HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vi är nog lite blåögda..en ursäkt + Hemmabios svar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:16:53  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message
Hifi skall vara kul. Det är därför vi håller på med detta. De sista dygnet har inte varit kul. Vi är nog lite blåögda. Låt mig förklara.

När det gäller debatten om recensenter och tidningar och opartiskhet etc så känner naturligtvis några detta som ett angrepp. I själva sakfrågan upprördes jag som många andra. Jag mailade redaktionen. Men Pjotre la sitt inlägg i egenskap av upprörd konsument. Inte som marionett för mig, inte som representant för hififorum och naturligtvis inte som utsänd av Hifi Consult för att skada sin omgivning.

Ändå reagerar många på det viset. Om vi bortser från den debatt/dispyt som kom i den ursprungliga tråden och tittar lite närmare på just det där så blir jag mycket illa till mods. Det finns flera orsaker till detta.

Det är förmodligen blåögt att tro att andra skall se det som annat än att moderator Pjotre går administratör Sladds "ärenden". För oss är det självklart att så inte är fallet, vi bor 30 mil från varandra, har inga affärsförbindelser what so ever, Pjotre är synnerligen oberoende på mer än ett sätt och låt vara att han har mina gamla högtalare men de var inte gratis

Och ändå, jag fattar. Någonstans förstår ju jag när lugnet lägger sig att vi kan ses som ett företag, att det som sägs av en moderator är forumets åsikt. I det läget blir Pjotres luftande av sin frustration och den orätt han såg i själva sakfrågan mindre viktig. Då är det jag som är ansvarig "utgivare" bl a och jag har ju också kopplingar till branchen, hur öppet redovisade de än må vara. Om man drar konsekvensen av det så skulle vi satt oss ned tillsammans och noga övervägt precis hur en frågeställning om jäv i recensionsbranchen skulle se ut, vilka ord som kan eller bör användas etc. Nu gjordes inte det utan Pjotre skrev ett inlägg som privatperson vilket jag inte hade några fingrar med i. Jag visste att det var på gång, vi hade pratat om det och var eniga i att det borde ventileras.

Såhär i efterhand, OK, det var kanske blåögt att inte inse detta. Vi har inte fattat än hur många vi är här, hur saker kan uppfattas. Man kör på som vanligt och eftersom VI vet att ingen är ute för att skada eller göra hifipolitik så är det ju långt ifrån säkert att det uppfattas så av andra. För detta ber jag om ursäkt till Er alla.

En annan dimension av sådant här är de som dras med i svängen så att säga. Nu känner sig Hi End of Sweden utpekad som en sämre affär, Knoppen och Adam från Budha undrar förmodligen vad ont jag vill dem (om vi fortfarande håller oss till att jag är "ansvarig" för Pjotres inlägg) och visst, jag kan - om jag ser det på det viset - köpa dessa tankar.

Till Er vill jag bara be om ursäkt att allt tog en så våldsam vändning. Budha-gänget är en färgklick, jag har inget otalt med Knoppen vad jag vet även om vi inte alltid är överens i sakfrågor, Adam har jag träffat några gånger och det har aldrig varit falskspel där, jag har givit en synnerligen positiv recension om hans kablar när det begav sig och jag föreslog Budha-gänget till Luleåmässan då en vakans uppstod. Om man har åsikten att jag är ansvarig för vad som skrivs av moderatorerna här så behöver jag onekligen dessa positiva grundplåtar att stå på efter det senaste dygnet....

En del av våldsamheten och hätskheten i det senaste dygnet upplever jag ju i att det var direkt kopplingar till mig, att det fanns ont uppsåt, att hela debatten var "fixad". I konkurrerande syfte, för att jävlas är kul, inte vet jag.

Det spelar heller kanske inte så stor roll vad för ont man tror att jag/vi var ute efter. Att den frågan överhuvudtaget kommer upp måste ju ge en tankeställare. Den har definitivt givit mig en tankeställare. För idén med detta forumet är att det skall vara kul att vara här och det skall vara kul att driva det.

I den ursprungliga sakfrågan står jag fast vid min åsikt. Men det har inte varit kul det senaste dygnet. Och då faller ju hela idén med att ha forumet.

Hififorum.nu skall vara en plats som förenar och är öppet för alla. Idag har det varit något helt annat och det strider fullständigt mot de intentioner som låg till grund för själva grundandet.

Det fanns inget ont uppsåt. Vi hade ingen agenda eller plan. Pjotre behöver inte skämmas för sitt inlägg. Men det blev åt h-e fel alltihopa och en stor del av det ansvaret tar jag på mig och jag ber Er alla - återigen - om ursäkt för det. Speciellt till Hi End of Sweden och Budhapojkarna för de hamnade verkligen helt oförskyllt in i detta.

adm/sladd

,




Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult

Edited by - Pjotre on 2003/10/03 19:02:37

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:33:41  Show Profile Send Aton a Private Message
Ett mycket snyggt inlägg! Sladds bästa?
Go to Top of Page

Kemppi
Member

524 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:36:43  Show Profile Send Kemppi a Private Message
Sladds inlägg var bra. Och jag hoppas att det som skrivits där menas helhjärtat.

Nåväl.

Jag hoppas att inte Budha, hiend och robban blev allt för skadade av detta.
Lycka till folks.

Du säger svetsa. Jag säger stabilt! Bor inte i fjollträsk.

Edited by - Kemppi on 2003/10/02 22:38:16
Go to Top of Page

MacDaxy
Member

250 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:39:07  Show Profile Send MacDaxy a Private Message
Det här har varit ett bra exempel på vilket kraftfullt och, om man så vill, destruktivt vapen internet är.

Allt som skrivs på internet är sant.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:40:25  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
Sladds bästa?


Absolut inte!!!!! De enda som var värda att läsa senaste dygnet var Sladd's.

Trots alla inlägg och ord kvarstår kärnfrågan om trovärdighet som sladd nog var den enda som behandlade.

Detta däremot, offentlig avbön för något som man inte gjort

Vänligen, P

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:48:12  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Respect Sladd. Det kom från hjärtat efter lite grubblande...

Artphotography
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:53:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag ska väll också föregå med gott exempel och gå ut med att ursäkta för om nån har tagit åt sig av mina inlägg i frågan.

Jag har personligen aldrig träffat Robert och har inte nån avsikt att smutskasta honom eller nått annat företag i branschen. Det jag har upprörts av och som många andra också har, är hur en svensk oberoende tidning och en handlare/importör har agerat i ett lite oklart sammarbete.

Alla i branschen och särskilt om man figurerar i tidskrifter har en skyldighet att vara så oberoende och klar som möjligt. Man har ett ansvar mot läsarna och kunderna, och som detta har skett måste man förstå att folk ( inklusive mig själv ) kan ilskna till och dra förhastade slutsatser.

Och man kunde nog på förhand listat ut att detta skulle skapa rubriker och ilskna åsikter hos en hel del.

Ibland kan det vara svårt att få fram sina åsikter i text så här på ett Forum, och saker kan lätt missuppfattas. Mina åsikter står jag fast vid, detta har skötts väldigt tanklöst och skulle inte ha skett överhuvudtaget. Och ansvaret ska självklart ligga hos tidningen i första hand, men det är fortfarande Robert som skrivit artikeln och godkännt uppdraget.

Jag har upprörts över hur detta har skötts av flera parter, och har varit en utav de som har skrivit mest i frågan. Detta har jag gjort pga av att jag har varit insatt i branschen i många år och känner kanske därför lite extra när nått sånt här kommer fram. Och kritiken har kommit pga av att kritiken har varit befogad.

Jag ber återigen alla inblandade om ursäkt om saker har missuppfattats, men allt det här är inte snyggt skött och borde inte fått förekomma i den form det gjorde.

/Martin
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:54:05  Show Profile Send hal a Private Message
Heder åt sladd !!!
Det visar på styrka att medge att något gått snett.
Tycker förvisso att även andra skall visa denna styrka, ingen nämnd.
Bra Sladd !!!

edit: oops där kom visst Martin också heder åt dig också

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/10/02 22:55:33
Go to Top of Page

vecc
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:56:50  Show Profile  Visit vecc's Homepage Send vecc a Private Message
Bra initiativ och meget moget!! Får mig att åter se HiFiForum som en angenäm plats. \o/

- Vecc
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:17:38  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
instämmer med hal, heder åt Sladd!

Klart saker inte blir som man tänkt ibland, men det är trots allt ett forum, och då blir det lättare höna av en fjäder och lite turer fram och tillbaka. Tillbaka till det vanliga med roliga diskussioner om allt möjligt, det räcker med att ett forum lagts ner idag...

www.linnforum.se
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:29:34  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej s!

Jo, men man kan inte båda äta upp kakan, ha kakan kvar samt förbjuda kakan att yttra sig !!


Mvh A*
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:30:46  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
Sladd,

Lite deja vu känsla här. Köra på som helv..e för sedan att be om ursäkt. Helt klart att ni ville jävlas. Det är som att slå ihjäl någon för sedan att be om ursäkt. Vare sig du eller Pjotre har visat er vuxna nog att moderera eller administrera ett offentligt forum.

I det ena ögonblicket är ni privatpersoner 30 mil från varandra, i det nästa är ni bundisar och ansvariga för samma forum. I det ena ögonblicket skriver Pjotre sitt inlägg som privatperson, i det nästa som ett resultat av att ni hade konfererat och lagt era planer. I det ena ögonblicket har Pjotre agerat på egen hand. I det nästa har du suttit på redaktionen, fört fram och diskuterat ärendet med dem. Det blir ju i princip omöjligt att tro på vad du säger.

Pjotre har klampat in offentligt med osanningar om de inblandade och därmed dragit slutsatser som minst sagt är upprörande och gör en ledsen och asförbannad. Du var en medspelande del av det hela och därmed är din skuld lika stor.

Ni ville jävlas och ni utnyttjade ett offentligt forum för att göra det. Att be om ursäkt efteråt fungerar inte.


/robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:46:59  Show Profile Send matså a Private Message
Suck och jag som trodde käbblet var över! Jag är rädd för att detta käbbel kan hålla på hur länge som helst och kanske forumet stängs ner. Är det inte bättre att ni glömmer denna diskussionen här och tar det genom Pm (alla berörda parter). För vi kan väl vara överens om att vi vill att forumet inte skall stängas. Vilket jag är orolig för att det kommer att göra om detta fortsätter.

Mats

Min fotosida på flickr

Edited by - matså on 2003/10/02 23:54:03
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2003/10/02 :  23:52:11  Show Profile Send FBK a Private Message
Det A* ser som ett problem är det att när Moderatorerna kritiserar ngn/ngt så kan
detta pågå i 10/100-tals inlägg medan så fort ngn kritiserar antingen, HiFiForum.nu
en moderator´s förfarande el någon utav alla de produkter dom är involverade i så...
är detta nu helt plötsligt OT! och därmed låses tråden i fråga!
quote:


Det här är lite off Topic, men jag vill framföra min åsikt också.
Tycker faktiskt att den här killen har ganska rätt i sin kritik. Min fråga är, hade ni inte låst tråden om två vanliga forumbesökare hade satt igång ett sådant storbråk som det var (är) mellan Pjotre och Robert. Ja det hade ni gjort. Jag förstår att man måste dra en gräns någonstans, men då bör ni föregå med gott exempel, och det har ni inte gjort. Regler är till för att följas.Hoppas att det blir bättre i framtiden. Mvh

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/03 :  00:03:11  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu får du ge dig "robban", har du eller har du inte skrivit i en tidning där jag som konsument förväntar mig en viss om än inte total obundenhet till branschen eller inte.

Det hela handlar inte om din artikel utan om att en tidning som jag betalar för och som jag förväntar mig skall vara någorlunda oberoende inte är det.
Jag och flera med mig köper givetvis tidningen för att få vetskap om produkter som jag aldrig annars skulle få veta något om.

I det fallet spelar det ingen roll om skribenten är bästa kompis och går i armkrok med importören eller är att de bittraste fiender och helst slår en spikklubba i huvudet på varandra eller har någon oklar affärsförbindelse med varandra däremellan på skalan, artiklarna kommer ändå att ses med misstroende om man vet om att det finns konsiga samband bakom.

Jag som köpare av denna tidning kan inte lita på att det som står där inte är tendetiöst åt något håll vilket gör att jag i stort sett har kastat mina pengar i sjön, blivit uppskörtad eller hur man nu vill uttrycka det.

Det borde vara solklart vid det här laget att det handlar om hur en förment objektiv tidning behandlar sina kunder förutom det allom bekanta annonssyndromet.
Vi vet att tidningarna alltid skriver positivt om produkterna, man får läsa mellan raderna, i övrigt har man skäl att förvänta sig att skribenterna skall vara fristående och inte insyltade i branschen.

När så sker, vilket kan ske vid specifika tillfällen, måste detta redovisas klart av tidningen.

Vill du Robert inte förstå det så blir man fundersam.

Det är ju synd bara att en produkt som Norma som har väldigt fin kritik från annat håll skall hamna i stöpsleven i detta fall.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/03 00:03:38
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/03 :  00:07:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
I övrigt kan man väl för balansens skull instämma i den kritik som framförts av några, att ägare och moderatorer är lite väl kitsliga ibland när det gäller dem närstående ämnen och produkter, men det var ju inte sakfrågan under den rubrik som detta ursprungligen handlade om.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/03 00:21:11
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/03 :  00:10:16  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj vad tjatigt det här var då. Jag tror jag sätter på en skiva till i stället!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/03 :  00:17:51  Show Profile Send hal a Private Message
Jag trodde bättre om Dig robban. Surdegsförvaltare.
Använd PM i stället, ingen heder åt dig, ännu...
Två stridande har förtjänstfullt lagt ner sina värjor och så kommer du rusande med en spik-klubba, hmmmm.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/10/03 00:23:58
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/03 :  00:51:24  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej h!

Stucken i ryggen, i löndom med värjspetsar dopade med samordning samt samarbete
o när nu stackar´n staplat upp för o försvara sig så som kommer hal o hånar !!

A*
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/10/03 :  01:08:34  Show Profile Send hal a Private Message
Trots att krutröken dröjer sig kvar över ett slagfält med sårade och uppgivna sänker skymningen sitt ögonlock sakta och obevekligt.
Det enda hopp som finns är att det åter kommer en gryning då gamla oförätter hos dom stridande skingras i den uppåtgående solens gyllene
strimmor.
En varg ses slita i ett illa sargat ben hos en kämpe som upphäver sin sista rosslande mening: "Hifi är roligt".

God Natt!

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2003/10/03 01:10:29
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/03 :  01:24:19  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej h!

Hmmmm, "krutröken dröjer sig kvar" o då "Surdegsförvaltaren" aka Robban, stred
med sin "spik-klubba" o sladd Pjotre brukade sina värjor, var det då du hal som låg o
krypsköt din rackare du!? (Dendä A*s-ätande varga, undra vem som va honom ?)


Mvh A*
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/10/03 :  01:25:56  Show Profile Send ekman a Private Message
ge dig nu robban har du tappat det totalt eller?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/03 :  01:28:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Egentligen, en stilla tanke, är inte hela hifibranschen väldigt "prinsessiga på ärten", oerhört känsliga för minsta kritik vare sig det är här på Forumet eller annorstädes.
Minsta kommentar eller fråga tycks leda till fullständiga utbrott, konspirationsteorier, personliga påhopp, igenslagna dörrar och skyttegravskrig.

VARFÖR?

Sakförhållanden och ämnen måste ju kunna diskuteras utan att någon genast känner sig personligen kränkt och att diskussionen leder till personliga påhopp.

En stilla undran.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/03 01:29:36
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/03 :  02:45:35  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej!

A* anser nog att Robban allt har en klar poäng i sitt senaste inlägg!!

Att alltid sitta på alla stolar samtidigt! Att gå ifrån opartisk privatperson till att
vara individ med inblick i hifitidnings-redaktioner till Forumägare med rätt att låsa
för att slutligen vara en helt "vanlig" forummedlem igen, är nog till att överskatta
A*ndras blåögdhet 1st smula ! Huuur dumma tror ni Moddare att vi är egentligen?
Är vi eran egen privata HiFiFarmen.nu av sockergrisar att efter behag nyttja/utnyttja??

Sen har A* alltid i förundran bevittnat ursäkter där den som ursäktar sig samtidigt
förklarar att han inte har gjort någonting fel! Då är det ju ingen ursäkt, utan enbart
ett ursäktande för vad denne egentligen har gjort! (men ändå inte( trots ursäkten ))


Mvh A*
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/03 :  03:08:08  Show Profile Send Bravo a Private Message
Oavsett det A* om eventuella bindningar hit och dit, så har "Pjotre" rätt i sak om sitt inlägg visavi Hemmabiotidningen.

Oavsett om du har rätt eller fel i sak, så hör det inte hemma i denna diskussion men väl i en ny tråd.

Konspirationsteorierna, personangreppen och snarstuckenheten skymmer det faktum att tidningen har en underlig policy.

Det går inte att behandla två saker samtidigt, framförallt inte om de framförs som argument och motargument när de egentligen i grunden, i så fall, behandlar två likalydande problem men av olika karaktär.

I det ena fallet är det spekulationer, i det andra har man de facto det hela i tryck bokstavligen.

"Pjotre" fäste uppmärksamheten på ett problem som ger ett dubiöst intryck.

Diskussionen om motiven till att skriva om problemet skedde av rätt eller fel motiv får hänföras till en separat tråd i det fall man tycker att orsaken var fel.
Däremot kan jag inte se att det är fel att varna för konstigheter där köpare av en produkt, direkt eller indirekt, blir dragen vid näsan.

Bravo
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/03 :  03:08:22  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej!

"varför trådar som "inte alls urartat i trams" ändå låses? Jo, det beror på det omogna,
oärliga samt otroooligt irriterande förfarandet som moddare har att alltid få sista ordet!
"

Börjar det kanske klia... .???

A*
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000