HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 SACD eller DVD-Audio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/27 :  00:41:09  Show Profile Send gcs a Private Message
Det finns ju endel som tycker att DVD-A är bättre än SACD. Personligen så tycker jag att man ska välja ett system som fungerar enkelt och det tycker jag att SACD gör men inte DVD-A. När man kör DVD-A så måste man ha en TV för att kunna välja i menyerna och ibland så kan en "supercd" oxå ha DTS eller Dolby Digital. Va fan jag vill bara spela en skiva på sammavis som när jag spelar en CD eller en vinyl varför ska det vara så krångligt. Det är därför som jag tror att SACD kommer att bli dominerande i framtiden.
En annan sak...hur kan man påstå att det ena systemt låter bättre en det andra? På samma vis som man inte kan jämföra HDCD med vanlig CD,
kan man inte heller jämföra SACD med DVD-A. För det andra så är det ju så att det ljudet som finns i Ls och Rs inte är att jämföra med front högtalarna..ofta är det ju bara ambiensljud som hörs. Till sist
centerhögtalarna som oftast är i funktion när man tittar på film.
Jag har mätt på dialogkanalen i några filmer och det visar sig att
den högsta frekvensen aldrig är över 10 KHz...uppfyller inte änns
Din normen om den nu finns kvar för ljudprylar. Tillverkarna gnuggar sina händer.

gcs

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2003/09/27 :  01:02:37  Show Profile Send Telarc a Private Message
Hej gcs
Du verkar kunnig på det här ämnet så jag lånar din tråd med en fråga jag grunnat på.
Som jag har förstått ska det finnas ett hyfsat utbud för SACD i två-kanal. Är det möjligt att köra SACD i två-kanal från sin spelare via optisk kabel till en separat dac? Är det även möjligt för spelaren att komprimera en 5.1 SACD skiva till två-kanal och sedan vidare till dac:en?

Edited by - Telarc on 2003/09/27 01:03:07
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/09/27 :  01:04:12  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
gcs;
Håller med dig i stort, men vill tillägga....

Det går inte att välja format av den enkla anledningen, att vi blir tvungna att köpa skivor i det format våra favoritartister ges ut på!

Vilket som är bäst är en annan fråga !?

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"

Edited by - SZR on 2003/09/27 01:06:26
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2003/09/27 :  01:06:04  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
Telarc;
svaret är tyvärr nej, på båda frågorna.
Just nu iaf.

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

Telarc
Member

103 Posts

Posted - 2003/09/27 :  01:07:51  Show Profile Send Telarc a Private Message
Okej, tack för dit snabba svar.
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/27 :  01:36:55  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
"hur kan man påstå att det ena systemt låter bättre en det andra?"

Man kan ju t.ex. testa. Väldigt svårt att göra själv dock eftersom ett test måste göras med samm källa. Alltså från källan kovertera till SACD resp DVD-A format och tillbaka igen. Jämför vilket som ger stört hörbara skillnad mot orginalet. Jag för min del litar på dom tester andra gör. Har inte hört talats om någon hitils som testat enligt ovan och tyckt att SACD varit bättre. Tvärtom, SACD får på pälsen nästan överallt. Som bäst hörs det ingen skillnad jfr DVD-A.

Att man måste ha TVn på för att spela DVD-A måste ju vara ett feltänk i skälva formtet? Det borde man ju kunna ha löst ändå? Ingen som har fixat det?

Själv har jag i nuläget inte något direkt behov av något av formaten. Jag har andra, betydligt mer akuta välljudsproblem. Dessutom är det så få inspelningar som ens gör CDn rättvisa, så tills det blir bättre stil på mjukvaran så får en uppgradeing vänta.

Edited by - Mr.Älg on 2003/09/27 01:39:30
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/27 :  01:51:34  Show Profile Send gcs a Private Message
Mr.Älg: Jag undrar hur man har utfört testet eftersom det inte finns några skivor utgivna på både SACD och DVD-A. Jag tror för min del att båda systemen har sina förtjänster och avigsidor. Det skulle kunna vara så att dom s.k. testerna bygger mer på teori än något annat.

gcs
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/27 :  01:56:29  Show Profile Send gcs a Private Message
SZR: Du har fått svar på din fråga men jag vill bara tillägga att det finns någonting som heter firewire med vars hjälp man skulle kunna få ut kanalerna digitalt. Men det här har jag inte kunnat prova eftersom jag inte har nåon förstärkare som tar firewire dock har min DVD spelare en sådan utgång.

gcs
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/27 :  02:04:17  Show Profile Send MartinH a Private Message
Som det känns nu så har SACD ett visst övertag i medieledet och det är det som brukar styra hur det blir i framtiden oxå...

Men vem vet, det kanske blir så att man har båda systemen på alla spelare i framtiden ?!?!

Får mig så känns dock SACD som ett mar utarbetat system som har mer fördelar mot DVD-A än vad DVD-A har mot SACD.
Sen det där med flerkanal så är SACD bättre än vad DVD-A är ( enl de tester jag sett..), men sen så kanske det inte är så intressant i längden ?!?!
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/27 :  03:27:34  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Man kan ju t.ex. testa. Väldigt svårt att göra själv dock eftersom ett test måste göras med samm källa. Alltså från källan kovertera till SACD resp DVD-A format och tillbaka igen. Jämför vilket som ger stört hörbara skillnad mot orginalet. Jag för min del litar på dom tester andra gör. Har inte hört talats om någon hitils som testat enligt ovan och tyckt att SACD varit bättre. Tvärtom, SACD får på pälsen nästan överallt. Som bäst hörs det ingen skillnad jfr DVD-A.



Nej. Det finns flera tester, och dom är mkt bra gjorda.. Kan ta upp ett som det står om i The Absolut sound nr 130:

Från intervjuven med Michael Bishop från Telarc records så kom detta fram:
Han, Bruce Swedien, Bob Ludwig och Tom Jung (STORA grabbar dessa) var inbjudna till Sony Music Studios i NY. Där körde man en liten jazz trio LIVE i studion så dom kunde jämföra med "direct feed" (verkligheten/original ljudet) och DSD. Volymen var matchad i 0,001 VAC och man hade även så man kunde höra det bästa från 44.1 PCM.

Så där satt man och växla mellan DSD, PCM 44.1 och verkligheten och detta är lite kommentarer vad dom kom fram till av detta:

"Comparisons revealed small differences between the live feed and the DSD monitor return."

"A quick switch to the 44.1 kHz PCM system confirmed that we were about to leave our old recording tools behind. The PCM simply did not hold all the detail of the live-feed from the console, sounding much shallower and lacking the high-frequency detail of the live-feed. Piano harmonics were dramatically affected."

"We were able to instantly compare the 24/96 PCM and DSD stereo returns with the live feed from the console repeatedly during the in-concert recording. Remember, both versions were fron the dCS converters, so all was equal between the converters except for the digital outputs, one being PCM and the other DSD. All in attendance agreed the DSD return was so close to sounding like the live fedd that it was hard to tell which was which...By contrast, switching to the 24/96 return always called attention to itself. It sounded lika a "recording". The image collapsed slightly and high-frequence detail would cluster somewhat compared to the live feed."


Detta är enligt mig en ganska välgjort test, speciellt eftersom det inte förlitar sig på ett original masterband utan på VERKLIGHETEN. Men som det brukar på detta forumet så kommer någon och säger att det är inte blint och gjort via NAD 208...

Edited by - nin on 2003/09/27 03:30:10
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/27 :  05:38:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
För min del ärjag helt övertygad om att pengarna och mottagandet på marknaden styr, än vet vi inte vartåt det drar.
Nyformaten rätt hanterade är säkert något litet bättre än de gamla, konstigt vore det annars, samtidigt som, precis som med CDn, formatet inte kommer att tas tillvara fullt ut p.g.a. sunkiga inspelningar osv.

I slutändan tror jag att det är ett ljud- och bild- media som vinner då det i längden möjliggör flera olika lösningar i samma koncept från stereo (tvåkanal) över flera olika varianter fram till hemmabio.

Massmarknaden kommer nog inte att orka, vare sig ekonomiskt eller intressemässigt, att handha ännu flera separata system.

Bravo
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/27 :  07:17:37  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Intressant frågeställning detta. Jag har ju en spelare som kan spela alla format. Dock kör jag bara tvåkanaligt från den, jag har både SACD och DVD-Audio skivor men jag kommer på mig själv att hela tiden välja SACD skivorna av den enkla anledningen att där stoppar jag i skivan trycker på play och lutar mig tillbaka. Lägger jag i en DVD-Audioskiva så måste projektorn igång för att jag skall kunna ta mig igenom menyerna på skivan innan jag kan börja lyssna...

Vilket som låter bäst.... Tja, jag tycker faktiskt det varierar från skiva till skiva....
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2003/09/27 :  07:30:17  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Hej Pjotre

Måste du verkligen starta projektorn för att få igång DVD-A skivan?
Testa att lägga en skiva på tallriken/släden och tryck på play innan du trycker in släden i maskinen och skivan skall väl starta med förvalt ljudspår. Är inte detta standard med DVD-A? Så funkar Meridian 800 och Linn Unidisk 1.1 Med förvalt ljudspår menar jag att du väljer i spelarens setup om den skall ta 2-kanalsspåret eller multikanalspåret. Trycker du in släden (ej med play-knappen) så hamnar spelarna i huvudmenyn, helt riktigt och kräver display för navigation.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/27 :  07:53:33  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hmmmm... Det där måste jag kolla på Mikael!! Ska göra en ordentlig undersökning av detta i morgon, nu sticker jag till Skåne...
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/27 :  09:48:10  Show Profile Send Margaux a Private Message
Bravo är en klok man.

Det känns som det är för tidigt fortfarande!

Det är ju ett antal frågeställningar som skall ställas.

1) Användarvänlighet (SACD vinner)
2) Mediatillgänglighet (SACD vinner ännu så länge men inte särskilt övertygande ändå)
3) Kostnaden för användaren att dra nytta av det nya formatet (oavgjort men kommer att bli intressant om c:a två år när de digitala gränssitten slår igenom på bred front, ialla fall för de som kör med multikanals processorer som går att uppgradera till dessa gränssnitt)
4) Kostnaden att gå till multikanalssystem (fruktansvärt dyrt om man vill göra det till bibehållen kvalitet i ljudåtergivningen eftersom det krävs fem högtalare, slutsteg mm)
5) Gillar man multikanal överhuvudtaget eller vill man bara köra tvåkanal?
6) Vilket format låter bäst? Kanske den minst viktiga eftersom anläggninen i övrigt antagligen påverkar mer t.ex högtalare).
7) Om man köper en universal spelare istället för en cd-spelare för samma pengar så låter alla ens cd skivor sämre. Är detta vettigt?

Vem har sagt att hifi skall vara lätt?


/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2003/09/27 :  10:10:21  Show Profile Send Timbre a Private Message


Det handlar ju inte bara om extra kanaler. För egen del har det alltid varit tvåkanal och kommer alltid att bli tvåkanal. Uppgraderingen till SACD känns inte mindre meningsfull för det.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/27 :  10:28:33  Show Profile Send gcs a Private Message
Nin: Vad menas med att volymen var matchad i 0.001 VAC? Den testen som du skrev om kan ju inte avlyssnas av någon annan än dom som var med vid tillfället. Vad som är intressant är ju vad som händer med en och samma inspelning i olika format...blir det någon degradering när inspelningen förs över till en skiva osv.
Det som gör mig tveksam är hur olika människor(tidningar)kan uttala sig så bestämt att det ena låter bättre än det andra när man inte kan testa själv....man får en känsla av att det är musiken som bestämmer vilket ljudformat man gillar. T.ex. om man gillar Fourplay
och det är inspelat på DVD-A och man känner rytmen och gunget..ja då är det DVD-a som låter bäst. Med andra ord så är det nog en förut- sättning att man testar med samma inspelning för att det ska bli mer rättvisande. När jag sätter in en DVD film i min spelare så frågar alltid spelaren i vilket format jag vill titta på filmen och det gäller oxå mina DVD-A skivor...åtminstone frågar den om jag vill ha
5.1 eller 2 kanaligt 192 KHz och ibland kan man oxå välja ett tredje alternativ DTS/DD. Det tar tid att alltid behöva välja eller bara det att hitta rätt fjärr.

gcs
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2003/09/27 :  15:21:23  Show Profile Send nin a Private Message
Vilket som låter bäst.... Tja, jag tycker faktiskt det varierar från skiva till skiva....


Så sant!


gcs, Att det var volymen var extremt matchad för att inget skulle ha högre volym och anses bättre p g a det. Sedan så tycker jag detta testet om NÅGOT är av intresse. Visst, VI kan inte jämföra, men när vi jämför så blir det ALDRIG på samma nivå på allt. Det kommer alltid vara något som gör att ena låter bättre än den andra. Att DVD-A är bättre mastrad, att spelaren är bättre för SACD, etc. Allt detta tas bort med testet som jag skrev, där man jämförde vad själva FORMATET gjorde med ljudet.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/27 :  15:55:12  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"Men som det brukar på detta forumet så kommer någon och säger att det är inte blint och gjort via NAD 208..."

Nja, att det inte är gjort med NAD 208 tänker jag nog inte klaga på Däremot kan man ju ifrågasätta det faktum att det inte är blint, samt - ännu värre - att det är gjort hos Sony. Jag har en stark misstanke om att DSD alltid låter bättre hos Sony.
Go to Top of Page

geronimo
Starting Member

31 Posts

Posted - 2003/09/27 :  16:18:20  Show Profile Send geronimo a Private Message
Ang vilket format som låter bäst uttalar sig Marantz guru Ken Ishiwata om detta i senaste nr,9, av HM.
Han anser att Sacd med dsdtekniken låter bättre än Dvd-audio med den gamla pcmtekniken.DSD-teknikens höga samplingsfrekvens och den enkla omvandlingen och filtreingen fungerar/låter helt enkelt bättre.
Han tror inte att Sacd och DVD-audio har någon kommersiell framtid.
Observera att Marantz gör maskiner som klarar båda formaten.

Geronimo
Go to Top of Page

sopwith
Member

595 Posts

Posted - 2003/09/27 :  17:15:39  Show Profile Send sopwith a Private Message

Båda är bra format, Båda piskar vanlig CD, DVD-A kommer att gå segrande ur striden, ingen tvekan om det, att Ken säger att SACD är bäst är väl bara vad man kan förvänta sig, har aldrig haft på tv:n när jag har laddat en DVD-A skiva????, why??, mittkanalen är väl främst avsedd för dialog, behövs det då frekvenser över 10Khz?,.

Såg en Mustek DVD som klarade samtliga format utan just dvd-a och sacd för ynka 490:-, nästa modell kostar 200:- mer och klarar "allt" Häpp

mvh

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/27 :  18:18:36  Show Profile Send gcs a Private Message
Men nin vad är VAC för mått?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/27 :  18:44:07  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ken Ishiwata kan mycket väl ha rätt och ju mer giganterna slåss ju svårare kommer det att vara för ett nytt bättre format att slå igenom på massmarknaden. Vanlig DVD eller ett nytt format kan bli lösningen, frågan är hur mycket folk i gemen är villiga att lägga ut på multisystem.
Skall man ha någon behållning av nyformaten sliter det på lädret vid uppgraderingarna och därför blir kanske dessa format ointressanta för de flesta.

Tack "Margaux"!

Jag får nästan lust att öppna en 83:a, jag har nog någon kvar.

Bravo
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/27 :  19:25:51  Show Profile Send Margaux a Private Message
Bravo

gör det bara inte i blindtest. Själv skulle jag vara helt lost.

Bjöd förresten mina svensexa vänner (varav flera anser sig vara experter på vin och som investerat lika mycket i sin vinkällare som jag på hifi) på the big five när min dotter föddes. Gissningarna gick från Chile via libanon till nån Fransos. Pinsamt. Sen när dom visste så var det så självklart.....och gott naturligtvis. Men det tyckte dom hela tiden. Men nog spelar hjärnan en ett spratt ibland. ´Det är dock med hifi som med allting annat. Ju mer man kan om något desto roligare blir det.

Det fina med hifi kontra vin är att man kan njuta av hifin varje dag och ändå ha den kvar.Blir mer kostnadseffektivt i längden. Därmed inte sagt att jag inte älskar Maragux,tvärtom. Det blir bara lite väl sällan Skål

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2003/09/27 :  19:37:39  Show Profile Send gcs a Private Message
Margaux: Jag håller med dig: "Men nog spelar hjärnan en ett spratt ibland. ´Det är dock med hifi som med allting annat. Ju mer man kan om något desto roligare blir det". Eller ju mindre man vet desto mer har man att lära sig...det kan ju vara kul de oxå.

gcs

Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/27 :  20:56:30  Show Profile Send Margaux a Private Message
Kanske det var det jag egentligen menade. Ju mer man lär sig desto roligare kanske skall formuleras som att det är roligt att lära sig. Desto mer desto roligare

Anledningen till vi är här är ju knappast för att vi alla vet allt utan för att det är så kul att lära sig.

/Joachim (med sovande söta barn, själv sippandes på italienskt röd vin, lyssnande på sin anläggning som låter så bra som den någonsin gjort. Kan livet bli bättre? Jo skall nog ta mig en cigg också)

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.68 sekunder. Snitz Forums 2000