HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bästa digitalkameran för under 5000:-?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/09/29 :  16:14:23  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Jag vet att detta är ett hififorum, men efter att ha sett så många fina bilder tagna av medlemmarna här så skulle jag vilja veta vilka kameror som använts. Jag är själv på jakt efter en enkel men bra kamera som inte behöver kunna spela in videosnuttar.
Finns det någon kamera som verkar vara lite bättre än övriga i prisklassen 3-5000:-?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:02:11  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Konica KD 500 eller Konica KD 400

4995:- resp. 3995:-

Två superbra kameror.

MVH Patrik

Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:18:45  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Tack för tipset, men jag har begränsat mig till de märken jag kan fixa via mina leverantörer, d.v.s. Sony, Canon, Fuji, Nikon och Panasonic. Skulle kanske nämnt det på en gång.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:23:41  Show Profile Send Timbre a Private Message


Nikon Coolpix 885...
Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:32:00  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Panasonic kan jag å det varmaste rekommendera! De har alla en mycket fin optik från tycka Leica! Bättre optik får du leta efter!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:41:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Nikon Coolpix 885...


Det säger jag med
Den går att hitta för runt 3500 kr idag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:47:21  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Två som säger samma modell, intressant. Tyvärr så verkar den modellen utgått, men kan Coolpix 2100 eller Coolpix 3100 vara något?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:21:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
En snabb sökning visar att du har rätt. När priset gick ner från 7000 till 3500 så tömdes väl alla lager snabbt som ögat.

Men här kan du hitta den för 3000 kr
http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/885.php


3100 modellen är väl den nya antar jag , den kan man hitta för ca 4000

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2003/09/29 :  21:45:20  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Välj nåt met så påkostad optik som möjligt, och så lite finneser som möjligt, och gärna från en riktig tillverkare. Nikon, Canon, Pentax osv...

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/09/30 :  00:21:25  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag köpte en OLYMPUS för 4000:-
-Helnöjd
/Mikaell.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/09/30 :  09:50:33  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Tack så mycket för tipsen. En till fråga bara. Nikon Coolpix har 8mb Compact Flash. Hur många bilder i bra kvalitet räcker det till? Är det 10-20 st. som i "datavärlden"?

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/30 :  10:18:33  Show Profile Send n/a a Private Message
Helnöjd med min Minolta S414 från cyberphoto.
Pris: 3995kr
Upplösning bildsensor 4 100 000 pixlar
Upplösning bild (effektiv) 2272 x 1704 pixel
Kompressions-standard JPEG, TIFF
Objektiv Motsvarar 35-140mm på 35mm kamera
Ljusstyrka optik 3,0-3,6
Optisk zoom 4x




”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:06:53  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Hej Sten!

Jag har själv i somras börjat undersöka marknaden efter en digitalkamera. Jag behöver den för produktfotografering för testerna till Musik & Ljudteknik. Sedan vill man ju förstås ha den till allmänn fotografering också. I början var jag inne på att skaffa en som var lite mittemellanstor som hade många inställningsmöjligheter. Efter ett tag så blir man dock kräsen då man ganska snart inser att en digital systemkamera ger väsentligt bättre bilder, särskilt då ljustillgången är begränsad. De ger nämligen bilder med kraftigt lägre brusnivåer tack vare mycket större sensorer. Därför kommer jag själv att skaffa två stycken kameror, en stor för fotografering när man vet att man ska fota, och en liten som man kan ha med sig överallt för att enkelt ta fram när man kommer på att man ska ta en bild i det oväntade ögonblicket, just då man annars inte har orkat släpa med sig det stora åbäket.

Det är det viktigaste att fundera över tycker jag; storleken (som har betydelse).

Det finns en KANONBRA sajt som testar digitalkameror, den hete www.dpreview.com och är ytterst seriös. De fotar nämligen samma objekt för de olika testerna. De mäter brus, upplösning vinjettering, ja allt aman kan tänka sig, + att de beskriver varenda liten meney samt undermeny. Det är ganska lite subjektivt tyckande om produkten vilket jag tycker är bra. Man kan lätt själv bilda sig en uppfattning genom att studera testbilderna och jämföra med andra kameror.

Fundera över om du vill ha möjlighet att själv styra tid och bländare, det är nämligen det som tycks skilja de lite mer avancerade kamerorna från de enklare. Titta även på brus och skärpa, antal pixlar säger mkt lite om bildkvaliteten.

Då till några kameror som kan vara intressanta:

Canon A80 är en alldeles ny modell som just kommit/kommer. 4 MP samt större sensor än gamala A70 på 3,2 MP. Den har manyuella inställningsmöjligheter samt mkt bra batteritid. Kan vara värd att kolla upp.

Om du vill ha en mindre så finns Canon Ixus400 som ger bra bilder men som saknar tid och bländarval. Liten men naggande god. Enkel att hantera. Canon har logiskt menysystem.

Om du vill ha en kamera med mer optisk zoommöjlighet så finns det en ny modell som heter Minolta Z1, med manuella möjligheter och 3,2 Mp. Ej testad än. Har en liten sensor, ==> brus? Rätt stor men liten för att ha stort zoomomfång.

Även Fuji har kommit med en billigare 3 Mp-kamera med stort zoomomfång och manuella möjligheter. S5000 heter den. Rätt stor.


Kolla speciellt på testbilder, då ser man hur en del kameror har USEL signalbehandling, förutom optiken alltså. En del kameror har även dålig interpolering* då man vill reducera upplösningen av någon anledning.

* T ex Pentax och Nikon.

Kolla även hur den automatiska vitbalanseringen fungerar i olika belysningar. Här brukar t ex Nikon vara bra.

Som jag har tittat runt på olika kameror så finns det ingen billig kamera som är "bäst" på alla paramatrar, det råkar alltid vara någon som en annan kamera är bättre på. Så till slut blir valet ändå en kompromiss.

Personligen kommer jag inte att köpa någon av de pyttesmå Pentax eller Casio, då de verkar ge tämligen dåliga bilder och har sega responstider.


Hälsn. Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:46:52  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Tack så mycket för infon Knoppen.
Canon A80 var den som såg mest intressant ut när jag kollade igenom leverantörens fabrikat och modeller. Så i dagsläget står det nog mellan den och Nikon Coolpix 3100.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2003/09/30 :  11:58:00  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Dahlberg:
På bilden på kameran - ser man killen som TAR kortet i avtryckningsknappen (uppe till höger)!?? Ser ut som ½kameran + typ 3, 4 fingrar...
;-)

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/09/30 :  12:08:26  Show Profile Send n/a a Private Message
Har du rätt i . En sak som man bör titta efter är möjligheten att använda en extern blixt.
Den lilla inbyggda är ofta väl klen.

Minolta Dimage Z1 4150kr.


”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2003/09/30 :  21:44:41  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Beställde en Z1 igår. Att valet blev Z1 var framförallt att den är avsevärt snabbare än många andra digitalkameror. Designen är rätt så kul och med vidvinkelkonvertern på ser den helt absurd ut.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2003/09/30 :  22:10:39  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Sten! Åk till en fotoaffär och kläm och känn på dom två finalisterna... Känslan säger mkt!

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2003/09/30 :  22:21:16  Show Profile Send markku a Private Message
quote:
Knoppen:
Det finns en KANONBRA sajt som testar digitalkameror, den hete www.dpreview.com och är ytterst seriös. De fotar nämligen samma objekt för de olika testerna.



Vid sidan av Dpreview ville jag rekommendera norsk Digit, där bland testmotiv är Macbeth ColorChecker Color Rendition Chart och testexponering är monterad mot original kort 50/50.

http://litt.no/photoalbum/view/?size=&id=17718

Och mycket annat.... kolla under "Bildekvalitet"

Jag upptäckte precis, att sajten är omgjort nyligen. Äldre test måste befinna sig i arkivet:

http://www.digit.no/tester/forsiden.epl

mvh
Markku
I have no special talents. I am only passionately curious. - Albert Einstein 1952
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2003/09/30 :  22:22:21  Show Profile Send Mattias a Private Message

Att välja digitalkamera är inte lätt... lyssnade till andras erfarenheter och bara slog till på en Canon Ixus400. Helnöjd so far!

Måste väl tillägga att jag är helt urusel på att ta bilder! Men med denna teknik går det lite lättare att lära sig... och så kan man ta om hur mkt som helst. Passar mig bra

Sen finns det en del på forumet som har tyngre grejer, tex Canon EOS-10D

/Mattias

Edited by - Mattias on 2003/10/01 07:28:39
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/30 :  23:35:06  Show Profile Send divander a Private Message
Att få in allla fördelar i en kamera är som bekant helt omöjligt. Man får nog fundera ut först vad man tycker är viktigast. Bildkvalitet, smidighet, matrialkänsla, pris, zoomomfång, bländare, antal pixlar, hanterbarhet, vikt, storlek, m.m.

Bildkvalitet har väldigt lite med antal pixlar att göra. Det är bättre att köpa en 2mp med bra optik i stället för en 4mp med halvbra optik. En liten kamera är lätt att ta med men ibland lite svår att manövrera och hålla i. Små kameror har nästan aldrig utttag för extern blixt. Stor zoomomfång är nästan alltid lika med litet ljusinsläpp och halvbra optik i de lite lägre prisklasserna. M.m.

Jag har plåtat lite med Canon G3, Canon Ixus v2 och Fuji FinePix S2Pro (som jag fick hem idag). Ixusen är liten och kanonfin i känslan. Den har en bra optik men bara 2mp. Jag tror att det idag finns en efterföljare med 3mp. G3:an är en lite större kamera som är väldigt lätt att jobba med. Den har fler inställningsmöjligheter och uttag för blixt. S2:an är en systemkamera med alla de fördelar (och nackdelar) som medföljer en sådan. Den ger väldigt bra bilder och är förhållandevis lätt (och plastig).

Dessa kameror har fungerat väldigt bra. Men de har helt olika för och nackdelar. Det beror helt på vem man är och vad man skall ha den till. Titta inte på tester i datatidningar, dagstidningar, .m.m. Kolla i stället i de tidningar som endast håller på med foto. De kan det här mycket bättre. Räkna inte de två nya svenska digitalfototidngarna som fotodidningar. Det är inte mycket i dom som stämmer. Man läser ju inte hifitester i en heminredningstidning eller en dagstidning.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/01 :  00:23:57  Show Profile Send divander a Private Message
Jag såg att det fanns en G3:a för drygt 5000:- på www.blocket.se . Jag vet inte om det är dyrt eller billigt. Jag ramlade bara förvi den och tänkte att med lite prut på den så får du en bra kamera under 5000:-.

quote:
Nikon Coolpix har 8mb Compact Flash. Hur många bilder i bra kvalitet räcker det till? Är det 10-20 st. som i "datavärlden"?



8MB skall du nog se som något att testa kameran med innan du hinner köpa ett större kort. Hur många du får in är beroende på hur många pixlar du har samt hur mycket kameran komprimerar. 2-6 st skulle jag tro. 128MB är nog det minsta man skall köpa. Kom ihåg att man ofta fotograferar lite annorlunda med en digitalkamera. Eftersom det inte är någon film som kostar så tar man många fler alternativa bilder. Sen går man hem och plockar ut de som är bäst. Men köp inte onödigt stort minneskort. Priserna sjunker väldigt snabbt. Det blir billigare om man köper lite nu och kompletterar senare när behovet kanske är större.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2003/10/01 :  00:55:22  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag kikade på många olika kameror innan mitt köp, jämförde bilder hit och dit i flera veckor och till slut klev det fram en vinnare för mig; Nikon Coolpix 4300.

Jag är mkt nöjd med denna.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

bernu
Member

424 Posts

Posted - 2003/10/01 :  08:05:22  Show Profile Send bernu a Private Message
Jag har testat Nikon Coolpix 3100 och den imponerad mig. Mycket hög kvalitet på bilderna i ett ganska smidigt format...

/Björn

/Björn, Halmstad (http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15306)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/10/01 :  08:12:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Bilder med med väldigt hög upplösning (jpg) tar ca:1Mb i utrymme på
minneskortet.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

jonsson
Member

574 Posts

Posted - 2003/10/01 :  09:51:50  Show Profile Send jonsson a Private Message
Snarare 2Mb då... Själv har jag en Pentax Optio S... Fruktansvärt smidig 3.2Mpixel kamera som jag tycker är väldigt bra.... har ett 128Mb SD som med med full upplösning och högsta kvalite rymmer 60bilder... hade vart kul med bättre upplösning då man kan få ännu större kort att se bra ut, men det behövs å andra sidan inte... jag kan inte skriva ut större än A4 ändå.. De kort som blir bra med denna kamera blir helt underbarara när jag skriver ut de på A4, för mig saknas inget på denna kamera...

Mvh Magnus Jonsson

När jag blir klar!!!!!! hoppas jag det låter bra.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000