HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Volymändring i sluten låda med dämpning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:54:38  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hej,

undrar vilken "volymökning" man får för en sluten låda som packas full med dämpmaterial a la gullfiber. 10% ökning?

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:59:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det låter väl som ett rimligt tips. Jag tror inte det är över 10 i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/01 :  00:11:00  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Tack.

Tyckte mig sett sådan siffra förut. Men har undrat lite när mina små monitorer fick en lägre avstämning än jag räknade med (42-43 Hz vs 48 Hz). I mätningen på avstämningen agerar de som 12-13 liters lådor när de innervolymen (exkl reflexrör/element) är 10 liter (effektiv volym ca 9.4 liter). Dvs dämpningen, som inte fyller boxen helt i det fallet, "ökade" volymen med 20-30%! Längden på basrören är exakt 160 mm.

(Sitter och filar på ett par slutna baslådor, och undrar alltså hur stor volymökning man ska räkna med när man fyller dem med gullfiber.)

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/01 :  00:41:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag tror det fanns mer att ta hänsyn där. Dämpningen gör saker.Kanske
erfarna högtalarbyggare kan hjälpa, jag räknar mig inte som erfaren...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/10/01 :  09:00:07  Show Profile Send aolite a Private Message
Tror det är i Unibox som man kan välja mellan 3-5 olika fyllnadsgrader, det påverkar frekvenskurvan synbart.
Go to Top of Page

Kraniet
Member

686 Posts

Posted - 2003/10/01 :  11:00:53  Show Profile Send Kraniet a Private Message
detta fenomen tas upp rätt genomgående i loudspeaker design cokkbokk.. bara kila iväg till biblioteket..

Carlssoninspirerade självbyggen

NAD 2200

Källa? Dator..

"Tur man inte vet alla problem innan man börjar, då skulle det nog aldrig bli något diy..
Go to Top of Page

Isidor
Member

166 Posts

Posted - 2003/10/01 :  13:18:04  Show Profile Send Isidor a Private Message
Ett litet inlägg för dem som är för lata att masa sig iväg till biblioteket, eller är oroliga för att bli sedda där.

Max "volymökning" för en låda fylld med relativt "tät" glas/mineralull är ca 40 %. I praktiken blir det vanligen något mindre. Den luftfjäder en tom låda ger upphov till övergår mer och mer till en dämpare när man fyller lådan med porös absorbent.

Överkurs: man förlorar naturligtvis också effektivitet när man gör på detta sätt. Förlusterna ökar när man går från adiabatiska (utan värmeutbyte med omgivningen) tryckförändringar till isotermiska (värmeledningseffekter börjar att bli märkbara).

Edited by - Isidor on 2003/10/01 13:20:45
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/01 :  14:07:58  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Hmm,

tror nästan jag ska räkna med 20%, även om det skulle bli något mer i praktiken.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2003/10/03 :  17:58:37  Show Profile Send sveli a Private Message
Här är en länk i ämnet:

http://www.win.net/~audtatious/audio/fiber.html


Mvh /Sven
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000