HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Test av Revel Ultima GEM?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/10/02 :  09:42:58  Show Profile Send n00b a Private Message
Jag tycker att alla stativare skall delas aktivt med basmoduler iofs.

Men jag hade mycket högre förväntningar på GEM dära besvikelsen. Att tro det är en vanlig stativare som sträcker sig ner ens inärheten av vad iaf jag kan leva med utan basar är för mig helt fel.

Man kan säkert bygga ett supersystem av den om man kombinerar med basar och aktivt filter men det är ett par prisklasser över min budget.

Jag tycker att alla högtalare som inte kan spela musik ens i lagom ljudtryck utan att balla ur är enkelt sagt crap även om man nu kan trixa till och få det bra.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/10/02 :  09:46:04  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
GEM håller ju samma, nästan, prisklass som Revel Studio. Den som vill ha en allroundhögtalare väljer Studio. Den som vill vara extrem väljer GEM + Ultima subben Endast GEM förstår jag inte varför någon skulle välja, de tar ju upp samma plats.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/02 :  09:56:31  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Jag tycker att alla högtalare som inte kan spela musik ens i lagom ljudtryck utan att balla ur är enkelt sagt crap även om man nu kan trixa till och få det bra."

Jo tjena...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/10/02 :  10:01:46  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Har man en begränsad budget så tycker jag det är fel att sträcka sig till GEM. Då är det bättre att spara lite till och köpa Studio.

Enligt Audiovision Danmark ligger priserna ungefär som följer
Pris GEM 115000:-
Studio 134000:- (enklaste studio kostar 124000)
Skillnaden är "bara" 9000:-

Fast nu är ju dollarn nere så priserna borde väl ha sjunkit.
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/02 :  10:03:28  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag spelade yello, prodigy, erykah badu (i kategorin bas) m.m. på Gem på Best Sound. Jag tyckte jag krämade på ganska bra, det var inga problem. Det var bland det mest högupplösta jag någonsin hört. Att det inte är någon PA-högtalare kan väl inte direkt förvåna någon? Jag vet inte vad som är "lagom" ljudtryck för er men ni måste ha krämat på ganska bra?
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/10/02 :  10:16:01  Show Profile Send n00b a Private Message
Jo då var vi väl helt enkelt 3 personer som hörde helt fel.

Nej vi spelade inte högre än på någon annan stativare, Snarare lägre då det var kunder i butiken. Självklart kan man inte lira i några PA-nivåer.

Bara för att jag nu råkar tycka att man skall kunna lira i realistiska ljudtryck med bra system så betyder inte det att jag är totalt pantad och tror att 2st små element kan prestera någon som är fysiskt omöjligt. Det går själklart inte med någon stativare. Jag vet inte vad det berodde på men alla 3 tyckte det var sjukt illa och basen ballade ur helt. Därimot så tyckte jag att revel f50 var tokigt bra. Bland det bästa jag hört faktiskt.

Sanoj...

Har jag fel eller jag kanske inte får tycka att GEM inte är något att ha ?? Jag lovar dig att om du hört vad vi gjorde så hade du också tyckt det var väldigt konstigt.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/02 :  10:33:17  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

suck.
jag har själv lyssnat på GEM på BestSound, jag spelade min
fina musik:) Och det var inga problem. Sedan har jag även
hört dem med subb..

Jag håller inte med om att alla stativare ska delas med subb.
Många stativare har en avstämmning kring 40hz eller lägre,
ta detta i beaktning:

Rumsförstärkning!!

Detta kommer resultera i några oktaver ned i frekvens. Sedan
om avstämmningen ligger på 40hz, kommer ändå högtalaren rulla
av nedåt med några db/oktav ned mot NOLL hertz, precis som alla
andra högtalare..

Finns inte mycket man saknar under 40hz i musikens värld, speciellt inte
när du har 25hz med -15b kanske... inte så hemskt...

Värst vad BASBORTSKÄMDA vi är nu förtiden haha

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/10/02 :  10:35:23  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Crap är ett ganska vanligt ord i ditt vokabulär...inga mellanting här inte..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/10/02 :  10:36:59  Show Profile Send n00b a Private Message
Niklas Nord...

Du vet att jag har haft stativare som är avstämda lägre än 40hz och har nu en som är ännubättre och jag tycker inte att det räcker. Iaf inte för det jag vill ha =))

Vad skall jag säga då... "Vi hörde fel", "något var trasig", "skyll på rummet" eller helt enkelt "jag ger mig"

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/02 :  10:49:42  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Noob, du har ju ett stor rum bakom dina högtalare, du får NOLL
rumsförstärkning faktiskt..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/10/02 :  10:53:03  Show Profile Send n00b a Private Message
Niklas Nord...

Jag har ju självklart nästan provat varenda centimeter i rummet när jag provat fram hur jag skall ha dom stående =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

jesper
Member

121 Posts

Posted - 2003/10/02 :  13:42:16  Show Profile Send jesper a Private Message
Tja, Tracy Chapman är ju inte musik med technodjupbas direkt och ljudnivån var inte så hög (lägre än Sheratonmässan som sagt).

Dock tycker jag ändå att GEM låter mycket bra, men man får väl se till att ha basar och HP-filter för signalen som går till GEM-arna.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/02 :  14:21:50  Show Profile Send David A a Private Message
OK, jag kommer att sitta med facit i näven om nån dag. Dvs 1.3se vs GEM... ska göra ett utförligt test för att se hur dessa spelar bas gentemot varandra.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/02 :  14:39:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Om Gem lät illa måste det ha varit något fel på rummet, en högtalare kan väl knappast låta så olika annars, annat än beroende på plats.
De jag har hört av den var oerhört imponerande.

Bravo
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/10/02 :  16:05:03  Show Profile Send n00b a Private Message
Bravo....

Illa och illa. Elementet ballade ur =)

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/03 :  21:01:44  Show Profile Send David A a Private Message
Ok, nu sitter jag med facit i hand. GEM ballar inte ur så lätt, 1.3se tappar kontrollen före iallafall det är ett som är klart.
Måste ha varit nå tok med dom som ni lyssnade på. Faktum är att med delning tror jag aldrig att jag hört något så rent på hög nivå. Efter bara en låt med lite tyngre musik pep det ganska bra i öronen.

Men jag måste ändå passa på att ge credit till 1.3se. Dom låter faktiskt förjäkla bra med riktig kringutrustning. Även vid en direkt jämförelse med GEM. Visst GEM har högre upplösning, och ljudbilden är enorm. Men ändå har 1.3se en nerv och vitalitet i musiken som gör den ytterst prisvärd. Den har dessutom liten svacka i nedre diskanten som gör att den inte upplevs som påträngande ens med riktigt dåligt inspelad musik. Med andra ord är 1.3se fortfarande det riktiga kapet för dom pengarna. Den växer med sin uppgift och förtjänar helt klart att kombineras med mycket bra kringutrustning för att komma till sin rätt.
Dock gör ju inte det GEM till en sämre högtalare, men ska jag börja skriva en recension om den får jag nog hålla på hela natten. Då kanske ni förstår att den är något utöver det vanliga
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/03 :  21:42:07  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag skulle bli mycket förvånad om GEM "ballar ur" , kan inte tänka mig att Revel har ngn dålig högtalare på programmet. Som M20-ägare tror jag snarare det är fel på drivningen om Revel låter dåligt! Eller att det är något som är trasigt/felaktigt på högtalarna. Sen kan man ju diskutera om GEM är prisvärda....
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/10/04 :  10:38:28  Show Profile Send Leon a Private Message
Tjena David A!

Hur låter dom? revel HUURRR låter dom! Ge mig en hint Okey,okey
högupplösta sen da...... Får väl trava till hökarn 3 kvarter från mig.

Har tänkt en tanke.. Om man stackar två par se hur skulle de bli tro? Fasfel? Kommer du ner till tokholm? MVH/Leon
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2003/10/05 :  22:25:28  Show Profile Send David A a Private Message
Leon:

Det är faktiskt inte allt för lätt att beskriva hur GEM låter, för dom verkar inte ha något egenljud alls! Det är definitivt ingen högtalare för den som bara vill slänga sig ner i soffan och slölyssna lite. Dom gräver nämligen, på gott och ont, fram precis allt som finns i inspelningen. Det dyker hela tiden upp nya saker på inspelningarna som jag aldrig hade en aning om att dom fanns där tidigare. Kan inte påstå att karaktären är vare sig mjuk, hård, vass eller tillbakadragen, för dom är allt på en gång. Allt efter inspelning och utrustning. Skillnader mellan kablar och kringutrustning utmålas väldigt tydligt. Håller inte anläggningen samma kaliber i övrigt så kommer det inte att bli en lyckad kombination kan jag lova. Jag har till och med fått vissa problem med rumskompenseringen pga att dom är så otroligt avslöjande. Mina gamla favoritkurvor fungerar inte alls, utan lägger en besvärande slöja över allt. Så där kommer jag nog att få jobba lite med TacTen för att få det att fungera prickfritt. Detta låter ju kanske inte så värst positivt, men när jag går tillbaka till 1.3se så inser jag hur pass mycket dom döljer av inspelningarna. Trots ett allmänt trevligt sound så låter dom verkligen hängmatta jämfört med GEM. I övrigt är faktiskt GEM lättare att placera i rummet. Vare sig om jag placerar dom tätt eller brett isär så hålls sterobilden ihop i ett järngrepp. Men lyssnings avståndet till högtalarna bör inte vara allt för nära.
Slutligen så kan jag helt dementera GEMs oförmåga att spela högt... för det gör dom så det räcker och blir över! Högtalarnas explosivitet och minimala kompression vid t.o.m extrema ljudtryck kan nog svårligen överträffas av en konventionell högtalare. Att det är så otroligt rent och högt märker man först när volymen sänks, och det låter som att man har en myggsvärm i öronen. Detta förutsätter visserligen delning, men även på egen hand så klarar sig högtalarna lång bättre än vad jag trodde möjligt med två 5".
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/06 :  02:38:42  Show Profile Send Bravo a Private Message
I mångt och mycket måste det vara ett par väldigt extrema högtalare ocxh skall de karaktäriseras som något förutom det som "David A" skrev ovan så är det väl ordet urkraft som kommer i åtanke.
Makalösa högtalare till ett makalöst pris.

Bravo
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/10/06 :  03:16:55  Show Profile Send Leon a Private Message
Okey David A;Revel är ett par små aktoriteter utan att vara aktoritära. Självklara till sitt sätt och formulering.
Pratar vi rätt sida om 100.000? Vad kostar den lille goe subben??

MVH/Leon
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/10/07 :  16:57:21  Show Profile Send Leon a Private Message
Nu har jag varit på Best Sound och lyssnat på dom små röda a 95000kr +40 för tillhörande subb (15)tums element. Okey Okeyyyyyy dom lät bra
men inte riktigt vad jag tänkt mig. MVH/Leon
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2003/10/07 :  17:09:20  Show Profile Send dekengren a Private Message
Jag har ju en del åsikter om Best Sounds katastrofalt kassa lyssningslokal i källaren - om det var där du lyssnade? Vad tyckte du var "fel"? (inget ifrågasättande utan ren nyfikenhet).
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2003/10/07 :  17:19:32  Show Profile Send Leon a Private Message
Tjena dekengren!

Tyvärr,hade dom en stor barco brojektor mitt i sweetspot så vad ska man säga, man måste ju som vanligt ta hem och prova.
Men man hörde ju potensialen på Gemarna smaken som baken

Dom var mycket trevliga inte det minsta "säljande" MVH/Leon
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/10/07 :  17:27:00  Show Profile Send Bravo a Private Message
Nu blir jag nyfiken, jag förstår inte vad du menar "Leon"?
quote:
Dom var mycket trevliga inte det minsta "säljande"

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000