HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pajat av Posten
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/09/27 :  21:59:35  Show Profile Send svejk a Private Message
Fick tillbaka ett par monoblock som har varit på renovering. Ett av dem var paj, säkringen går helt dött. Undrar nu om någon råkat ut för en transport skada. Isåfall har man någon chans att få rätt mot Posten? Onda aninger säger mig att det blir en jävla rappakalja som är utrett om en massa månader och jag står med tvättad hals.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/27 :  22:07:16  Show Profile Send Bravo a Private Message
Är det bara säkringen?

Enklast i så fall är väl att bara byta den, processen mot posten för en säkring låter hmmm dött.

Bravo
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/09/27 :  22:10:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Har satt dit nya 2st gick direkt. Så paj är det tyvärr.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/27 :  22:16:39  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ta först kontakt med firman som renoverat dem, därefter posten om du inte har synliga transportskador vill säga.
Troligast är väl att firman som rotat i dina stärkare sumpat någonting.

Bravo
Go to Top of Page

Mikaell
Member

1046 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:02:02  Show Profile Send Mikaell a Private Message
Jag har "fajtats" med posten en gång..
Det var en låååång process men jag vann
Det gäller att ha mkt fakta från dem som skickade paket till dig.
OCH vara väldigt trevlig.
Lycka till, om det var posten som har klantat sig.
/Mikaell.
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:10:33  Show Profile Send geten a Private Message
Skickade för något år sedan en dvd-spelare till en kille, och när den kom fram så var den pajj... Ringde till posten för att höra med dom och dom sa att var det inga transportskador på kartongen så är det inget dom kan göra något åt! :P

// Johan
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:17:17  Show Profile Send brumel a Private Message
Om den är rätt emballerad så tycker jag att det är postens ansvar att någonting är sönder.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Zamn
Member

133 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:23:41  Show Profile Send Zamn a Private Message
fick en thorens 166 mkV hemskickad för ett tag sen. Den var jätteväl packad måste jag säga, men ändå var locket väldigt mosat i fram, det saknades stora bitar som låg utspridda i paketet :)

Posten är grymma ibland...

Lite off-topic, men ändå... Nån som vet var man kan få tag på ett lock till en thorens 166 :) (Har redan mailat deras agent i sverige och kollar ebay ibland, men inget.)

Yamaha AS700 / Technics SL-P777 / Yamaha T-85 / Sony PS-1350 / Audio Pro Black Diamond / Carlsson OA 52.3
Go to Top of Page

Björn N
Fd. Speakerpro

731 Posts

Posted - 2003/09/28 :  00:57:03  Show Profile Send Björn N a Private Message
Man ska alltid se till att försäkra godset!
Rör det sig om lit emindre värden skickar man som rekomenderat skrymmande brev, då rä man försäkrad upp till 12000:- har jag för mig
Rör det sig om större belopp finns det andra försäkringar att teckna.

Optimist. punkt slut.
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2003/09/28 :  01:25:48  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej boys & girls.

Jag har många år av erfarenhet med posten.

Om/när något går sönder säger de; Otillräckligt emballerad!

En viss lokig finns det i deras resonemang! Om den VAR tillräckligt emballerad skulle den ju hålla för deras grova misshandel!!!

Det brukar vara svårt att få rätt om det inte är uppenbart att paketet har används som snökedja under däcken när lastbilen fastnat i en snödriva på vägen!!

Hoppas att det löser sig i eländet för dig!


Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2003/09/28 01:26:57
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2003/09/28 :  02:50:14  Show Profile Send manlix a Private Message
Jag skulle rekommendera www.bussgods.se att skicka hifi-prylar med. Jag tror nog att de hanterar grejerna varsammare än posten. Både min Edison Triod och Arcam CD82T har skickats där. Snabbt, billigt och säkert. :D Sen kan man ju alltid klistra på sådana där orange klisterlappar med "ömtåligt" eller vad det står på.
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2003/09/28 :  10:09:49  Show Profile Send regner a Private Message
Det enda positiva som finns att säga om bussgods är att de är relativt billiga.
Jag har fått 2 par monoblock misshandlade och förstörda av dem, inte speciellt uppskattat kan ja säga.
Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2003/09/28 :  10:11:43  Show Profile Send s.m.f a Private Message
Instämmer med ovanstående. Posten suger, använd bussgods istället. Har gjort det massor med gånger utan minsta problem.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2003/09/28 :  10:27:35  Show Profile Send mucke a Private Message
Nu är det ju så här att Posten har en otrolig mängd gods som ska sorteras och transporteras varje dag.
För att kunna hålla 0-1 befodran ( företagspaket ) så har bland annat tomteboda paketterminal maskinsortering.
Jag har jobbat där så jag vet hur det går till där.
Det är inga post nissar som hoppar eller kastar paketen i golvet om nu någon trodde det.
Ärligt talat så tycker jag att det är ganska otroligt att det inte händer mer en vad det faktiskt gör.
Fast i bland är faktiskt paketeringen under all kritik, så skyll inte bara på posten.
Jag jobbar idag hos poståkeriet och träffar kunderna öga mot öga.
Ibland är det inte roligt när man ska köra ut ett paket som har blivit helt mosat.
Vissa tror till och med att det är chaffören som har haft sönder paketet.
Jag vågar nog påstå att 90% av det som går sönder sker inne på tomteboda.
Ska försöka förklara hur det funkar.
På morron så kommer det burvis med paket till våran dip i Täby.
Paketen är då redan sorterade av tomteboda och segeltorp.
På varje bur så står det vaktnummer och var och en tar sina burar.
Vi lastar våra bilar själva.
Jag pratar inte om lastbil nu utan småbilar.
Det har hänt ett antal gånger att det ligger ett litet lätt paket i botten på buren.
Över det lilla lilla paketet ligger ett stoooort och tungt paket och har fullständigt mosat det lilla paketet.
Hur jävliga paketen en ser ut så måste vi köra ut till kund.
Jag kan lova att det är inte kul att leverera ett sånt kolli.
Nåväl: Jag får ett sånt paket och det ända jag kan göra är att försöka snygga till det så gott det går, och även felkoda paketet med våran handdator.( Om vi inte felkodar ett paket med synliga skador så får vi alla vara med och betala det skadade godset. )
Som ni förstår så ligger det i vårat intresse oxå att leverera hela gods.
När man kommer till en kund med ett skadat kolli så har kunden olika alternativ att välja på som jag givetvis meddelar dom om.
Kunden kan faktiskt vägra att ta emot paketet som jag faktiskt själv skulle ha valt om jag var i dom kläderna.
Paketet går då i retur och det blir då tyvärr avsändaren som får tvista med posten.
Det har hänt mig en gång att en kund vägrade att ta emot godset.
Jag skickade tillbaka paketet till avsändaren och 3 dagar senare kommer ett nytt ( helt paket ).
Det händer dagligen att det kommer paket med synliga skador som kunden faktiskt tar emot ändå.
Jag brukar be kunden att öppna paketet när jag står kvar så vi tillsammans kan se om det är skadat.
Det är faktiskt väldigt sällan som det är skadat innehåll, ( om avsändaren har paketerat rätt )
Det är lite värre när det inte är synliga skador. Man har då 7 dagar på sig att reklamera skadan till posten.
Det här börjar bli lite långt men jag måste berätta en sak som hände mig som privatperson.

Jag hade beställt en processor från datorbutiken.com.
Dom hade skickat den mot postförskott så jag fick gå ner till posten och löste ut den. ( Då när posten var en riktig post )
Sagt och gjort. Avin låg i brevlådan när jag kom hem efter jobbet jag sprang glad i hågen ner till posten för att lösa ut mitt paket.
Jag kan säga att jag är glad att jag jobbar på posten för jag tror inte att någon annan hade reflekterat över att det satt en tejp på paketet där det stod tomteboda paketterminal.
Paketet var helt okej förutom ovan nämda tejp. Jag anade ugglor i mossen och ber att få öppna paketet på plats med kassörskan som vittne.
Det gick bra sa hon men jag måste lösa ut det först.
Jag gjorde så och börjar öppna paketet. Vad tror ni att jag hittade i paketet ?
Inte en prolle i allfall.
Paketet var tomt, det ända som fanns var 2 stycken karameller och lite pack chip.
Driver dom med mig var min första tanke. Snor min prolle och lägger i 2 godisar som tröst.
Kan säga att jag var lite smått förbannad milt sagt.
Kassörskan sa, oj då. Jag tror att vi måste reklammera här.
Nu var hon så jätte schysst att jag fick tillbaka mina pengar.
Hon tyckte det var synd om mig att jag skulle ligga ute med 4400 kronor.
Reklammationer tar väldigt lång tid.
Jag vågar inte tänka på vad som hade hänt om jag hade öppnat paketet när jag kom hem.
Ibland är det tur att man jobbar på Posten.

Ps Det är tydligen Datorbutiken som lägger i godis så det kom fram i allafall.
Fast jag gav karamellerna till postkassörskan

Mvh Mucke.


Edited by - mucke on 2003/09/28 10:44:23
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/28 :  10:40:43  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det hade blivit dyra karameller det! Intressant med lite data från någon som känner till det.
Det är klart att posten är en arbetsplats som andra, de flesta sköter sig bra men några få
skiter i det. Det värsta är ju när folk stjäl, som säkert hade hänt med din processor.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/28 :  10:49:58  Show Profile Send J-son a Private Message
Jag tycker det låter som om service firman har "missat" något. Säkringen går hela tiden....låter som något från kondingarna eller trissorna har något vajsning.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/28 :  11:19:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Svejk PM-ade mig om detta igår. Det är ett rörslutsteg som precis varit inne på service. Jag hade själv en
kass konding för ett tag sedan i ett slutsteg, säkringen gick då också. Svejk: Ser förstärkaren hel ut eller
är den helt demolerad? Är det verkligen posten som har klantat sig?
Det kan vara så att servicefirman missat också. En kvarglömd bit tråd eller något liknande på fel ställe så blir det kortslutning.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000