HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Göra egna Balanserade signalkablar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/10/02 :  19:16:59  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej MX!

Köp Neutrik silverpläterade istället, brukar vara tjockare plätering samt bättre, typ!


Mvh A*
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/04 :  01:23:35  Show Profile Send Manga X a Private Message
Så nu är det handlat.

Det blev den nedre av de två kablarna!


Till dessa köptes 4 st Neutrik honor samt likamånga Neutrik hanar med guldplättering.

Kabeln känns "oroväckande sladdrig". Väldigt tunna "snoddar" i den upplever jag det som!

- Men men det blir nog bra. Löder ihop dem under morgondagen!
Sen blir det några dagar med "luppen på" vid musiklyssningen.


Mvh Magnus Eriksson



Edited by - Manga X on 2003/10/04 02:10:20
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/11 :  20:52:44  Show Profile Send Manga X a Private Message
Här kommer lite intryck av mina "hembyggda" snokar.

Då jag har inte spelat med dem så länge samt att jag just bytt högtalare kan påverka mina första intryck något.

Mina nya Sonus Faber Minima Amatorer har visat sig vara riktigt bra på att ta fram allt som finns i mina inspelningar. På gott och ont kan man säga då dessa kräver fina inspelningar för att vara väljudande!

Så till kablarna. Ut med mina Supra DAC som var kalla och för skrikiga i mitt system (Balanserad för/slutstegs kombination från Thule).

Den nya kablarna är ett riktigt lyft måste jag säga! Jag trodde ALDRIG att DIY snoddar skulle kunna låta såhär bra!!!

Valde kabel med sor omsorg. Detta skedde med mycket hjälp av er.
Bara koppar ingen silver o.s.v.
Inget silverlod utan vanligt elektroniklod (60/40).

Med mina DIY-snokar är basen bättre än med Supra DAC. Känns lite mera helt enkelt. Samt med lite bättre kontroll.
Jag har för första gången hört en bas(ig)-cello (finns det sådana???) i ett klassiskt musikstycke. Tidigare dränktes den troligtvist i alla violiner. Nu kunde jag "följa" dess toner utan problem under stycket. Roligt, trevligt samt mycket mer musik!!!
Mellanregistret varmare och mjukare. Mera musikaliskt är min subjektiva slutsats.Röster har mer utav en kropp. Tidigare var de korrekta men känns nu mera levande eller riktiga i brist på bättre ord.
Den absoluta toppen av diskanterna är något nedtonad och mjukare än tidigare. Är nu mycket mer behaglig och goo! Ett större lugn vilar över inspelningarna nu. Melodierna upplevs som tydligare då jag kan höra/uppleva fler instrument. Dessa bidrar till den "stomme" som finns i musiken.

Jag kan bara rekommendera denna kabel från Elfa. Pris endast 30 SEK/m.
Vill ni prova att bygga egna signalkablar prova denna. Jag är otroligt positivt överaskad av mina resultatet!!!

Jag skrev i mitt förra att jag tyckde att de var sladdriga. Det intrycket består. De är så "mjuka" att de lätt snor sig!
Samt att Neoprenen som de har runt sig känns som en "dammsamlare" p.g.a. av dess egenskaper.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2003/10/12 :  09:48:30  Show Profile Send jari a Private Message
Mattias på Harmony Design använder Gotham Gac 4 till "sin" balanserade signalkabel.Kabeln har fyra ledare med PE-isolering och en kopparskärm.Två ledare används till varje signalbärare + kopparskärmen som skärm.
Voila

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"


Edited by - jari on 2003/10/12 09:49:09
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/10/12 :  10:41:41  Show Profile Send Manga X a Private Message
Trevlig information Jari!

Den jag använde är Artikelnummer : 55-816-08.
Är fortfarande helt överväldigad!!!

Troligtvist det mest prisvärda "uppgradering" jag gjort!!!
Jag kan inte komma på någon annan för stunden iallafall.


Mvh Magnus Eriksson


Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4453 Posts

Posted - 2003/10/12 :  12:25:58  Show Profile Send jari a Private Message
Alltid trevligt när förväntningarna överträffas.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000