HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Copy Controlled - HDCD??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2003/10/02 :  17:04:00  Show Profile Send Machine a Private Message
Köpte Mustasch nya idag..."Ratsafari"
Den är "Copy Controlled" som så mycket annat idag...
Alla Cd loggor och dylikt är borta i enlighet med gällande krav på vad som egentligen är en cd skiva (heja philips!!)

Döm om min förvåning när jag stoppar in skivan i min H/K HDCD 750 och ser att HDCD dioden tänds! "Kan detta vara en HDCD?" tänker jag. Ut på HDCD's hemsida, men nix ingen Mustasch där inte, det står ingenting om detta på varken EMI.se eller Mustasch.to, inte heller på insidan av skivan.

Är det någon annan som varit med om detta på andra skyddade skivor? Kan de inte få problem om deras "Copy Controll" system aktiverar HDCD kretsar? Jag menar Microsoft tar nog lite betalt för denna funktion.

"Skit in - Skit ut"

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/10/02 :  17:21:12  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Det mest troliga är väl att skivbolaget är lurat. "Copy controlled", vilket blaj. Själv har jag bara en skiva som är "kopieringsskyddad". Det gick fint att göra kopior av. Rippa till mp3 var inte heller några problem. Jag känner heller ingen som har haft problem med detta med "kopieringsskyddade" skivor. Däremot folk som inte kunnat spela upp sådana skivor i bilstereon. Lösningen var att rippa till wav och bränna en ny skiva som gick att spela.
Själv köper jag inte skivor som jag vet är "kopieringsskyddade". Att jag ändå har en beror på ett missatag, jag såg det inte förrän jag kom hem. Kan tillägga att ljudet inte är så bra på skivan vilket jag misstänker kan ha med "skyddet" att göra. Musiken låter fadd och lite instängd.
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/10/02 :  17:40:28  Show Profile Send period a Private Message
Jag har samma symptom hemma hos mig. När jag spelar kopieringsskyddade skivor i min Rotel RCD-971 tänds alltid (åtminstone har det hänt så ofta att jag inte reagerar längre...) HDCD-lampan.


Mvh // Per
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2003/10/02 :  17:44:09  Show Profile Send Machine a Private Message
Men borde inte det innebära lagliga problem för typ EMI? De har ju inte betalat för funktionen som dioden indikerar....

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/10/02 :  17:55:51  Show Profile Send period a Private Message
Vet inte alls hur det funkar med licenserna där. Är det inte tillverkaren av hårdvaran (t ex Rotel, H/K) som betalar för HDCD-funktionen, eller? Är verkligen Microsoft inblandat? Någon annan som vet hur det hänger ihop?

Mvh // Per

Edited by - period on 2003/10/02 18:43:38
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/02 :  19:40:20  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ja Microsoft köpte bolaget som utvecklade och hade rättigheterna till HDCD.

Bravo

Edited by - Bravo on 2003/10/03 03:19:17
Go to Top of Page

period
Member

188 Posts

Posted - 2003/10/03 :  02:21:44  Show Profile Send period a Private Message
OK.... Borde väl inte vara så oväntat, Microsoft har ju en tendens att finnas med överallt.....

Mvh // Per
Go to Top of Page

Putteman
Starting Member

36 Posts

Posted - 2003/10/03 :  08:10:37  Show Profile Send Putteman a Private Message
Samma sak hemma hos mig på min Copland CD. En annan sak som var lite fånig. På Gessles nya "Mazarin" (ja, jag vet att många här hatar den, men jag står för att jag äger den, och t.o.m. tycker om den!) så är det en enda låt som tänder HDCD lampan, men inte dom andra. Tror det var nummer nio.

Många kan tycka att det är obetydligt, men jag tycker det känns ganska viktigt. Ska lampan indikera en viss funktion så är det det den ska göra och inte något annat.

//Putteman
"Mannen som blev en gris..."
Go to Top of Page

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2003/10/03 :  13:26:59  Show Profile Send Machine a Private Message
Jag håller med, det kan tyckas fånigt att bry sig om detta men jag tycker ialla fall att detta "problem" förtar mycket av tjusningen med HDCD, ska det bli så här på allt som är Copy Controlled så får man ju leta HDCD loggor på allt man köper.

Jag köper iochförsig inget på grund av funktionen HDCD, men ändå.....
Låter det bra så spelar det väl ingen roll.....eller....?

Jag tycker iallafall att det är en principsak.

"Skit in - Skit ut"
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/04 :  12:48:40  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har en CD från EMI B.Britten & W.Walton violin & viola konsert
7243 5 57500. På den här CD´n står det copy controlled...när jag försökte spela den på jobbet i datorn så fungerade det inte. Hemma har jag t.o.m lyckats bränna en CDR i datorn på skivan. Jag har kollat skivan i min Finalizer och där kan man se displayen flipprar mella one copy och no copy flera gånger i sekunden. Jag har vidare kollat det här med HDCD utan att få någon indikation som ni andra tydligen har fått. Sedan kollade jag CDR kopian som jag gjort i datorn...jag spelar den via min Finalizer och då ser jag texten one copy med fast text...alltså försvann flipprandet som finns på CD- originalet. Om HDCD tänds för er andra så måste det ju betyda att
HDCD kretsen kopplas in trots att skivan inte är en HDCD.

gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/04 :  12:52:51  Show Profile Send gcs a Private Message
Om HDCD tänds för er andra så måste det ju betyda att
HDCD kretsen kopplas in trots att skivan inte är en HDCD.
Det här borde ju nu vara ett bra tillfälle att kolla vad HDCD gör
med en skiva. Om man jämför Originalet med en CDR kopia från datorn utan HDCD.

gcs
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:25:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad är egentligen skillnaden på HDCD och vanlig CD?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:28:43  Show Profile Send jajo a Private Message
HDCD lägger till 4 bitar till de normala 16.
Läs mer här: http://www.hdcd.com/about/index.html
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  14:32:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Tack!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/05 :  15:35:02  Show Profile Send gcs a Private Message
Slutresultatet blir som sagt 20 bitar men hur går det till eftersom en CD bara har 16 bitar. Det är svårt att veta exakt vad dom gör med signalen men jag misstänker att man på något vis komprimerar ljudet under en viss nivå samtidigt skickar man med en kod som säger att detta är en HDCD. När skivan sedan spelas upp i en HDCD spelare så identifierar spelaren skivan och HDCD kretsen kopplas in och ljudet expanderas. Därmed har man vunnit 4 bitar...skivan blir då 20 bitar i stället för 16. Man skulle kunna jämföra med en analog brusreducering typ Dolby,DBX eller Telcom...skillnaden är bara att det här sker i den digitaladomänen.

gcs

Edited by - gcs on 2003/10/05 16:34:39
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:37:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kanske det. Jag har dock ingen HDCD-spelare. Är det stor skillnad?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/05 :  21:43:12  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
På Lene Marlins nya album finns det både CP och HDCD...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:04:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Är det stor skillnad? Ja det det är väll ingen som riktigt vet eftersom det inte finns någon skiva som är utgiven i både vanlig CD och HDCD version. Max Martin säger nu att Lene Marlin´s album har båda möjligheterna. Jag undrar MM om det är på samma skiva eller är
det två olika skivor.

gcs

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:05:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har ett par Bryan Ferry och Roxy Music med HDCD, men ingen HDCD-spelare.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:13:31  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har minst ett tiotal HDCD skivor men jag kan inte säga om det blir bättre eftersom jag inte kan jämföra med något. Jag vet bara att man vid CD mastringen vill ha ett original som är på 24 bitar.
Dom flesta originalen ligger på DAT och då alltså med 16 bitar?
Det enda sättet att komma runt problemet vad jag förstår..är att antingen lägga originalet på en MO-disc eller att köra AIFF filer på en CDR skiva.

gcs
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/06 :  01:37:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ojoj, nåja jag blir nog inte sömnlös pga detta i alla fall.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/06 :  01:42:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Min spelare kan avkoda HDCD men jag kan inte säga om den är bättre än vanliga CD. Förvisso har jag inget att jämföra med, men om skillnaden vore markant borde en ljudförbättring kunna anas i alla fall som ett generellt bättre medium.
Det kanske finns en skillnad, men den är i så fall liten.

Bravo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/10/06 :  09:30:22  Show Profile Send gcs a Private Message
Bravo: Jag sa inte det för att skryta på något vis utan jag säger bara som det är. Det är inte lätt att säga om det blir bättre ljud men om det blir det så är det nog ganska marginellt.

gcs
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/10/06 :  12:20:43  Show Profile Send SpLiX a Private Message
Ni som misstänker att era skivor är copy skyddade och inte "rena" HDCD fast lampan tänds upp, har någon tänkt tanken att skicka ett mail till skivbolaget som gett ut skivan och fråga?

Jag menar, om lampan tänds upp så bör det vara en riktig HDCD, skulle man kunna lägga på en kodsträng som lurar HDCD kretsen så går man bakom ryggen på sin kund. Budar 1000 spänn på att folk i USA skulle stämma skiten ur bolagen om deras lampor tänds upp utan att vara riktiga HDCD. Det är ju falsk marknadsföring...

Att bolagen sedan inte bryr sig att märka sina skivor med HDCD loggan kan det finnas en annan anledning till.

Låter det?? BRA!
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/06 :  14:15:47  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
quote:
Max Martin säger nu att Lene Marlin´s album har båda möjligheterna. Jag undrar MM om det är på samma skiva eller är
det två olika skivor.



På samma skiva.

Jag har många pop-plattor som är HDCD fast det inte står.

Leta efter "Björn Engelmann, Cuttingroom, Stockholm" så lär den vara HDCD. Det är alla mina iallafall.


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

jajo
Member

147 Posts

Posted - 2003/10/06 :  14:33:36  Show Profile Send jajo a Private Message
BTW, är det någon som har tillgång till HDCD-dekoderkretetsen PM100 eller PM200?
Alternativt en trasig CD-spelare med HDCD?
Jag skulle vilja bygga lite med den!
/Jan

Sämre signatur.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000