HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Jag köpte en fräs billigt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/04 :  16:41:13  Show Profile Send divander a Private Message
Att inte kunna låsa "påslaget" är väl av säkerhetsskäl. Det kanske går att fixa med något som håller knappen inne. Kanske ett buntband?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

n/a
deleted

1846 Posts

Posted - 2003/10/04 :  17:39:54  Show Profile Send n/a a Private Message
Det som retar mig mest är att den går att köpa från tyskland
för 290 euro. Det är säkert en väldigt bra fräs. Att kunna låsa
påslaget är viktigt för mig i alla fall, fräsbordet blir väl
krångligt annars. I dag låser jag med en limklämma.
Akta fingrarna kan man göra med en fogstrykare för klinkersgolv.



Andra bra snickeritips här:
http://www.woodworkingtips.com/woodtips/

”Mycket av världens elände är resultatet av i demokratisk ordning fattade beslut.”

- Olof Palme
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/06 :  19:57:44  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det finns byggtillbehörsfirmor som gjärna säljer till Sverige och dess utom är det tre års garanti på sakerna i Tyskland.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/06 :  22:38:50  Show Profile Send divander a Private Message
Har du några förslag på butiker i Tyskland?

Oops! I did it again
Go to Top of Page

pegul
Member

237 Posts

Posted - 2003/10/07 :  09:49:03  Show Profile Send pegul a Private Message
Kolla den här från AEG.

http://www.aeg-pt.de/Internet/AEG_PT.nsf/2002wwwGBRouter/D5CC7B14BD32181441256879004DAFAC?OpenDocument

Har för mig att jag sett info om den någon annan stans på nätet och där stod det att man kunde ta loss själva fräsen från "stativet".
Så att man får en stor "Dremel", ungefär. Frifräsa?.

Har för mig att priset jag såg var ca 2.800:-
Kommer bara inte på vart. Kan återkomma och editera det här om jag kommer på det.




Did you hear about the dyslectic agnostic with insomnia? He used to lay awake at night wondering if there really was a dog.
Go to Top of Page

aolite
Member

233 Posts

Posted - 2003/10/07 :  10:40:03  Show Profile Send aolite a Private Message
Skuv och bult, det beror på hur man använder dem. Försöker förtvivlat komma ihåg teknologin. Kraften("spänningarna") i bulten/skruven blir olika om man bara skruvar in den i ett material(skruv) eller man sätter på en mutter(bult) och drar åt.

En träskuv är alltså alltid en träskruv medans en "bult" kan bli en skruv beroende på hur man anväder den.

(Det är inte säkert att jag hågkommer rätt)
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:26:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Angående fräsköp från Tyskland kan du säkert köpa via den länk som n/a har lagt in innan. jag flyttar hit den http://www.toolkauf.de/catalog/product_info.php/products_id/525 det är ju värt att prova men kontakta de som säljer och hör vad som gäller.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:26:51  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Angående fräsköp från Tyskland kan du säkert köpa via den länk som n/a har lagt in innan. jag flyttar hit den http://www.toolkauf.de/catalog/product_info.php/products_id/525 det är ju värt att prova men kontakta de som säljer och hör vad som gäller.

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

CarrotMan
Member

198 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:33:46  Show Profile Send CarrotMan a Private Message
pegul, titta här: Link AEG OF710 koster 1699,-


/U.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/11 :  00:46:04  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Om ni nu skall köpa en fräs, köp gjärna en som har högt wattal då är den stark och orkar fräsa utan att varvtalet sjunker minst 1000 watt bör man ha. Då jag har själv haft chansen att ha provat i mitt fd jobb, det är stor skillnad mellan 500 w och 1000 w. Det västa jag själv har använt hade en effekt på 2hk men den klarade också allt. På den länken jag nämner ovan finns DeWalt maskiner som är proffsverktyg. De hette ELU innan som var ett stort erkänt tyskt märke.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/10/13 :  08:50:42  Show Profile Send divander a Private Message
Jag trodde att Elu var Italienskt. Och jag viste inte att DeWalt hade köpt upp dom. Trist, för de gjorde båda fina maskiner. Jag förmodar att de inte tänker fortsätta med alla Elu:s modeller.

Oops! I did it again
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/13 :  14:59:15  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Vad tycker ni om Bosch dyraste grön som heter POF 800 tror jag.. Kostar nästan 2800:- tror jag..
Den har jag sett på bauhaus och clas ohlsson, verkar vara kvalité

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/10/13 :  15:06:13  Show Profile Send UrSv a Private Message
Och just nu kostar Black & Decker röda 1100-Wattare SEK 600 i Schweiz. Kostar SEK 1695 på K-rauta. Prisvänlighetsmatchen Sverige-Europa står 0-1 igen...
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/13 :  15:13:56  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

höhö. ja det är mystiskt

men vad ska jag köpa då, en festool? vill ha en sådan grunka som hjälper tilla tt göra runda hål och nedfräsningar... sådan har festool, tror bosch har en sådan också..

kan man köpa via nått EU -land billigare kanske?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

secanbj
Member

641 Posts

Posted - 2003/10/13 :  16:08:22  Show Profile Send secanbj a Private Message
För de som bor i GBG så har ju Göfab 30% rabatt på sina maskiner. De har ju både Bosch, DeWalt och B & D i sitt sortiment

/Anders
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2003/10/13 :  19:34:13  Show Profile Send mag a Private Message
quote:
Jag trodde att Elu var Italienskt. Och jag viste inte att DeWalt hade köpt upp dom. Trist, för de gjorde båda fina maskiner. Jag förmodar att de inte tänker fortsätta med alla Elu:s modeller.


Elu:s klassiska PS174 tillverkas fortfaranda fast det står Dewalt på den nu samt att den är gul, annars är den identisk (lilla kap&gersågen, en av snickarens bästa vänner )
Samma sak med TGSen (Kap&gersågen som går att vända till ett kapbord)

Tror faktiskt Dewalt mest bytt färg och text på dom



//Magnus

Born to lose -Live to win
Foto: www.geocities.com/fatalpath
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2003/10/13 :  20:27:26  Show Profile Send Bubbel a Private Message
På den firman jag jobbade på kom det olika försäljare och enligt elu försäljaren var det tyskt märke. Jag kan hålla med mag att det mesta av Dewalt maskinerna har bara ändrad färg och utforming men kvaliten är det inget fel på alls får se om det går att få tag i reservdelar till min elu fräs annars blir det bytardags.
/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/10/14 :  11:03:21  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

jaha.. jag vill ha en bosch tror jag..
fast den kostar iof 2800:- borde ma inte få
en BLÅ för det priset hmm

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.01 sekunder. Snitz Forums 2000