HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlursförstärkare - Batteridrift?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:21:50  Show Profile Send filkingian a Private Message
Blir ljudkvaliteten bättre om hörlursförstärkaren är batteridriven? Finns det några komersiellt byggda med batteridrift?

Edited by - Zalve on 2004/11/27 00:07:20

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:39:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Det finns inget entydigt svar på din första fråga. På din andra fråga så har jag sett det tror jag, men har alldeles för dålig koll på marknaden/dåligt minne.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:42:59  Show Profile Send thli a Private Message
Grado har (hade?) en batteridriven, dock mer dyr än bra vad jag har hört.

//Thomas
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:31:37  Show Profile Send regner a Private Message
jupp, RA1 heter den. Men för närmare 4500pix finns det allt bättre alternativ.

Vem var det som byggde RA1 cloner här på forumet? chrille? Om han nu fortfarande tillverkar dem så låter ju som ett mycket mer prisvärt alternativ om man nu promt måste ha batteridrift.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:39:47  Show Profile Send Manga X a Private Message
Japp det var Chrille som byggde dem.
Jag har en själv. (till salu i.o.f.s.)

Samma komponenter förutom att någonting var större (kanske kondensatorerna). Är ingen elektronik-gud som ni märker...!
Så den ÄR bättre en RA1.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/09/29 :  17:41:06  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Batteridrivna förstärkare kan ju knappast låta sämre så länge man använder nya batterier... Grados RA1 verkar ganska intressant... den lär dessutom passa bra i kombination med Sennheiser HD600.
Go to Top of Page

Henrik
Member

54 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:13:47  Show Profile Send Henrik a Private Message
Ljudkvaliteten på en batteridriven förstärkare bestäms till stor del av hur stömförsörjningen är konstruerad (*allän generaliseringsvarning utfärdas härmed*). Antingen kan man använda en DC/DC krets som eventuellt kan påverka ljudet negativt men som sparar batterier, eller så kan man göra en enkel reglering som är mer puristisk men som käkar batterier i parti och minut.

Vill du ha batteridrivet och/eller portabelt så rekommenderar jag Headroom (www.headphone.com). Hade själv en Cosmic förut men den blev stulen. Jag använder en Airhead och Etymotic Research ER4-S till det portabla. Airheaden är en smula brusig, men eftersom insignalen är rätt medioker från en bärbar cd så spelar det mindre roll. Jag köpte en av de första som kom (1999), så jag tror att ljudkvaliteten kan ha ändrat sig till det bättre i de nya revisionerna. Om Cosmic:en kan jag bara säga att den var riktigt, riktigt bra, förutom att den åt batterier utan dess like. Jag upplevde ingen större skillnad mellan batteridrift eller nätdrift.

Henrik
Go to Top of Page

jatttelite
Member

520 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:27:30  Show Profile Send jatttelite a Private Message
Tror nog (är inte säker dock) att Nagra bygger batteridrivna hörlursförstärkare, men då blir ju priset därefter.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/29 :  22:24:04  Show Profile Send divander a Private Message
quote:
den lär dessutom passa bra i kombination med Sennheiser HD600.


Jag har hört motsatsen.

En viktig sak att tänka på vid lurstärkarköp är vilka lurar de skall driva. Olika lurar passar olika bra till olika stärkare.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000