HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Test av stereosystem i H&M .. konstigt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mantra
Member

138 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:49:46  Show Profile Send mantra a Private Message
Hej!

Är det inte fler än jag som tycker att testet i nya hifi&musik på kompletta stereosystem vart lite konstigt. Jag menar var man än läser på nätet så har både archam a75+ och rotel ra-01 topptestats ändå blir dom slagna av nad c3200bee som är nästa dubbelt så billig som de andra. Hmmm frågan är om det inte lucktar mutor eller liknande?? :=)

Vad tror ni kan det verkligen vara så att NAD´en slår ur de mycket dyrare stärkare som de på Hifi&musik tyckte den gjorde?

/Micke

Rotel RA-11 - NAD T557 BD - B&W DM685 - Eichmann eXpress 4 - VAN DEN HUL The CLEARWATER

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:59:42  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"Vad tror ni kan det verkligen vara så att NAD´en slår ur de mycket dyrare stärkare som de på Hifi&musik tyckte den gjorde?"

Visst, varför inte? Det är inte priset som avgör hur det låter, utan konstruktion och utförande. En god konstruktion är en god konstruktion. Somliga tycks ha väldigt svårt för att en billig produkt kan vara bra, t.o.m. bättre än en dyr! Särskilt om det står NAD på den verkar problemen vara extra stora. I och för sig brukar HiFi&Musiks tester vara av karraktären "godag yxskaft", men ändå...


Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:01:08  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Bra talat!
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:10:21  Show Profile Send Per a Private Message
Mr Älg! Vad menar du med goddag yxskaft?

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:16:47  Show Profile Send FBK a Private Message
Mr Älg! Vad menar du med goddag yxskaft?
quote:


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:17:50  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Som lite motvikt till kritiken kan jag klistra in här vad jag tidigare skrev i en annan tråd:

Testen av Confidence C2 var intressant att läsa.
Jag lyssnade på den hos Balance för ett par veckor sedan.
Ljudet kändes lite påträngande trots den varma BOW-elektroniken.
Dessutom klagade Balance-Lasse på att den lät väldigt livlös, trots att det inte gick att peka på några direkta fel. Och jag fick hålla med honom, allt verkade komma fram men utan att det kändes särkilt engagerande.
Sedan läser jag testet där Göran Johansson utrycker exakt samma åsikter.

Han gjorde det också på ett bra sätt.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:25:37  Show Profile Send Daniel a Private Message
Det är väl dessutom inte ovanligt att man på diverse hifimässor upplever oerhört trist ljud från monsterdyra anläggningar som fått hur mycket bra press som helst. Och underbart ljud från något betydligt mindre namnkunnigt och blygsamt (prismässigt).
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:28:35  Show Profile Send matså a Private Message
Hm då stämmer inte tesen "man får vad man betalar för". Ibland kan man få mer av det billigare alternativet än det dyrare. Bra sagt Skogens konung

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:32:47  Show Profile Send Per a Private Message
Det är inget ovanligt att märken som en gång fått gott renomé vilar på sina lagrar och slutar att vara hungriga. Ett utmärkt exempel är audio research. Det smärtar mitt rörhjärta men jag är rädd att de inte riktigt levererar i paritet med sin prislapp.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:33:26  Show Profile Send Bravo a Private Message
Å andra sidan, att bedöma ljudet på mässor är väl som att försöka lyssna på en luta i en mekanisk verkstad.

Rätt omgivning är ju viktigt för att allt skall komma till sin rätt.
Därmed inte sagt att ett billigare system inte kan låta bra.

Bravo
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:33:44  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Jag menar att testerna (åtminstone var förr, jag har inte läst den aktuella testen) brukar vara väldigt substansfattiga. Väldigt mycket "lyssna och tyck". Jag har sett exempel på tester av högtalare där man inte ens redovisat någon uppmätt frekvensgång, vilket jag som konsument är intresserad av (jag vill ha mätningar på annat också). Man verkar vilja ha så många tester som möjligt med i tidningen istället för färre, men mer utförliga. Lyssningstest vill jag ha redovisade från minst 2 olika rum. Jag vill ha mer förklaringar till uppfattade lyssningsintryck, inte bara "det låter lite instängt" eller "blurrig bas".
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:36:34  Show Profile Send Daniel a Private Message
Helt riktigt. Mässor är helt enkelt inte funktionella.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:43:52  Show Profile Send Per a Private Message
Aha jag både förstår och förstår inte. Att förklara att det låter instängt gör sig ju bra genom att skriva just att det låter instängt. Fast ett sånt subjektivt uttalande ger ju utrymme för tolkningar. Jag skulle tolka uttrycket spontant som burkigt och efter några sekunders funderande som att ljudet sitter kvar i högtalarna och inte målar upp någt brett och djupt panorama. 2 olika rum är väl kanske lite väl ambitiöst. Mätningar är ju praktiska som fingervisning men en spikrak frekvensgång uppmätt i ett rum kan mkt väl se ut en gummisnodd på semester i nästa rum.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:45:36  Show Profile Send Per a Private Message
Visstja! Mats artikel om stereopaketen gav en positiv nostalgisk känsla av tidigt nittiotal och paket 10 000 testerna.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:47:05  Show Profile Send marbrink a Private Message
Det var väl A65+ som testades och inte A75+???
Tror mycket väl att Naden kan spela mycket bra för dom pengarna.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/03 :  00:14:57  Show Profile Send Bravo a Private Message
Förmodligen "Per" så kan mätningarna komma att se ut hur som helst, och inte säger de mycket om hur de låter i levande livet heller.
Mätningar har lite av laboratorieförsök över sig, de kan ge en fingervisning men inte mycket mer.

Rummen däremot, det levande livet så att säga, har en mycket stor betydelse för slutupplevelsen och en instängd högtalare kan låta mycket bra unde randra omständigheter.
Detta borde också vara viktigt att få veta så att man inte jagar en uppsättning grejor som egentligen inte passar för den omgivning man har.
Jag är den förste att medge att detr sista är mycket svårt, men det vore onekligen intressant information.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/03 01:01:44
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/03 :  00:59:13  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Dom nya NAD-apparaterna har faktiskt klivit en rejäl bit framåt, förr var NAD lättlyssnade osv men det där sista saknades och eftersom många ungdomar hade ett eller flera NAD-steg till sina Cerwin_Vega så var det ju nästan bannlyst att nämna NAD i hifisammanhang men som tur är så börjar den stämpeln komma bort lite.

Jag tycker 320BEE är klart den mest intressanta i den prisklassen och den lär slå många dyrare konkurrenter, även Arcam.

Att dom nu finns i titanutförande gör ju inte saken sämre direkt men att kalla dom pure&simple längre vete fan.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/03 :  04:26:58  Show Profile Send niklas a Private Message
MaxMartin, har Du sett de nya NAD-produkterna i titan på riktigt? De ser ut som hej kom o hjälp mig o dö!

NAD har alltid varit fula (silverline undantaget) IMHO, men nu ger de även ett undermåligt kvalitetsintryck.

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/03 :  04:35:49  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej n!

Dem var fula! Bättre i grått isf! "hej kom o hjälp mig o dö!" var ev o ta i lite !


Mvh A*


- Tid är en drog, för mkt o du dör -
- Nid är en plåg, för mkt o du stör -
Go to Top of Page

binmarv
Member

403 Posts

Posted - 2003/10/03 :  10:19:15  Show Profile Send binmarv a Private Message
Bara en kommentar...

Hade en gång i tiden all min hifi av märket NAD och var då mycket nöjd. Nu har jag Arcam och SAT, men den summa jag fått lägga emellan utgör inte i procent den förbättring mitt system har lyfts. Detta vet ju alla. Men vad jag ville säga med detta inlägg är att NAD gör mycket kompetenta maskiner till fantastiska priser och det är alls ingen omöjlighet att en billigare NAD kan konkurrera ut dyrare märken. Enlig mig ligger NAD:s styrka just i den prisklassen som testen utfördes.

Det man inte har i huvudet får man ha i öronen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000