HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tara labs prism biwire
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

TobbeR
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/10/04 :  13:39:10  Show Profile Send TobbeR a Private Message
Köpte nyligen tara labs prism biwire begagnat,undrar om någon vet om det har någon betydelse hur man kopplar kabeln dvs vilka färger man kopplar till bas/mellanregister och till diskanten på högtalaren.Har kollat på tara labs hemsida,men inte hittat något.Spelar det ingen roll hur man kopplar?

TobbeR

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/04 :  16:08:48  Show Profile Send Aton a Private Message
Jag är övertygad om att ledarna är identiska. Följ pilarnas riktning bara (de skall peka bort från förstärkaren).
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/04 :  17:03:45  Show Profile Send Snutten a Private Message
Det har ingen betydelse, färgerna finns bara för att man ska kunna skilja på + och -, men koppla kabeln enligt pilmärkningen.
Go to Top of Page

Siliconix
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/04 :  18:31:43  Show Profile Send Siliconix a Private Message
Att kablarna (de utan låda) skulle prestera bättre i en viss riktning är en myt utan någon som helst förankring i de naturlagar vår herre har stiftat
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/04 :  18:40:48  Show Profile Send Aton a Private Message
Kopparflätningen har ju en riktning. Varför skulle inte det kunna påverka?
Go to Top of Page

Siliconix
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/04 :  19:43:03  Show Profile Send Siliconix a Private Message
Hej Aton,

Kan du förklara vad du menar?

Strömmen går växelvis i båda riktningarna, medan energin, dvs poyntingvekotorn(vektorprodukten av E- och H-fält) alltid är riktad mot lasten. Eftersom E- och H-fälten endast excisterar mellan ledarna är det bara dielektrikat som är intressant. Konventionella dielektrika (polymerer, lft mm) besitter inte några egenskaper som implicerar att kabeln skall anslutas i någon specifik riktning för maximal prestanda.

Hoppas detta bringar lite klarhet i det djuplodande ämne som transmissionsledningsteori är.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/04 :  19:47:12  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Siliconix> När en kabel är oinspelad så spelar det ingen roll men man ska inte vända en kabel som vait inkopplad på ett visst håll under en längre tid, tydligen.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Siliconix
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/04 :  20:26:13  Show Profile Send Siliconix a Private Message
Rydberg,

Du är ute och cyklar en sväng.

Någon permanent polarisering av dielektrikat kommer inte att ge sig till känna då du exciterar det med en AC-signal

Om du vidhåller att kablar "spelas in" i något avseende får du gärna bjuda på en förklaring som inte står i konflkit med de naturlagar herren stiftat


Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/04 :  20:43:57  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tja, är ju bara att lyssna. Någon inbränning av normal art är det inte utan en mättning av dielektrikummet (forming). Om kabel ligger utan att störm flyter i den blir kabeln som "ny" igen. Alltså en jämvikt. Exakt hur det fungerar har jag inte kollat, jag har inte fördjupat mig inom det området utan har bar räknat på signal i största allmänhet (signalteori, signal och system etc i min civ.ing. utbildning)

Men det är väldigt lätt att prova genom att ha 2 st par likadana kabel par, låt ett par spela kontinuerligt i ett par veckor. Tag sedan det inspelade paret och det nya och skifta fram och tillbaka lite granne, efter du gjort det och hört skillnaden kan du komma tillbaka och tala om vilka naturlagar som står bakom. Dessutom är naturlagarna inga laga utan en förenklad modell att beskriva verkligheten, ganska elementärt egentligen.....

Test med riktning har jag INTE gjort än, där sa jag bara vad jag läst......rätt eller fel vet jag inte

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Siliconix
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/04 :  20:50:52  Show Profile Send Siliconix a Private Message
Hej Rydberg,

Vad fint att du berättar att du läser till civ. ing.
Får man föreslå at du plockar fram en bok i ämnet elektromagnetisk fältteori och studerar de kapitel som behandlar linjära, olinjära, homogena och icke-homogena dieletrika?

Eftersom du "brackar" lite med dina meriter måste jag nog ge igen med samma mynt genom att stoltsera med att jag arbetar tillsammans med några av rikets främsta fysiker. En av dessa är belönad med Nobelpriset i fysik. Sug på den
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:03:40  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tja, synd för då har de också fel ty "inspelning" av kablar är ett fenomen som finns och är lätt att påvisa (till skillnad från mycket annat). Kanske dax att komma ut från det teoretiska underlandet???

Att jag skrev att jag har läst klart civ.ing är jag har hyffsad koll och dessutom för att understryka att jag inte är fysiker. Har inte så mycket med att slotsera att göra.......

Känner dock många fysiker/doktorander etc och kan inte säga att de har så där jätte bra koll.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:25:53  Show Profile Send Aton a Private Message
Siliconix: Vilken planet kommer du från Visserligen är jag helt emot Jantelagen men motsatsen är inte heller nåt vidare... Ett visst mått av ödmjukhet brukar tillämpas av de flesta jordbor.
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:35:36  Show Profile Send Snutten a Private Message
Siliconix: Imponerande att du jobbar med fina fysiker, men har du praktiskt testat att lyssna på inspelade resp. oinspelade kablar? Det finns de som försökt förklara varför det hörs skillnad mellan inspelat resp. oinspelat med att isoleringen runt kablarna påverkas när man spelar (lagrar energi eller nått tror jag det var) men här är jag ute på okänt vatten för min del. Finns tom tillverkare som använder metoder för att fixa så att man inte behöver spela in kablarna dvs de låter optimalt hela tiden (Audioquest, får väl anses vara en seriös tillverkare?).
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2003/10/04 :  21:35:36  Show Profile Send Poe a Private Message
..en sann akademiker vet att dagens teoretiska sanning kan vara förpassad till historieböckerna imorgon.

F.ö Prism Biwire är en mycket trevlig kabel, oavsett vilken ände av kabeln man kopplar in högtalaren.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

TobbeR
Starting Member

2 Posts

Posted - 2003/10/04 :  23:13:15  Show Profile Send TobbeR a Private Message
OJ!Det var tuffa diskussioner i ämnet.Men tack för svaren.Vill bara tilläga att jag använde Supra ply 3,4 innan jag bytte till tara labs.Och det resulterade i ett mellanregister med mer värme och lyster,samt att hårdheten i diskanten försvann.Tara labs verkar vara mer homogen över alla registren.Medan jag upplevde supran som kall och kylig,med fokusering på basen.Men är det inte så att alla kablar har sina system där dom passar mer eller mindre bra.Så frågan är kan man generellt säga att en kabel är bra eller dålig.Handlar det inte om i vilken miljö den får arbeta för att göra sina egenskaper rättvisa.

TobbeR
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2003/10/04 :  23:54:11  Show Profile Send KennethS a Private Message
Håller med Rydberg. Vände faktiskt min Tara Labs Prime 500 (200 Sek/m)på kul och lyssnade, gick inte att jämnföra på långa vägar!Det håll jag hade spelat åt från början var mycket öppnare,varmare och mer detaljrikt,sen spelar det ingen roll vilka Nobelpristagare du än känner Siliconix, Mina öron ljuger inte. Sen tycker jag den spydighet du uttrycker inte hör hemma här, som ny här skulle jag börja med en lägre profil..

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/05 :  01:55:49  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
Har man jobbat med en nobelpristagare
kan man faktiskt inte alltid vara ödmjuk, det får man ha överseende med i så fall. Coolt! Själv är jag halvägs till F-examen...har dock lyssnat på en nobelpristagare live en gång här på uni...

okej, det där var väldigt off-topic men det är ändå mitt i natten
//Daniel

www.linnforum.se
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/10/05 :  02:08:27  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Har hørt flere fysikere som mener at kabelen i det hele tatt ikke skal ha noen innvirkning! Piss...tror samme herrer aldri har LYTTET på vidt forskjellige kabelalternativer, for da hører de fleste med "normal" hørsel at det virkelig ER forskjell på kabler! Sier ikke at ALLE kabler er veldig forskjellige, eller at noen kabler ikke høres likedane ut, men at det virkelig ER forskjell på kabler, kan vi nok enes om, ikke sant ???

Når dette er sagt...vil jeg også si at man igjen...hører forskjell på om en kabel blir snudd, men da oftest en kabel som har vært i lengre bruk. Den må da i tilfelle spilles inn igjen over et X antall timer...noen kabler fungerer faktisk også hakket, legg merke til hakket, bedre i en retning enn motsatt.

:))

Shit happenz...
Go to Top of Page

Siliconix
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/05 :  02:29:06  Show Profile Send Siliconix a Private Message
Bäste Rydberg med flera

I skrivande stund sitter jag hemma hos en god vän, som för övrigt har doktorstitel, och njuter av Diana Krall, cognac och champagne. Jag ber att få återkomma imorgon då kroppen - via dess tvåstegs process - har brutit ned "fyllehunden" till ättiksprit
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/10/05 :  02:33:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Siliconix> Du har iaf god musiksmak, lyssnade faktiskt på Diana Krall innan i kväll med ett glas gott rödvin till, trevligt

quote:
som för övrigt har doktorstitel

hmm, på tal om titlar....

I'm not a complete idiot, some parts are missing

Edited by - Rydberg on 2003/10/05 02:34:07
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2003/10/05 :  02:41:39  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Tänk på att alkohol trubbar av sinnena...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/05 :  02:46:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mer på vissa än andra tycks det...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Spiffy
Member

124 Posts

Posted - 2003/10/05 :  04:46:49  Show Profile  Visit Spiffy's Homepage Send Spiffy a Private Message
Seriöst vem tror du att du är Siliconix???
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/10/05 :  10:31:15  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Det finns en pott på ca 40,000 kr att vinna på rec.audio.high-end för dem som kan demonstrera hörbara skillnader mellan kablar. Den har funnits i fyra-fem år och ingen har ens försökt...

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Zvampen
Member

75 Posts

Posted - 2003/10/05 :  11:05:59  Show Profile Send Zvampen a Private Message
Lite hätsk stämning i den här tråden.

Hittade denna text på Audioquests (de tillverkar högtalarkabalar, men det visste ni ju ) hemsida för ett tag sedan:

Directionality: All cables are directional, from hardware store electrical cable to the finest pure silver cables. All AudioQuest cables are marked for direction. With other cables it might be necessary to simply listen to the cables in one direction and then the other. The difference will be clear-in the correct direction the music is more relaxed, pleasant and believable. While cable directionality is not fully understood, it is clear that the molecular structure of drawn metal is not symmetrical, providing a physical explanation for the existence of directionality.

För övrigt bytte jag från Tara Labs Omni (den för 60:- metern på Hifiklubben) till en audioquest type 4 som jag upplevde som mycket mjukare ljudmässigt och gav en djupare bas. Prism har jag däremot inte lyssnat på...


- It's getting hot in here...
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2003/10/05 :  12:27:47  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Jag har en Tara labs prism Wire till mina Kef Reference och dessa hör jag skillnad på med förbundna ögon. Faktum är att jag och min chef förmodligen ska göra test av Supra 3.4 Ply och Tara labs prism wire. han tror inte att skillnad finns.

Ang Vända en kabel tror jag inte heller mycket på, nu sitter jag inte här så ofta och har inte över 1000 inlägg. Alltså lägger hellre ner den tiden på att lysnna på min musik och vara nöjd. Likaså vända en signalkabel opti caox tror jag heller inte ha så stor skillnad, inte för mig hörbar.? Tycker att det är mycket tjafs och gnäll på personer här inne, lätta upp stämningen lite :)=

Edited by - Nixda1 on 2003/10/05 12:29:42
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000