HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Högtalar projekt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2003/10/09 :  19:57:47  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Hallå alla DIY:are!
jag tänkte börja på ett nytt projekt men behöver lite hjälp!
Det är tänkt att bli en 3vägare med 3 separata lådor.. lite i stil med utopia.

i botten funderade ja på att använda mig av:
Seas L26RFX/P (H1209) http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1089
någon med erfarenhet av denna? tänkte att kabineten skule bli runt 94L och stämmas till 20Hz.

mellan reg? hmm vet inte men samma serie?:
Seas L15RLY/P (H1141) http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=1079
vet inget om den men om man låter den lira från ca 300 Hz upp till 3000.. eller ska jag använda mig av nått annat?
ska lådan vara sluten?

och vilken diskant??? där har jag inget förslag.. hälst till ett rimligt pris..

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/10/09 :  20:06:23  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
He he nu ska jag tycka till igen.
L26 in i en slutenlåda (q 0.5 - 0.6) då fås en avrullning i basen som motsvarar rumsförstärkningen hos rummet (mitt lyssningsrum iaf). Dela L15 nånstans mellan 2000 - 2500 Hz. Varför inte toppa med en prisvärd seas diskant H883. Detta blir då ett system helt i aluminium, antagligen mycket snyggt.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2003/10/09 :  20:27:54  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
satt och funderade på den diskanten jag också.
så du vill ha l26 sluten?. jag får mycket bättre och snyggare resultat med portad till den basen.
Go to Top of Page

skrutten
Member

619 Posts

Posted - 2003/10/09 :  22:09:27  Show Profile  Visit skrutten's Homepage Send skrutten a Private Message
Jag byggde i fjol högtalare som enligt mitt gamla bassbox skulle få en snyggkurva ner till 25Hz. Dessa basreflexlåddor mullrade dock på tok för mycket och det slog lock för öronen vid låga frekvenser. Jag blev tvungen att proppa igen basreflexröret, men då blev det för tunt istället. Detta beror delvis på att rummet man placerar högtalaren i kommer att förstärka basljud och delvis på att jag i mitt fall inte kunde optimera högtalarplacering och lysningsposition på ett bättre sätt. Därför har jag valt att hitta en högtalare som passar just mitt rum. Bland de högtalare som skulle passa mej i en sluten låda är just L26:an, volymen blir riktigt rimlig oxå. Jag letar alltså efter en lagom avrullningen i basen, underavstämd basreflex med vissa element ger en liknande lagom avrullning.

Hellre ledlös än lödless
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2003/10/09 :  22:38:33  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
hmm kanske ligger något i det du säger..det skulle betyda att lådan blir ca 89L dåmed Q på 0,577 då den går ner till 37,68 Hz -3db.. är det helt åt pipan?
vad säger ni anndra? och vad säger ni om elementvalet med SEAS "L" (L26 och L15) serie och i toppen en H883?
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/10/09 :  22:58:32  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Jag instämmer med vad skutten säger, jag hade samma problem med ss21W8555 en gång. Prova att simulera med Thorstens excelark, det ger en bra känsla för hur rummet hjälper till. http://melhuish.org/audio/software.htm (Box spreadsheet calculator)

/Jesper
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2003/10/09 :  23:27:00  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
varför bör jag inte det "ultimata" Q = 0.707?
sen lästa jag lite gran:

The drawback of closed boxes for these alignments is that they need four times the cone area, or a longer excursion capability (stroke), to be able to produce the same sound pressure with the same distortion as vented boxes (one 8" vented driver is approximately equal to two 12" drivers or one 15" driver mounted in a closed box).

enligt
http://www.sonicdesign.se/optimum.html
det är baserat på deras beräkningar (F-3db 33, 20 och 14Hz)

men jag vet inte man kanske inte ska vara någon Hz jägare?
Go to Top of Page

Jesper_Nilsson
Member

494 Posts

Posted - 2003/10/10 :  11:12:42  Show Profile Send Jesper_Nilsson a Private Message
Om du inte redan har ett bra simuleringsprogram rekommenderar jag att du laddar hem lsplab demo eller liknade och testar några olika element. Titta på frekvensgång, konutslag och grupplöptid med slutna och basreflexlådor, det ger snabbt en känsla för hur allt hör ihop.

/Jesper
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2003/10/10 :  14:44:56  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Jesper_Nilsson--> Jag sitter och meckar i LspCad... (kan det itne riktigt än). när jag startade tråden så hadde jag tänktt att använda portad låda till basdelen, för det ger bäst kurva.
men vad jag egentligen ville ha ut av detta är vad folk tyckte om elementen rent ljudmässigt! låter dom bra? eller ska jag sattsa på nått annat? ss? Focal? Peerless?
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/10/10 :  15:52:29  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Seas L26RFX/P har Qts på 0,34. Passar nog bättre för basreflex och låter nog riktigt bra i en välsavtämd sådan låda.
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/10/10 :  17:13:04  Show Profile Send AndersP a Private Message
Hej.

Jag gillar också L26 ( och L22 ). Specielt när den nya modellen kom med ventilerad talspole. Jättefin slaglängd får man och inte så dyrt heller.

Jag tycker ungefär som skrutten. Det beror ju på vad för sorts bas man gillar. Torr fast och snabb betyder oftast sluten låda efter min smak, men som sagt, det är efter min smak.

Rent allmänt passar L26 med rör också, men då ska dom nog stämmas av skapligt lågt om det ska bli bra.

Om jag gick i dina skor skulle jag bygga lådor med Q 0,5 - 0,6 och sen lyfta upp djupbasen med ett aktivt filter typ Linkwitz Transform i den mån det behövs i ditt rum.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/10/10 :  19:20:25  Show Profile Send brumel a Private Message
Hum hum. Skulle nog kunna tänka mig att Seas alu 10:a skulle bli bra om man delade aktivt lite längre ner. Ganska brant för att få bort uppbrytningar. Skulle bli mumma i ett aktivt 4 vägssystem med en upper mid av något slag (2 tummare ?). Slutet skulle bli fint i den kombinationen tror jag.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/10/10 :  21:31:22  Show Profile Send lasselite a Private Message
Hur WAF måste dom va?

Ett rör för varje register dels för att minimera baffelpåverkan och dels för att d e ball.

Mellan reg i tl (bara att slopa bakstycket)
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2003/10/11 :  13:45:09  Show Profile Send AndersP a Private Message
Jag håller med Brumel om det där aktiva, speciellt när det gäller 3 och 4 - vägare.

L15 skulle jag däremot aldrig använda som mellanregister. Jag gillar inte hårda uppbrytningar i elementets arbetsområde. Metall i basar och diskanter är en annan sak. Där har man delningsfiltrets flanker ( för basar ) och det mänskliga örats lilla bandbredd ( för diskanter )att ta hjälp av. Jag tycker att speciellt passiva filter blir aldeles för komplicerade och komponentbemängda om tex L15,s resonanser ska dämpas med gott resultat. Dessutom ger dom här resonanserna upphov till distortion vid lägre frekvenser och den distortionen kan varken dämpas eller filtreras bort.

Jag tycker du ska kolla på Peerless HDS 134 850488 som mellanregister istället. Vil du ha dyrare har Scanspeak och Skaaning en del fina 5´ som används i en del högprofilkonstruktioner. Sen är det bara fram med sprayburken med silverfärg så ser det ut som metall också.

När det gäller diskanter så har Seas komit med ett gäng nyheter, tex 27TBF, som har membran i aluminium. Har inte hört dom ännu, men det är nog värt att kolla.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2003/10/12 :  22:22:25  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
okej..

jag ger lite fler förslag:
#1. Tony Gee's "Tempo". ett mer beprövat förslag kanske. och billigare! kan man köpa något annat för penarna istället.

#2 Använda samma komponenter som i hifikits kit "Challenger" men inte samma låda (no ofence ). Den är också lite billigare men ändå dyrare än tempo.

#3 Jag tycket att seas gör ganska fina saker men jag är inte trångsynt.. men vad sägs om att bygga med tex excel W18EX001 och T25CF001 (båda av seas)? har dock inte räknat något på denna komination och har hört att göra filter till excel inte är en dröm...

Jag kanske borde tillägga att jag redan har en mycket bra baslåda. men vissa (många) anser att man absolut inte skal använda baslåda, sålänge man inte ser på film?
vad jag menar är att en 4 vägare är lite att ta i.. hade från början tänkt en stativare, men så kom jag på idén med 3 vägaren..
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/10/12 :  22:36:07  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
Tjenare Superman!
Jag har "lekt" fram ett filter till mina nybyggda stativare ala Excel W22001 och SS 9900.

Du får gärna komma och lyssna på dom någon gång ifall du vill, så kanske du går tillbaka mot stativar ide´n igen
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2003/10/12 :  23:03:39  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
skulle vara kallasroligt!
Det är en intresant kombination iaf! Den diskanten tror jag låter.. minst sagt bra!! (ska inte svära här på forumet )
du har ett PM..
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000