HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga Rörförförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/11/28 :  00:07:09  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Nu har jag åter trixat lite med designen och kommit fram till att utan feedback så går den inte att lyssna på.
Det är en makaber skillnad med och utan feedback.

Testade även att sänka R6 till 2,2K och det kan hända att det blev lite bättre men den stora skillnaden ligger i feedbacken.
Men hur stor feedback kan man ha utan att det blir för mycket?

Har testat med 9,1k nu och nu börjar volymen att bli acceptabel men kan man höja mer utan att det inverkar negativt?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/11/28 :  07:51:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad bra! Då har vi löst problemet. John Broskie på Tubecad sa ett visdomsord om feedback, ungefär såhär: "Feedback är som salt på maten: För lite eller för mycket blir oätligt." Du får testa dig fram till vad som blir bra. Mitt gamla projekt ligger här så det var roligt att få det här testat, nu kan jag damma av det projektet och börja använda mina lurar igen!! Berätta gärna vad du hamnar på för värde till slut.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/11/28 :  19:43:10  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Jo jag exprimenterar nog lite till innan jag ropar hej men det är helt klart en förbättring med feedback iaf

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2004/06/24 :  12:45:06  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Är de där små gallermotstånden Bernt pratar om vad som ibland kallas gallerfälla?
Har ibland sett 1k "gallerfälla" på styrgallret till trioder i drivsteg, men långt ifrån alla kopplingar har dessa motstånd. -De ska alltså dämpa självsvängning, men hur funkar det egentligen? I mitt enda verkliga rörprojekt hittills UL/SE med ECC83 och 2xEL84 verkar slutrören ha nått fyr för sig. G2:orna är anslutna direkt till resp. UL-tap. Har en omkopplare för G2, -B+, UL eller direkt till A för triodkoppling. Kanske ett litet mostånd kan göra susen. Som det är nu kan ibland arbetspunkten oförklarligt rusa upp till 80-90 mA...

ECC88 och motsvarande verkar vara ett rör många pratar om här i samband med försteg.
Hur är det egentligen med våra valigaste ECC8x? 83:an verkar vara vanlig som drivsteg och fasvändare i PP slutsteg. Är den mindre lämplig i förförstärkare?
UKV-trioderna verkar ibland användas för audio, är dessa välljudande? (81, 82, 85 eller vilka de nu var) Hur är det med EF86 i jämförelsen? Har läst att den ska ha schysst förstärkning, snäll med bruset och inte särskillt mikrofonisk. Har några liggande och vill gärna bygga något av dem.

Min Dynaco SCA-35 har 12AX7/ECC83 i förförstärkaren/riaa-steget och 7199 som drivrör/fasvändare. Massor av spontant skrammel med mikrofoni som låter som en tamburin. Kanske dags för något radikalt ingrepp. Har hört påstående att SCA-35:ans grammofonsteg suger och alla tamburinerna är onekligen inte kul. Periodvis är det ganska tyst, men så börjar det leva om helt plöstligt...
Förförstärkaren ligger på separat kort så det är förhållandevis lätt att ersätta detta med ett hembygge utan att det blir svårt att återställa. Hur är 7199 (triod-tetrod vill jag minnas) jämfört med en vanligare dubbeltriod? Jag har lust att bygga bort detta dyra uddarör, men då är det snart inte mycket kvar som kan kallas SCA-35.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/06/24 :  19:42:59  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det motståndet kallas "grid-stopper" på engelska. Galler-stoppare?
Vissa rör behöver detta för att inte självsvänga, t.ex 417.
ECC81 funkar utmärkt i min CD-moddning. Låter mycket bättre än ECC82 där tycker jag. ECC85 testade jag
i ett Riaa en gång, ingen höjdare men det var heller inte byggt för ECC85. EF86 vet jag inte hur den låter.
7199 är en triod-pentod. http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/short/001/7/7199.gif

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/06/24 19:46:22
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.49 sekunder. Snitz Forums 2000