HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 PreOut - Line In?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Machine
Member

374 Posts

Posted - 2003/10/01 :  12:22:39  Show Profile Send Machine a Private Message
System:
Yamaha RXV-730
H/K HDCD-750
B&W 603 S3
B&W CC6 S2
Yamaha NSP-60
Pioneer DV-2650
Supra, Neotech och TaraLabs kablage

Problem:
Jag skulle vilja uppgradera mitt system med en bättre förstärkare för 2-kanals ljud, jag har kikat lite på Rotel RA-02, RA-1060, Arcam Diva A65 plus, Nad 320BEE, Primare I20 och Rega Mira.
(Det är en viss prisskillnad mellan alla dessa men har ni några tips på vad man ska lyssa efter)?

Jag tänker behålla Yamahan för jag behöver en hyffsad surroundare oxå.
Problemet är att jag har inte plats för en dubbel högtalar uppsättning fram, jag har heller ingen lust att switcha högtalar kablage när jag ska lyssna på 2 resp. 6 kanals ljud.
Läste en artikel i "What Hi-FI" om en snubbe med samma problem som jag. Han fick tipset att köra pre out på frontarna från yamahan till den nya en line in på 2-kanalaren. (Frontarna kopplade på 2-kanalaren förstås).Då skulle det vara möjligt att slå på båda förstärkarna när det var dags för bio och bara den ena när det gällde 2 kanals ljud. Är detta möjligt? Skulle detta inte innebära problem med ljudnivåer och att man skulle behöva justera var förstärkare för sig varje gång man ska köra 6 kanals?
Nad är den enda som har "Main IN" så vitt jag vet. Gör detta den till det bästa alternativet i mitt fall?
Tips och råd uppskattas!!


"Skit in - Skit ut"

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/01 :  12:37:40  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Du höjer upp 2-kanals förstärkaren till max (ca klockan 12), sen styr du nivån på fronthögtalarna via menyn på Yamaha´n, där du ställer center, bak och eventuell sub nivåerna. För att slippa byta kablar så kör du main in till 2-kanalaren från Yamaha´n till tex. aux och cd´n till cd.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/01 :  12:52:56  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag tycker du skall välja fritt bland tvåkanalarna. Att använda vanlig ingång (via stereoförsteget) är inget stort problem. Visst, du får justera två volymer vid biolyssning men hur jobbigt är det? Du får väldigt mycket mer produkter att välja bland på detta sätt.
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/01 :  12:53:03  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Main in på förstärkaren är alltså alla lågnivåingångar som stärkaren har, utan phono, som du kan använda.
Ok?
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2003/10/01 :  15:09:21  Show Profile Send Telarc a Private Message
Arcam A75 Plus är en tvåkanalsförstärkare som går att koppla som ett rent slutsteg.
75:ans lillebror A65 tror jag går att koppla på samma sätt.
Jag har beställt Primare I20 som förhoppningsvis kommer med posten idag. Som jag har förstått ska även den gå att koppla som ett slutsteg precis som A75.

Att ljustera volymen på två volymkontroller tror jag kan bli omständligt och irriterande i längden
Go to Top of Page

csh
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/10/01 :  15:15:16  Show Profile Send csh a Private Message
A75 går precis som Telarc säger att köra som rent slutsteg. A65 har inte denna funktion.
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:26:57  Show Profile Send niklas a Private Message
Jonas:

MainIn = Du når förstärkarens slutsteg direkt, utan inblandning av det inbyggda försteget. För att koppla in t.ex ett annat försteg än det som är inbyggt.

PreOut = Du når förstärkarens försteg direkt, utan inblandning av slutsteget. För att koppla in ett annat (eller ytterligare) slutsteg än det som sitter inbyggt.

Klasklart?

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2003/10/01 :  18:37:11  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag vet, det var inte meningen som en fråga niklas.
Försökte bara förklara för Machine och se om han hade förstått.En förklaring att han kunde använda vilket förstärkare som helst och använda dom vanliga ingångarna som "main in".
Annars blir det bara NAD´en kvar som alternativ, och det vore synd då dom andra stärkarna också är trevliga lyssningsobjekt.
Men tack ändå
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2003/10/02 :  09:41:50  Show Profile Send bjarne a Private Message
Machine: Tänkte bara kommentera förstärkarvalet. Om du föredrar Arcamljud, men har en budget som motsvarar Primaren, tycker jag att du ska kolla Arcams nya A80. Jag tycker den slår både 65 och 75 på fingrarna rejält. Därmed inget sagt om de övriga du jämför med.
Go to Top of Page

csh
Starting Member

18 Posts

Posted - 2003/10/03 :  11:28:26  Show Profile Send csh a Private Message
bjarne:
På vilka sätt är a80 en bättre förstärkare än de övriga två Arcam-stärkarna? Ifrågasätter inte att du tycker så utan vill bara att du ska utveckla "slå på fingrarna"-begreppet lite.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000