HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga Rörförförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/28 :  19:21:56  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hej håller för närvarande på med ett rörsteg och skule när det är klart behöva ett försteg också.

Så jag slog mig ner på google och letade efter ritningar men hitta inget som jag tyckte va bra

Så jag undrar om det är någon som har någon bra ritning på ett hyfsat enkelt rörbaserat försteg?

Det ska helst inte vara baserat på för exotiska rör eller dyra trafosar utan en enkel och bra design.

Det enda man ska behöva göra på det är att kunna höja och sänka volymen men finns det med bas och treble så skadar det inte men det är ingen nödvändighet

tacksam för ritningar och förslag

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/28 :  19:51:02  Show Profile Send time a Private Message
Om du använder ett rörslutsteg behöver du inte så låg utgångsimpedans så bygg ett enkelt vanligt förstärkarsteg med anodmotstånd-rör- katodmotstånd och konding ut. Rör tex ECC82,81 eller 6SN7, 6H30, WE417 eller liknande.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/28 :  19:53:37  Show Profile Send time a Private Message
Bernt har bättre koll på länkar men om du bestämmer vilket rör du vill ha kan jag ge dig värden på komponenterna, schema på fax ! (jag är från faxgenerationen

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/09/28 :  22:07:50  Show Profile Send Fostex a Private Message


// David
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/09/28 :  22:08:52  Show Profile Send Fostex a Private Message
Så finns det någon ännu lättare variant.. kolla på :http://audionova.nu/docs/LATTBYGGTMEDROR.HTM

// David
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/28 :  22:23:25  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Fostex:
jo det va något liknande remus jag hade tänkt mig
Är det någon som har testat att bygga den förstärkaren?

Time:
Vad menar du? att du skulle rita ett schema efter vilka rör jag vill ha eller?

mottager gärna fler förslag

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/28 :  22:31:45  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Oblivion>> Kolla upp Trident http://www.diyforum.net/blasten/projekt10.htm Alla delar ska gå att få tag på här i sverige.

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/28 :  22:54:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Några bra länkar:
http://www.users.globalnet.co.uk/~valveamp/LinePreProject.htm
(varianter med olika rör, samma grundidé)
http://joelist.free.fr/schematics/
(olika scheman)
http://www.tnt-audio.com/clinica/ta/indexe.html
(förförstärkarprojekt, stor site)
http://www.tubecad.com/
(Kolla under länken "Previous Issue Index" och "GlassWare website" Det här
är den största rörbyggsiten som jag känner till på nätet, även teori. Här
finns ALLT som är värt att veta om rörbygge. Otrolig site. Här finns matnyttigt
för både nybörjare och veteraner.)
http://members.aol.com/sbench101/
(Steve Bench´s site. Också mycket stor site med ofantliga mängder info
men inte så lättsamt som tubecad)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/28 22:55:43
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/29 :  09:12:59  Show Profile Send time a Private Message
Skippa Remus direkt om du förståss inte vill ha det alla transistorgubbar kallar "murket med sladdrig bas" Remusen har ett trevligt ljud men har inget att hämta mot ett enrörssteg som är ännu enklare (enklast tänkbara) att bygga. Jag har byggt minst åtta Remusar, musikaliskt men sladdrigt. Kolla in den första länken från Bernt, det kommer att funka bra med ett rörslutsteg och där har du värden för de olika motstånden i tabellen. Nätdelen kan du ta från Remusen, den är bra i nästan alla lägen.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/29 :  14:25:12  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Ok så jag ska skita i remusen då

får väl kolla lite på den länken
den ser ju väldigt enkel ut måste jag säga

vilket rör rekommenderas till detta försteg?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...

Edited by - Oblivion on 2003/09/29 14:27:43
Go to Top of Page

Fostex
Member

406 Posts

Posted - 2003/09/29 :  15:54:54  Show Profile Send Fostex a Private Message
Vad bör man ha för trafo till det steget? http://www.users.globalnet.co.uk/~valveamp/LinePreProject.htm)
Räcker det med 50mA på anoden tro?

// David
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/29 :  18:59:50  Show Profile Send time a Private Message
5o mA borde räcka, beroende på rör, jag tycker 417 låter mycket bra och det har låg impedans också, Bernt Jansson har till salu för vettig peng. Bygg om det går en nätdel med drossel först, det ger lägre spänning men bättre reglering. Annars funkar 6SN7,ECC 82,6H30 mfl bra. Satsa också på en bra pot typ Panasonic eller DACT och skapliga nätkondingar typ ELNA Cerafine om du har råd.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:10:23  Show Profile Send time a Private Message
Fast 417 är lite knepig, den har nämligen fyra galleranslutningar som måste termineras annars oscillerar den (friskt) låter kanon i alla fall, ännu bättre med utgångstrafo fast det kanske är överkurs ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/29 :  19:54:12  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ja, 417 är hot som f-n men den är lite mikrofonisk. Gör inte så mycket i linjesteg dock. Du behöver ett per kanal.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:02:51  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Hur ska man göra för att 417 ska bli stabilt da?
hur terminerar man galleranslutningarna?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:32:36  Show Profile Send time a Private Message
Man löder dit ett 220 Ohms motstånd på varje galler så nära sockeln du kan, jag var lat sist och kopplade ihop två och körde med två 220 Ohm. Se till att det inte sticker ut någon tråd från lödstället, det fungerar som antenn. Du kan också använda 5687 som är en dubbeltriod, låter också bra men jag har bara använt 5687 med trafo. Köp en Hammond låda från Edgar Audio som testbänk, lätt att ta hål i och så, ta en stor !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/09/29 :  23:40:00  Show Profile Send Oblivion a Private Message
ska man koppla motstånden till jord sedan då eller?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2003/09/30 :  07:44:06  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Slår ett slag för Helmer här...
http://www.hmaudio.se/default.html

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/30 :  08:27:30  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
HL: Ja, han har också ett försteg på sin site.
Oblivion: Motstånden sitter i serie med signal in.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/11 :  11:44:56  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Har bestämmt mig för att bygga
http://www.users.globalnet.co.uk/~valveamp/LinePreProject.htm
Och jag kommer testa med två rör 417 och E182CC

Men jag har en fråga angående strömförsörjningen till 417.
Jag har en trafo som ger ut 230v på sec och efter filtrering så hamnar jag nånstans runt 280v och det funkar ju för E182CC men 417 vill enligt tabellen i ritningen bara ha 180v så hur skapar jag lättast den spänningen utan att köpa ny trafo?

ritningar mottages gärna

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/11 :  17:44:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du kan ta ner spänningen via effektmotstånd. En annan (dyrare) variant är att ha en drossel direkt efter likriktarbryggan,
då får du lägre spänning och bättre filtrering. Egentligen kan du köra E182CC lite lägre i spänning också om du vill. I
databladen har de ungefär samma anodspänningsdata. Datablad:
417A/5842 http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/009/5/5842.pdf
E182CC http://www.mif.pg.gda.pl/homepages/frank/sheets/009/e/E182CC.pdf

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/11 :  19:51:43  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Ok får köra med effektmotstånd då
men jag ska testa med en drossel också
har några liggande.

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:11:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Drossel filtrerar bättre, och så slipper du värmeförluster också om du lägger den först.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/11 :  21:53:40  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Förresten hur stor behöver drosseln vara ungefär (mH)?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/10/12 :  00:29:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Där räknar vi inte i mH, utan drar till med flera Henry.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Oblivion
Member

458 Posts

Posted - 2003/10/12 :  19:51:52  Show Profile Send Oblivion a Private Message
Efter att ha fixat problemet med strömförsörjnngen så har jag även ett annat litet problem.

Det är så att Glödlindingen på trafon inte ger ut 6,3v utan 6,8v vilket är utanför felmarginalen.

Så hur fixar man detta på bästa sätt?

är det bara att sätta ett motstånd mellan ena ledningen och jord eller ska man göra på något annat sätt?

I used to play with mercury and when I broke a tube, I always tasted the cathode and the getter because they tasted weird...
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.86 sekunder. Snitz Forums 2000