HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 vilken hörlur ska man välja?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/09/24 :  17:28:55  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Hejsan! Jag har tittat runt lite i affärer o kollat upp några olika hörlurar som verkar passa mig.... Jag ska mestadels använda de hemma till stereon eller datorn, men tänker även nån gång ibland ha dom kopplade till den bärbara CDn....

Jag lyssnar mest på pop, rock o trance.

De jag funderar på är:
Sennheiser HD500 (ca 950 inkl frakt)
Sennheiser HD570 (ca 1200:- inkl frakt)
Sennheiser HD280 pro(ca 1300 inkl frakt)
Sennhesier HD280-13 (ca 1300 inkl frakt)
Sony V500DC (ca 1050 inkl frakt)

(priserna från cyberphoto)

Att den ena är några hundringar dyrare än den andra och tvärtom bryr jag mig inte så mycket om. Jag vill bara veta vilken av dom som skulle passa mig bäst. Jag vill gärna att det ska vara rikigt bra bas först o främst...men det ska ju inte låta skit i övriga registret heller hellst.....

Tar gärna emot rekomendationer för andra lurar oxå i denna prisklass!

Tacksam för svar!
/Andreas

Edited by - Zalve on 2004/11/27 00:12:48

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/24 :  17:37:44  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag hade spanat in ett par Grado SR60 eller SR80 om jag var dig.
Finns för bäst pris här: http://www.hifisupport.com
Go to Top of Page

€riC
Member

266 Posts

Posted - 2003/09/24 :  18:41:45  Show Profile Send €riC a Private Message

"Jag vill bara veta vilken av dom som skulle passa mig bäst."

Det enda sättet att få veta det är faktiskt att lyssna, köp för guds skull inte ett par lurar innan du lyssnat! Men det har du kanske gjort?

Jag kan i alla fall släga ur mig en åsikt eller två!
Jag föredrar Philips HP890 framför både HD500 och HD280, de andra har jag inte lyssnat på. HP890 går att få för under 600kr (de kan dock kosta runt 900 på en del ställen), den enda nackdelen jag kan se är att de kanske inte är så väldigt lättdrivna. Hur som helst så låter dom bra och bas finns, måste kollas upp!

Jag har inte lyssnat på grado över huvud taget, men de verkar vara ganska lättdrivna och jag har hört mycket bra om dem, så dessa skulle jag också kolla upp. ett annat märke som jag skulle lyssna på om jag var du är Beyerdynamic, jag lyssnade på ett par såna för runt tusenlappen för ett tag sedan och är nästan villig att erkänna att de slog HP890 på en del områden!

mvh osv
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/09/25 :  00:14:04  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Har läst en massa "reviews" på Grado SR80 ikväll..och alla verkar vara väldigt enade om två saker:
1: Bästa tänkbara ljud i sin prisklass
2. Något obekväma om man har dom på huvudet länge

Men de verkar ju verkligen prestera riktigt bra ljud...och rejält med bas oxå... Någon skrev att bas-älskare kanske ska titta på Sennheiser istället, men att man måste måste betala kanske det dubbla för att få ljudkvalitet i klass med Grado SR80

Mycket intressant tips! tack för det! :) den e ju dessutom diskret vilket jag tycker är bra...

Kan man hitta den i nån butikskedja i Sverige?..hellst i jönköping eller norrköping. Skulle ju åtminstonde vilja prova dom på huvet...o hellst även lyssna på dom givetvis....

/andreas

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/25 :  00:20:40  Show Profile Send divander a Private Message
Glöm inte bort att det spelar ingen roll om lurarna låter kanon om dom inte sitter skönt. De måste både spela bra och sitta bra på DITT huvud. Annars kommer det inte bli så långa och många trevliga stunder med lurarna. Om du vill ha bra förutsättningar för ett bra köp så bör du testa lurarrna ordentligt innan du köper.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/09/25 :  01:06:36  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Självklart! det är så klart sant! ....det är ju därför jag undrar var jag kan testa ett par RS80 på huvudet?....utan att behöva åka till Solna....

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

scoop
Starting Member

37 Posts

Posted - 2003/09/25 :  09:26:28  Show Profile Send scoop a Private Message
vet inte vilka som har agenturen för grado i sverige, har bara sett dom på nätaffärn i solna och ljudmakarn i sthlm. dom har en ganska enkel konstruktion, det är ju inga kopor utan den där klassiska 60-70 tal muffarna... men tycker dom sitter på bra och inte är så hårda och bestämda som en del kan vara (pratar alltså om hur dom sitter på skallen här) känns lite mer flexibla.
däremot så är det ju i regel 2,5-3 meter sladd på dyrare lurar och det kan ju bli krångligt om man vill ha till freestylen. har bara testat 60 ej 80.
och philips 890 är enorma, inget jag skulle gå omkring med på skallen med freestyle.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/25 :  11:02:09  Show Profile Send marbrink a Private Message
Grados kabel är faktiskt inte speciellt lång. Den är under två meter lång.
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:39:33  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Tror att även Paus säljer Grado.

Underbara lurar för övrigt.
Dock ingenting att trava runt på stan med.
Kan upplevas som obekväma och dom är inte direkt slutna :)

Men vad gör det?
Som hemmalurar tycker jag dom är överlägsna i den prisklassen.

MvH Patrik
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:04:46  Show Profile Send marbrink a Private Message
Tycker Grado är snygga o hyfsat portabla.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:31:00  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Om du vill vara lika cool som Niklas Nord,
så skaffar du Grado SR325 till din bärbara
anläggning...... Då blir det bra!

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:50:42  Show Profile Send HanssoN a Private Message
HD570 skall du nog inte ha om du vill ha ordentligt med bas. Om man jämför dem med t.ex. HD600 är basen mycket mer utstickande. Om det är något att sträva efter är en smaksak, men basen är kanske inte den bäst definierade eller renaste.

Även om jag inte har lyssnat på Grado själv tror jag att ett par SR60/SR80 kanske hade passat. Jag tvivlar på påståendet om att Sennheiser har mer bas än Grado. Den bild jag har fått är att Grado låter mustigast av de två medan Sennheiserlurarna har ett mera transparent ljud.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/25 :  18:52:32  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Grado är mycket bra för rock genom att de är snabba och får fram trycket och slammet. Men de har inte särskilt stark bas. Detta gäller t.ex. mina SR-225 men den dyra RS-1 är nog bättre på detta. Om man vill ha mer bas kan man tänka sig slutna hörlurar som Beyerdynamic 990 eller AKG K271S som nog är de bästa lurarna av denna typ. Dessa är kanske väl dyra för dig men båda märkena har liknande modeller som är billigare. De som hör på mycket bastung musik föredrar ofta lurar av denna typ. Det är bäst om du jämför några slutna och öppna lurar innan du bestämmer dig.

Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/09/25 :  20:39:59  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag håller med Anders47 - "...Grado...snabba...bra slamm...men inte så stark bas".
Just så tyckte jag när jag testade mina HD600 mot kompisens SR-325. Jag håller alltså inte med de som tycker att Grados lurar är riktiga "basmaskiner" (men jag har ju bara hört en lur)
Mina HD600 var då vi testade helt oispelade så jag tyckte de lät lite vassa och bastunna jämfört med Gradon - skulle vilja göra om testet nu!
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2003/09/25 :  21:02:19  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Klart man har Grado portabelt!

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:03:26  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Halloj!
Jag har inte hittat nån butik i jönköping eller norrköping som säljer grado SR80... så jag tänka jag hör med en kompis i sthlm om han kan åka till paus ljud o bild eller Hifisupport... sagt o gjord..och på paus hade de mycket rikigt SR80 hemma för 1395:- Jag slog till. Har inte provlyssnat dom...vet att man absolut ska göra det..men jag tycker att eftersom den fått så bra recensioner så chansar jag. Om några timmar har jag dom....lite spännande faktiskt :)

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:05:35  Show Profile Send marbrink a Private Message
Hoppas det blir bra androxe! det är jag säker på att det blir men glöm inte att spela in dom!
om du vill göra en stor förbättring senare tycker jag du ska byta till HD414 pads.
Go to Top of Page

androxe
Member

89 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:15:44  Show Profile  Visit androxe's Homepage Send androxe a Private Message
Vad är HD414 pads ?

Ingen hifi-tok, men har ett par grado sr80 iaf....
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:18:34  Show Profile Send marbrink a Private Message
Kolla i min tråd under medlemmarnas system. Där står allt du behöver veta.
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12501
Du hittar det nästan längst ner på sidan. Jag rekommenderar dig verkligen att göra det här moddet för att blir så himla mycket bättre och för att det knappt kostar nånting. Tycker mina Grado blev minst 20% bättre efter det här moddet.
Go to Top of Page

patrikpolly
Numera pwrdesign

244 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:22:40  Show Profile Send patrikpolly a Private Message
Androxe, KUL!
Ge oss din recension sedan! :)
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:02:36  Show Profile Send Anders47 a Private Message
marbrink, jag har provat med HD414 hörlurskuddar till mina Grado SR225. Visst blir det en stor förändring, men jag tyckte till det sämre. Hur man upplever det kan bero på hur ens egen öronform passar till de befintliga kuddarna, kanske litet på ljudkaraktären på anläggningen och naturligtvis smak.
Tillverkaren har dock valt ut kuddarna för att få en viss form och avstånd till örat, materialet med hänsyn till absorberande och reflekterande egenskaper etc. Man kan vara rätt säker på att det blir annorlunda om man byter kudde, men jag tror att det för det mesta blir sämre.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:14:28  Show Profile Send marbrink a Private Message
Anders47: intressant =) Har inte hört många som tyckt att det blev sämre. Hur moddade du dom?
Jag tyckte klart diskanten blev lite mjukare, basen blev bättre och inte minst komforten.
Men alla ser ju olika ut o har olika preferenser. Jag tycker iaf. det är ett mod. man ska prova om man har ett par Grado.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:25:29  Show Profile Send orthanc a Private Message
Kör själv Koss porta pro till datorn och ett par till MD:n. Liten smidig lur med bra bas i. Och med tanke på musiken du lyssnar på tror jag att de gör sig utmärkt.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:31:07  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag bara satte på HD414 kuddarna som dom är. Det blir nog litet mjukare diskant men jag tyckte att hela ljudbilden kollapsade och att det blev en annan och sämre hörlur. Därför brydde jag mig inte om att skära ut små hål i mitten, vilket antagligen hade blivit litet bättre.
Om anläggningen har ett ljust eller vasst ljud kanske det ger större fördelar.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:34:44  Show Profile Send marbrink a Private Message
Anders47: Inte konstigt att du inte blev imponerad! om man gör som du gjorde blir ljudbilden kass och även detaljerna...
Man ska jag göra hål o vända på dom. Det måste du prova!
Kolla här för att få till på det rätta sättet: http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?s=&threadid=21393&highlight=sennheiser+pads+for+grado
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/26 :  13:54:27  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Tack för tipset, måste ha läst slarvigt. Jag blir i alla fall imponerad av uppfinningsrikedomen. Skära upp dem så att man kan vända kuddarna bak och fram, tydligen. Men det är väl en annan mod än den där man skär små hål i mitten? Här blir det ett stor hål i mitten liksom på originalkuddarna men tydligen kommer hörluren litet närmare örat.
Annars skall det nu gå att få tag på den gamla typen av Grado-kuddar från "Todd - The Vinyl Junkie" (ja, han kallar sig så).
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000