HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Behringer till HIFI, skräp eller inte ?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/09/28 :  15:28:45  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Bygger man lite högtalare ibland, eller använder aktiva delningsfilter är den absolut värd sitt pris...

Behringer ULTRADRIVE PRO DCX2496 alltså....

Jag har en hemma nu och kommer med största sannolikhet att köpa den.

Om jag säger såhär...
Jag köpte ett par billiga (typ 1500 kr) Dantaxhögtalare från min lokale handlare billigt.
Detta för att labba lite med hur mycket bättre man kan göra en sådan högtalare genom att tweaka låda och filter (filter näst intill obefintligt i orginalutförande).

Jag har gjutit en sand/gummiblandning i lådorna och kopplat kablar direkt från terminalerna till elementen för att labba med externt filter...

Dessa kopplades upp mot Behringer filtret och pillade sedan med lite olika filterlösningar...

De låter nu näst intill som 5000 kr högtalare (ja, jag vet att aktiv delning/drivning som sådan har en hel del positiv inverkan , men ändå...)


Jag har även provat lite med extremt branta filter till min Peerless XLS 12 sub, 48dB/oktav... Snacka om torr och kontrollerad bas!

Eq har jag inte börjat labba med ännu, jag måste få igång mitt mätsystem eller låna hem en dB-mätare, men spec.arna är imonerande och möjligheterna likaså...
Q värden på upp till 10 i bandpassfilter i den parametriska Eq'n...

Min tanke med filtret till att börja med är att dela aktivt mellan mina Carlsson OA51.3 (körda med passiv delning) till 2 st stereosubbar, höger och vänster till ing. A och B, utgång 1,2,3 och 4 till 4 slutsteg.
-och att koppla LFE utgången till ing. C för att koppla ytterligare en "Bio"-sub till utg. 6

Stereosubbar på en moderat nivå för att "fylla ut lite" och rums-equlisera samt den extra biobasen som en Eq'ad järnslägga vid filmtittning...

En annan variant är att dela OA51.3 aktivt, A och B till 1,2,3 och 4.
2 st subbar (i mono) på moderat nivå för rums eq. summa A,B till utg 5.
samt Biosubben som ovan, ing C till utg.6...

Så Niklas... -då du börjar labba med att realisera din "våta dröm" är det ett klockrent verktyg till en struntsumma (jmf JBL-elementen)...

Är du inte nöjd med slutresultatet kan du ju alltid byta ut den i slutfasen av ditt projekt.

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665

Edited by - avr7000 on 2003/09/28 15:29:31
Go to Top of Page

Sanny_X
Member

181 Posts

Posted - 2003/09/28 :  15:50:28  Show Profile Send Sanny_X a Private Message
avr7000

Behringer ULTRADRIVE PRO DCX2496 verkar grym!

Hur kopplar Du in den, analogt eller digitalt? Går det att köra in S/PDIF direkt in eller måste man ha en ULTRAMATCH PRO SRC2496 (vilka namn...) för att få en AES/EBU signal?

mvh
Sanny_X
Go to Top of Page

avr7000
Harry-vinnare 2004

845 Posts

Posted - 2003/09/28 :  16:22:34  Show Profile Send avr7000 a Private Message
Jag kopplade in den analogt men det skall inte vara några problem med Digitaling. på den efter vad jag har hört...
Det kan däremot vara värre med digitalutgången på t ex Ultra Curven...

/Stefan

Mina pryttlar
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12665
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/09/29 :  13:54:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

ojoj.. intressant att höra detta faktiskt

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

dkxdn
Starting Member

20 Posts

Posted - 2003/10/16 :  20:48:44  Show Profile  Visit dkxdn's Homepage Send dkxdn a Private Message
Hej

Jeg sidder nu og venter spændt på at min nye DCX2496 ankommer inden da vil jeg gerne hører om nogen har svar på nedenstående:

1.
Kablet som skal forbindes til PC, RS232 er det et 0-modem kabel eller skal det være et standard ?

2.
Har nogen arbejdet med den dynamiske EQ?

3.
Jeg oplever at programmet er lige som presset sammen således at nogen af punkterne står oven på hinanden...
Er programmet optimeret til en bestemt opløsning ?

4.
Når man laver om på sine indstillinger foregår det så "Online"

Jo jeg kan næsten ikke vente til næste uge har nogen af I erfarende bruger af DCXen nogen nye kommentar til lyden eller andet.

- Dion

- Dion

Edited by - dkxdn on 2003/10/16 20:59:15
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000