| Author |
Topic  |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 18:18:39
|
Jag köpte nyligen en "Stat-mat" som är en plastskiva som läggs ovanpå en CD i spelaren och som tydligen absorerar statiska laddningar när skivan spelas. Hursomhelst så tycker jag att den gjorde en klar skillnad. Upplösningen förbättrades hörbart, varje instrument fick lite mer egen plats i ljudbilden på något sätt och ljudbilden växte. Tycker också att jag har fått bättre definition i basen. Först upplevde jag det som att ljudet blev mörkare men sen insåg jag att ljudet bara blev mindre påträngande och mer naturligt. Det hela påminner lite om att köra med ett riktigt bra nätfilter. Den här prylen kostade mig 295:- men jag använder den nästan jämt nu. Ett klart vettigt "tweak" som jag vill tipsa om.
Någon annan som använder denna pryl och har några kommentarer?
|
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 18:48:19
|
quote:
Jag köpte nyligen en "Stat-mat" som är en plastskiva som läggs ovanpå en CD i spelaren och som tydligen absorerar statiska laddningar när skivan spelas. Hursomhelst så tycker jag att den gjorde en klar skillnad. Upplösningen förbättrades hörbart, varje instrument fick lite mer egen plats i ljudbilden på något sätt och ljudbilden växte. Tycker också att jag har fått bättre definition i basen. Först upplevde jag det som att ljudet blev mörkare men sen insåg jag att ljudet bara blev mindre påträngande och mer naturligt. Det hela påminner lite om att köra med ett riktigt bra nätfilter. Den här prylen kostade mig 295:- men jag använder den nästan jämt nu. Ett klart vettigt "tweak" som jag vill tipsa om.
Någon annan som använder denna pryl och har några kommentarer?
Hej jag använde denna i min tidigare CD spelare - Rega Planet från 1997 med mycket bra resultat. Jag tyckte först att det verkade lite skumt att en tunn plastskiva med svarta fält och små hål skulle kunna göra någon skillnad, men jag provade och blev mycket nöjd med resultatet. Bättre upplösning, ljudbild, S-ljud etc. Dessutom behöver man inte använda den hela tiden utan kanske bara nån gång i veckan eller liknande.
Men den gör ingen skillnad i min nuvarande Arcam CD72T.
Det finns också en senare variant av denna Statmat som säljs av Dennis Brunby, pris 530 riksdaler.
ARCAM CD72T
|
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 20:51:47
|
Jeg har anvendt Stat Mat i langt tid, men gik sen over til den belgiske "de Mat" som er en slags gummi måtte.
Sen 14 dage har jeg nu anvendt den nyeste "Stat Mat CDI Blue" som består af noget der ligner 2 stk. af de gamle Stat Mat med en tynd blå skive imellem. Alt i alt er der altså 3 skiver som er limet sammen i hhv. 3 punkter och 2 punkter. Det hele virker som ren "voo doo", men det virker!
Lyden bliver mere direkte, transparent og dynamisk. Absolut anbefalet - især til top loadede CD-afspillere. På almindelige CD-afspillere med skuffe kan den give problemer.
Fra samme firma findes også Stat food och Ring Mat til pladespillere. Jeg har inte prøvet dem endnu.
Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control.... |
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 22:49:43
|
quote:
Jeg har anvendt Stat Mat i langt tid, men gik sen over til den belgiske "de Mat" som er en slags gummi måtte.
Sen 14 dage har jeg nu anvendt den nyeste "Stat Mat CDI Blue" som består af noget der ligner 2 stk. af de gamle Stat Mat med en tynd blå skive imellem. Alt i alt er der altså 3 skiver som er limet sammen i hhv. 3 punkter och 2 punkter. Det hele virker som ren "voo doo", men det virker!
Lyden bliver mere direkte, transparent og dynamisk. Absolut anbefalet - især til top loadede CD-afspillere. På almindelige CD-afspillere med skuffe kan den give problemer.
Fra samme firma findes også Stat food och Ring Mat til pladespillere. Jeg har inte prøvet dem endnu.
Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control...."
Vet du om den nyeste cdi blue fungerar på Arcam CD72T? mvh arcam (CD72T)
|
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 22:54:05
|
Ok, trevligt att höra att fler använder den är mystiska prylen med gott resultat. Det är CDi blue versionen som jag använder också.
|
 |
|
|
jan
Hög Fidelitet

701 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 22:57:28
|
quote:
Om den gamla passer så gør den nye nok ochså. En langt billigere alternativ (DIY)..... tag en gammel floppy disk 5 1/4" til computeren. Tag selve disken ut och klip den til - fjern de to ringer omkring mitten så den er lika tyk over hele overfladen. Den virker ochså!.... men dog ikke så bra som Statmat.
Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control.... |
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 23:02:52
|
quote:
quote:
Om den gamla passer så gør den nye nok ochså. En langt billigere alternativ (DIY)..... tag en gammel floppy disk 5 1/4" til computeren. Tag selve disken ut och klip den til - fjern de to ringer omkring mitten så den er lika tyk over hele overfladen. Den virker ochså!.... men dog ikke så bra som Statmat.
Mvh. Jan Nielsen HIGHfidelity "Don't worry. Everything is getting nicely out of control...."
Tack för svaret Jan, Danmark er dejlig 
|
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 23:05:24
|
Stefan 007 vad har du för cdspelare mvh Arcam
|
 |
|
|
JPL
I have a girl

292 Posts |
Posted - 2002/08/27 : 23:25:48
|
Kul.. Jag har oxå CDiBlue,men har inte kunnat testa den ej pga att jag sålt mina högtalare.. Kul att ni är possitiva iaf.. La själv ut en topic förut ,, då vart det inte så possitiva svar,, http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1228
Patrik...
//Same Same....but Different. |
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 09:25:32
|
Funkar en Stat Mat även med en Sony-CD som har "skivpuck"? Min ES 30:a har en "skivpuck" som läggs på skivan och utan den så går det inte att spela.
Linkan
|
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 09:48:54
|
Linkan: så länge du inte skruvar åt skivpucken för hårt så plastmattan går sönder så borde det inte vara några problem.
Arcam: Jag har en NAD541i spelare. Jag valde mellan den och Arcams CD62T men tyckte inte det var nån direkt skillnad, förutom priset. Med CD72T märkte jag dock ganska stor skillnad. Den var klart bättre än de två andra spelarna.
Tyvärr hade jag inte stat-mat hemma när jag provade CD72T.
/Stefan
|
 |
|
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1583 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 09:53:30
|
Hej!
Jag har haft en statmat och har även en demat. Statmaten lottade jag ut i en liten tävling på Hifimagasinet.
Eftersom jag är skeptisk till sådant jag ej förstår mej på, eller sådant jag misstänker inte fungerar, så hörde jag heller ingen skillnad vare sej med statmattan eller med gummimattan :-)
Om vi - för ett ögonblick - bortser från att det finns de som faktiskt hör effekten av statmattan och istället funderar lite över den påstådda funktionen: -Hur i hela friden skulle den kunna absorbera statisk elekricitet? Vart tar den statiska elektriciteten vägen? Stannar den i mattan? Hur mycket kan den lagra innan den blir full och ger en kondensatoreffekt? Om den leder strömmen vidare, vart då? För att sistnämnda skall ske, så fordras en potentialskillnad mellan mattan och något den står i kontakt med. Gör det det? I alla spelare?
Strmbrg,
|
 |
|
|
n/a
deleted

552 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 11:07:28
|
Ja, det är allt lite mystiskt... Men vad ska man göra när man faktiskt hör en skillnad. Oavsett om det gäller små märkliga plastbitar eller några svarta stenar som läggs på spelaren. Sen jag började med att vända fasen rätt i väggutaget på mina apparater, använda soundcare spikes, Densens "Magicbeat" skiva för "avmagnetisering" och nu den lilla stat-mat så har ljudet i min anläggning förbättrats avsevärt. Nästa steg blir att byta kontakthylsorna på min signalkabel till de där plastkontakterna som finns istället. Ska vara en mycket stor förbättring har jag hört.
Så länge förbättringen bara står i proportion till priset så ser jag ingen anledning till att inte använda dessa "tweaks" bara för att jag inte förstår de fysikaliska sambanden till 100%. Jag lyssnar iallfall väldigt mycket på musik nuförtiden...
|
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 12:23:46
|
Fungerar! Men ibland vill den inte komma ut med CD-släden och då är det bara att öppna CD-spelaren och pilla ut den. Det tröttnar man på efter ett tag.
|
 |
|
|
Robis
Member

552 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 19:01:23
|
Ok, lite semi off-topic men när vi ändå är inne på ämnet
Har någon provat Ring-Mat till vinylspelaren? Och vet någon vem som marknadsför dessa "mattor" i Sverige?
|
 |
|
|
arcam
Member

1698 Posts |
Posted - 2002/08/28 : 19:26:40
|
quote:
Ok, lite semi off-topic men när vi ändå är inne på ämnet
Har någon provat Ring-Mat till vinylspelaren? Och vet någon vem som marknadsför dessa "mattor" i Sverige?
Kolla med Dennis Brunby HiFi mvh Arcam
|
 |
|
| |
Topic  |
|