HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Lödtenn på högtalarkabeländan bort....
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

COP
Member

82 Posts

Posted - 2003/10/03 :  11:09:49  Show Profile Send COP a Private Message
Var inne och rotade i mitt slutsteg och fick se att kabeländan som sitter skruvad i högtalarutgången var doppad i lödtenn innan den var dit skruvad. Och så ska det tydligen inte vara har jag fått lära mig. Så jag klippte av den förtennade kabelbiten och skruvade dit kabeln igen.
Blev det någon skillnad rå?? Ja jäklar vilken skillnad det blev i diskanten, nu svävar den så där härligt i luften och närvarokänslan kom tillbaka.....

Så ett tipps kan ju vara att kolla sina anslutningar!

Edited by - COP on 2003/10/03 11:43:24

Pabo
Member

993 Posts

Posted - 2003/10/03 :  14:08:41  Show Profile Send Pabo a Private Message
Det är ändå bättre att löda fast kabeln i terminalen. Koppar, luft, koppar är inte speciellt bra. Då är det bättre med koppar, tenn, koppar. Fast du har nog rätt i att koppar, tenn, luft, koppar är sämre. Ytan för överföring kanske blir större på det viset det var från början dock.

Om det mäter bra men låter dåligt, mät igen!
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2003/10/03 :  15:31:14  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Det viktiga är inte ytan utan en syretät kontakt vilket för det mesta är samma sak som hårt kontakttryck...som skall upprätthållas. Tenn ger med sig med tiden och ger dålig kontakt om det är en skruvplint utan någon som helst svikt eller fjädring.

Det finns något som heter "efterdra" om man är i installationsbranschen. Behöver jag nämna fördelen med klämplint i detta avseende... Wago Halleluja!

/Per-Anders eller P-A

Edited by - peranders on 2003/10/03 15:33:29
Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2003/10/03 :  16:12:52  Show Profile Send COP a Private Message
"Tenn ger med sig med tiden"
Det var precis vad som hade hänt, kabeln satt faktiskt löst! Annars hade jag nog aldrig upptäckt att det var tenn på änden.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000