssna på dem är knappast aktuellt.

Boxen Good Vibrations är egentligen ingen höjdare helt enkelt för att den innehåller för mycket jox. Beach boys släppte en rad justa hits och ett antal bra låtar på olika album. Att samla ihop dem på 3 CD eller så skulle vara helt realistiskt.
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/10/04 :  18:05:43  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej JesseX!

Håller med dig. Tror nästan att två välfyllda cd skulle räcka … 155 minuter på en dubbel vore nära ideal.
Men skivbolagen måste tjäna pengar och då får vi ALDRIG nånsin någon best of samling som verkligen ger skäl för namnet.

Det ynkligaste är de som inte ens har mer än kanske 60 minuter på en platta …

Snacka om att bli rånad … och flera gånger!!
Go to Top of Page

JesseX
Member

327 Posts

Posted - 2003/10/05 :  15:29:33  Show Profile Send JesseX a Private Message
Nej, några heltäckande samlingar är ju svåra att hitta. Det är ju generellt svårt med artister som spelat in skivor på många olika bolag. Beach boys är väl inte det mest extrema exemplet men själva syndromet är ju tydligt även där. Jag tror inte att det finns någon skiva som innehåller alla de bästa låtarna med Beach boys. Rätta mig om jag har fel.

Det som behövs med Beach boys är:

1. Pet sounds (gärna deluxeversionen med Stereo, den är bra)
2. Dubbel-CD med hitlåtar
3. Surf's up/Sunflower
4. Ev. någon ytterligare skiva från 60-talet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000