HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 bäst ljudande pc baserade mp3spelaren?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hepcat
Member

1103 Posts

Posted - 2003/10/01 :  08:24:50  Show Profile Send Hepcat a Private Message
quote:
Någon som har åsikter om xmms (för UNIX/X)? Det har ju fått en del kritik på sista tiden, vet inte om det är för ljudet.
Ett problem jag har noterat är att den klipper på full volym, vet inte om det är ljudkortet, Linux-drivrutinen eller xmms som gör det. Beror inte på förstärkaren iaf, det hör lika bra fast man vrider ner volymen på för/slutsteg.


Jag kör XMMS i Gentoo Linux och har inga problem med att den klipper på full volym och jag tycker den låter bra mycket bättre än winamp i Windows.

Med MAD pluginen så låter winamp också bättre tycker Jag och bortkryssad EQ.

www.selleri.de
Go to Top of Page

Frux
Member

183 Posts

Posted - 2003/10/01 :  09:59:12  Show Profile Send Frux a Private Message
Kan tillägga att jag även provat MAD-pluginen.

När jag provade för första gången tyckte jag först det var väldigt stor skillnad till det bättre. Men ju mer jag provade att byta fram och tillbaka med en massa låtar desto mer försvann skillnaderna, för att efter ett tag bli minimala. Jag har kört med MAD-pluginen sen en tid tillbaka mest för att den i alla fall inte låter sämre, men vet i tusan om jag skulle klara ett blindtest...
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/01 :  10:09:08  Show Profile Send KC a Private Message
Själv tycker jag inte det är så stor skillnad mellan de olika mp3 spelarna. Men ett program sticker ut ur mängden och det är foobar2000. Det borde faktiskt användas vid undervisning....för hur man INTE designar ett användargränsnitt Jag kör den ändå,
för att den är resurssnål, men urk <rysningar> vilket hemskt gränssnitt (och jag talar inte om utseendet). För att strö salt i såret så har de INGEN documentation.
Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/10/01 :  12:56:12  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Hittade detta i FAQ:n till foobar2000:

"Does foobar2000 sound better than other players?

No. Most of "sound quality differences" people "hear" are placebo effect (at least with real music), as actual differences in produced sound data are below their noise floor (1 or 2 last bits in 16bit samples). Foobar2000 has sound processing features such as software resampling or 24bit output on new high-end soundcards, but most of other mainstream players are capable of doing the same by now."

/P
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/10/01 :  13:04:10  Show Profile Send crion a Private Message
Jag håller också med om att Foobar 2k låter bättre men har ett gränsnitt som har rum för stor förbättring. Men idag så la jag in en mp3 skiva i min Arcam DIVA DV88 DVD:n.. Jäklar, den låter klart bättre. Tystnaden i musiken är kolossalt bättre. Mp3or kan man ofta känna igen på att det låter 'busy' i jämförelese, detta förbättrades så att de känns mer avslappnade än tidigare, men med bättre definition och bibehållen pondus.

Nu vill jag helst inte använda datorn för mp3, DVD:n var klart bättre ;-)
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/01 :  13:32:04  Show Profile Send manlix a Private Message
XMMS är fint. De flesta ljud-drivare på UNIX/Linux klarar inte att man kör både master och pcm på max. Då låter det riktigt illa. Jag kör 75% på master och 75% på pcm. Det är ingenting som har med mp3-spelarna att göra att det låter illa på max. Själv kör jag XMMS på FreeBSD.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2003/10/01 :  15:16:58  Show Profile
crion: Det beror ju i stor mån också på vad du har för ljudkort och drivrutiner. Väldig skillnad mellan olika ljudkort.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/10/01 :  16:18:37  Show Profile Send allbinn a Private Message
Varför klagas det på användargränssnittet i Foobar2000?
Jag tycker det är helt perfekt.
Är det fjantiga "skins" och blinkande lampor som saknas eller?

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/10/01 :  16:31:56  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Testade AudioActive.. eh? Antingen orkade jag inte klydda med programmet eller så är det bara precis så überkasst. Vem orkar försöka lyssna skillnad på mp3-players egentligen? (om man inte råkar vara intresserad)
Tyvärr så har jag inte rätt utrustning för tillfället att avgöra vikken som e bäst.. vi snackar jws o grejer.
Men AA måste ha bra mycket bättre ljudkvalle än winamp för att rättfärdiga dess 3.11-funktionalitet.



Snacka om ett riktigt skitprogram får låta hur det vill,
nån måtta får det vara.

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:10:22  Show Profile Send KC a Private Message
allbinn, om du läser mitt inlägg igen får du delvis svar på din fråga.
Go to Top of Page

lazyboy
Member

120 Posts

Posted - 2003/10/01 :  17:35:31  Show Profile Send lazyboy a Private Message
lite off topic, men ett tips för de som kör med winamp 3 är att använda den som filmspelare istället för windows mediespelare. Enligt mina erfarenheter spelar winamp upp ljudspåret mycket bättre. speciellt om ljudet är lite halvt sönderkomprimerat.

lazyboy
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/01 :  23:08:15  Show Profile Send niklas a Private Message
Ang. det alldeles lysande FooBar2000. Är det någon som har lyckats klura hur f-n man bär sig åt om man vill spola i en låt? Verkar vara enda fadäsen i den applikationen...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

PelleW
Member

311 Posts

Posted - 2003/10/02 :  04:33:09  Show Profile Send PelleW a Private Message
Alla ni som kör Linux och XMMS och klagar på att det klipper vid full volym, kolla om det finns program för att ställa funktionerna på ljudkortet. Till Soundblaster Live t.ex. finns ett program som heter emu-config. Där kan man stänga av 12dB:s-boosten som är på som default. Detta funkar dock endast om ni tankat hem och kör dessa drivisar:
http://sourceforge.net/projects/emu10k1
Funkar för alla nya soundblaster-kort.

-Pelle
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/10/02 :  20:53:44  Show Profile Send manlix a Private Message
Jag skulle rekommendera ALSA isåfall. http://www.alsa-project.org
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2003/10/02 :  21:00:50  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Eller så väntar man lite tills 2.6 kommer och får ALSA helt utan extrajobb. Eller så är man tuff och kör någon 2.6pre-version


//henrik

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

allbinn
Member

119 Posts

Posted - 2003/10/02 :  21:07:00  Show Profile Send allbinn a Private Message
niklas
quote:
Ang. det alldeles lysande FooBar2000. Är det någon som har lyckats klura hur f-n man bär sig åt om man vill spola i en låt? Verkar vara enda fadäsen i den applikationen...

Dra i sliden vet ja, om du nu senaste versionen 0.7. Eller använd piltangenterna. Enkelt.

Hört hos supporten! Sitter du bakom en brandvägg? Nej bredvid ett fönster.)
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/10/02 :  22:05:09  Show Profile Send brumel a Private Message
Trevligt interfejs har iaf Tplayer W1R10 som verkar vara gjord för att man ska mixa låtar. Tycker också att den låter mycket bättre än winamp.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/10/03 :  00:16:00  Show Profile Send n/a a Private Message
Nu finns det faktiskt möjlighet att byta ut en del funktioner i Winamp, ett tips bara .

http://www.mars.org/home/rob/proj/mpeg/mad-plugin/

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/10/03 :  00:20:53  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
Testrapport, varsågod:

http://www.underbit.com/resources/mpeg/audio/compliance
Go to Top of Page

niklas
Member

393 Posts

Posted - 2003/10/03 :  03:07:17  Show Profile Send niklas a Private Message
allbinn: Hade inte 0.7 utan 0.667. Fanns ingen slidebar där, och jag hade inte lyckats klura ut att man kan använda piltangenterna... Känns så 90-tal med tgbbordet... ;)

Nya 0.7 är helt klart ett lyft rent gränssnittsmässigt!

Vi snackar FooBar nu givetvis...

Every once in a while you've gotta roll the potato...
Go to Top of Page

SuperS
Starting Member

6 Posts

Posted - 2003/10/03 :  09:11:43  Show Profile Send SuperS a Private Message
quote:
Glöm inte att välja att installera kernel streaming när du installerar programmet (måste explicit anges via en meny vid installationen). När du installerat så kan du gå in under inställningar och sätta output till kernel streaming, samt aktivera uppsampling pluginen.


Hur aktiverar man uppsamplings-pluginen?



Go to Top of Page

Per Berger
Member

563 Posts

Posted - 2003/10/03 :  15:11:06  Show Profile  Visit Per Berger's Homepage Send Per Berger a Private Message
Testade Audioactive. Säkert en helt OK spelare men jag bestämde mig för att avinstallera den. Upptäcker efter avinstallation att den städar inte efter sig, bl a filassociationer ligger kvar! Fick manuellt återställa dessa samt rensa en del i registret, inte kul. Det drar ner betyget...

Och jodå, jag körde en riktig "uninstall"!

/P

Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2003/10/05 :  15:15:22  Show Profile Send crion a Private Message
Jag har visserligen ett 16bits ljudkort, men ni som har fler bitar, märker ni verkligen en förbättring när ni aktiverar upsampling i foobar2k?
Go to Top of Page

eleven
Member

60 Posts

Posted - 2003/10/05 :  19:01:42  Show Profile  Visit eleven's Homepage Send eleven a Private Message
foobar2k har ju den fördelen att man kan styra det ifrån tangentbordet med så kallade global hotkeys, det vill säga du måste inte ha fönstret aktivt för att få access till det.

några exempel på detta är att jag t.ex. spolar fram med alt+m och tillbaka med alt+b pausar gör jag med alt+n.

det finns egentligen ingen begränsning i den här funktionen. du kan styra allt ifrån tangentbordet även om foobar2k är minimerat till traybaren, vilket det bör vara av rent ordningsmässiga och estetiska skäl.

just därför är foobar2k bäst, apart from det här med kernel streaming osv.

Think for yourself.
Question authority.

Edited by - eleven on 2003/10/05 19:06:37
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000