HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Aktiva högtalare och små kablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/09/27 :  01:06:15  Show Profile Send Roq a Private Message
Var just hemma hos kompisen som bara har stereo för designens skull - dvs han kör hela B&O-sortimentet. Aktiva högtalare.
Hur funkar de - visst de har eget förstärkeri men betyder det att man som han kan ha tunna kablar utan ljudförsämring?
Jag tänkte att kanske behövs det inte transporteras mängder av ström då själva förstärkningen ändå sker i högtalaren.
Vad är fördelen/nackdelen med aktiv drift?

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/09/27 :  01:09:42  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Fördelen är att varje ingående förstärkardel kan anpassas för sin speciella uppgift.
Nackdelen är väl att man blir låst vid just den kombinationen?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/09/27 :  01:28:42  Show Profile Send Roq a Private Message
Hur då? Sitter det en förstärkare för varje register i högtalaren?
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/27 :  02:15:47  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nackdelen är att B&O inte har mer ljudkvalitet än en OnOff stereo... Näe lite elakt kanske men aktiv drift kan vara bra i vissa fall, men det kan göra att man får väldigt långa signalkablar, och då skulle man helst vilja ha dom blanserade för att inte få signalförlust och störningar i mängder...

Och ja, dom brukar ha en förstärkare för varje elelment...Nackdel..Ja man är som sagt låst vid systemet. Fördelen med B&O..Ingen känns det som !!! B&O är livstils produkter som inte ens kommer i närheten i ljudkvalitet av vad dom tar ut i pris... ( förutom kanske deras nya Boelab 5 kanske )

Aktiv drift har dock fördelar, och detta har många företag jobbat med i olika lösningar...Naim,Linn,Meridian m.m.



Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/27 :  02:28:42  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tycker oxå att B&O är jävligt dyra men å andra sidan så tycker jag att det finns mycket i den här branschen som är oskäligtdyrt.
Ta t.ex det här med balanserade utgångar...Dom flesta skulle klara sig med oballade kablar för att inte tala om en tveksam ljudför-
bättring. Jag har själv provat och jag kör oxå ballat när apparaten tillåter det...men tyvärr det blir inte bättre för det.

gcs
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/27 :  03:40:37  Show Profile Send MartinH a Private Message
qcs: Du har helt rätt i att det oftast slängs på balanserade kontakter utan att det behövs.. Man använder balanserade utgångar för att få ett mer proffesionelt ansende.. Många företag använder balanserade kontakter i sina produkter för att lyfta produkten till lite högre höjder än vad den igentligen kan uppnå.

Det finns oftast ingen som helst anledning till att använda balanserade utgångar annat än om det skall användas långa kablar...

Hoppas vi ses på LLB qcs...

/Martin
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2003/09/27 :  12:20:19  Show Profile Send lasselite a Private Message
Funderat på en grej. Vissa e ju så toknoga med att avskärma elektronik å tom högtalarkablar (dom måste ju lixom sitta fast i "vibrationskällan") från vibrationer. enligt dem borde ju all inbyggd aktiv drivning vara helt förkastlig. eller???
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2003/09/27 :  19:50:21  Show Profile Send Roq a Private Message
För att återknyta till gårdagens spontanlyssning på B&O-prylarna:
Högtalarna var BeoLab6000. B&O-elektronik (en sånt där lång, liggandes med metall på mitten).
Jag tyckte högtalarna lät överdrivna i diskanten (dock inte essiga) och hade ett, för högtalarstorleken, fylligt basljud som dock var klart odistinkt!
Mellanregistret var inte nåt att skryta med - beslöjade röster och mycket sång-från-en-garderob-känsla. Lät "hängmatta" helt enkelt.
Jag frågade om han hade loudness påslagen och - jovisst var den det.
Nä, jag blev inte så imponerad av ljudet. Snyggt? Jadå, i rätt miljö så kan grejerna vara snygga! Det var ju enbart design som intresserade kompisen så det funkar för honom...
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/28 :  10:53:02  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jo det där går nog igen i de flesta produkter som är lifestyleprodukter..Snyggt när det står och är avstängt !!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000