HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Pioneer 565
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:36:35  Show Profile Send matså a Private Message
Här skall jag recensera en budgetspelare och då har jag enbart koncentrerat mig på cdljudet. Tyvärr så var digitalkameran upptagen och jag kunde inte vänta att skriva min recension.

Det fysiska!

Apparaten är mycket smal och lätt. När jag kände på själva paketet så trodde jag att de hade glömt själva dvdn. Själva apparaten låter ihåligt när man knakar på höljet(går kanske att fixa med en dämpmatta inuti?)och skulle mått bra att vara lite tyngre. Framsidan är stilfint men saknar direktknappsats för att ta fram ex. låt nummer 10. Här får man trycka sig fram. Men här finns knappsats för att bläddra bland låtar och att spola.
Baksidan saknar guldkontakter men annars tycker jag att här är snyggt och rent.

Herr Åström öppnar lådan!


Här säger jag inte mycket, för jag fattar nada av transistorer. Det enda jag kan säga att det ser snyggt och orginiserat ut.

Laddningstid och känna av skivformat!


Det tar ca 8 sekunder för att känna av vad för format skivan har. Tyvärr så måste man ha tvn på om man vill ändra till tvåkanals sacd eller flerkanalssacd.

Sluta tjafsa, börja spela!


Ok då. Jag öppnar skivfronten och mekanismen låter tyst (låter lite som en dator) och kör igång cdn. Obs! Body betyder mer tyngd.

Skiva nummer ett. Alex Riel: Bye bye Blackbird. Jazz
Pianot låter som det var i rummet och vi skall inte snacka om batteristen sedan. Bra diskant och mellanregister. Men mer body och bas hade inte skadat.

Skiva nummer två är klassiskt. Padre Antonio Soler:Sonate for cembalo.
Samma sak här allt hörs väldigt tydligt men lite mer body hade inte skadat.

Skiva nummer 3. Mike Oldfield: Moonlight shadow.

I både min förra dvd och cd lät gitarren i början väldigt överansträngt. Men här låter det bra, däremot hade min gamla cd och dvd lite mer body här.

Skiva nummer 4 barockmusik. Johan Puchelbel: Kanon

Denna helt underbara barocklåt som växer. Bra seperation mellan högtalarna och djup. Återigen jag är impad av diskanten och mellanregistret. Men mer body tack!

Skiva nummer 5 klassiskt med piano. Peter Ilyich Tcaikovsky: Piano concerto no 1. He här slumrade jag till och trodde att jag var på själva konserten

Skiva nummer 6 opera. Marie Joseph Canteloube de Malaret, sopran Kiri Te Kanava: La Pastoura als camps.

Oj helt plötsligt fick man lite body här. Opera röster kan låta överansträngt på lite mer billigare apparater. Men här lät det fint och inte alls överansträngt. Man känner faktiskt för att lyssna på mer opera!

Åström summerar!


Ja, denna dvd har ett mycket bra cdljud. Det som saknas är lite mer body och att ljudet kunde varit lite mer framåt i rummet. Men det är pessitesser jag nämner då. Dvdn är nog inte så bra med allt för ljus kringutrustning.

Fjärrkontrollen!


Oj jag höll på att glömma fjärrkontrollen.

Tja stora fina knappar och man hittar lätt på fjärrkontrollen. Minus för att den inte är upplyst


Kringutrustning!


Högtalare: Audio Pro Ego 515
Högtalarkabel: Supra S3.4
Signalkablar: Taralabs Prism 11
Surroundreciever: Arcam 100









Min fotosida på flickr

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:40:26  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

En liten fråga bara öppnade du lådan för att titta i? Då har du ju precis sabbat all garanti på den.


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

petterahlgren
Starting Member

3 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:51:28  Show Profile Send petterahlgren a Private Message
Hur är den i jämnförelse med andra spelare, vad kan du jämnföra den med ?
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:57:25  Show Profile Send matså a Private Message
Tober, nu blev jag lite rädd. Man sabbar väl inte garantin enbart för att jag har öppnat locket? Det låter lite löjligt. Jag har skruvat tillbaka locket snyggt och pryligt och ingen kan upptäcka att jag har öppnat den.

Petterahlgren, jag har bara jämnfört den med Sony dvd S325 och Jvc cd Xl-V230. Billiga appareter, men ändå ett bevis att man inte behöver gå så upp i prisklassen för att det skall låta bättre. Men annars har jag inte jämfört 565:an med något annat.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:10:18  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

Enligt vanliga garantiregler så får du väl inte ens göra mycket mer än vad som förklaras i bruksanvisningen. Inte att skruva av locket tex. Ibland är det som "limmat" lite på dom så man käknner om det varit uppskruvat innan eller inte. Låt den vara som den är glöm att du tittat i och sov bättre på nätterna. =)


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:22:34  Show Profile Send Ayn a Private Message
Grattis till nya spelaren matså! Det är ett sant nöje att få hem något nytt och sen sitta och förundras över hur mycket bättre alla ens skivor plötsligt låter.

Jag känner igen vad du skriver om att det saknas lite tyngd, även min Pioneer (en DV-646) lider av liknande problem när man kör på dess egna D/A-omvandlare. Nu vet jag inte hur stora skillnaderna är mellan DV-646 och DV-565, men de problem som finns på DV-646 lär även finnas på 'lillebror' Basen blir lite 'luddig', diffus typ, och dynamiken får stå tillbaka en bit. Men som du säger är det verkligen förvånansvärt bra ljud för de pengar den kostar, speciellt med tanke på att det är en DVD-spelare.

Ett tips är att gå in i menyerna och ändra 'CD Digital Direct' eller vad det nu hette exakt - minns inte faktiskt - hursomhelst, slå på den. Den gör att endast kretsar som är nödvändiga för CD-uppspelning är igång när du lyssnar på CD (kör du DVD funkar det precis som vanligt ändå). Resultatet är en viss förbättring i ljudet - marginell, men ändå en förbättring...

Du får ta och lägga in bilder sen också så vi får se!

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:00:34  Show Profile Send matså a Private Message
Eh ett påpekande här. Jag gav maskinen till min hustru i fredags på hennes 35 årsdag.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:06:34  Show Profile Send matså a Private Message
Hm Ayn jag kunde inte hitta något om att enbart ha cd digital direct. Men det kanske är en undermeny med något magisk knappkod?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:17:50  Show Profile Send matså a Private Message
Jag skulle bara säga att jag har lite referens mot andra apparater. Ex min brosas anläggning med Nadmonoblock, Canton rca och Thule cdspelare och vi får inte glömma Ears rörförstärkare och Björklunds Accaphauseförförstärkare. Visserligen ett tag sedan men jag kommer ihåg ljudet ganska bra.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/25 :  20:26:15  Show Profile Send Ayn a Private Message
matså jag ska kolla lite i min manual exakt vad det heter. Det är som sagt en marginell skillnad med den på hursomhelst, men alla skillnader till det bättre är ju trevliga...

Eh ett påpekande här. Jag gav maskinen till min hustru i fredags på hennes 35 årsdag.

Hoho. Kommer att tänka på Märklin-tågsetet som jag fick i julklapp när jag var ett halvår gammal. Far och farfar hade roligt länge med det...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/25 :  22:10:18  Show Profile Send matså a Private Message
Ayn där är en jpeg funktion som är mycket trevlig. Man kan se bilder på tvn utan att alltid kolla på datorn. Igår hade vi mysigt med kaffe och glass och lite bilder. Hur kul som helst. Det var därför jag köpte den, sen är hon också nöjd med ljudet/bilden osv

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/26 :  01:57:08  Show Profile Send EAR a Private Message
Hej Matså
Du skrev detta " och vi får inte glömma Ears rörförstärkare och Björklunds Accaphauseförförstärkare. Visserligen ett tag sedan men jag kommer ihåg ljudet ganska bra."
Med detta blev det som du säger en helt annan Body
Men man får betänka att det var dina högtalare som definitivt satte begränsningarna här.
Att du upplever ljudet som lite ljust och utan Body som du säger beror
på att både din Arcam och dina Audio Pro går åt det ljusare hållet.
Skall man vara helt krass(Ärlig)hade jag definitivt bytat högtalare mot något helt annat som kanske kunnat ge din Arcam lite mer rättvisa.
Men det är min privata åsikt om det hela.Hoppas du inte tar illa upp Matså
Bara till att gratulera till din hustrus nya spelare
MVH/mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/09/26 01:58:08
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/26 :  02:48:03  Show Profile Send Bravo a Private Message
Grattis till din hustru "matså", intressant att höra att även billiga spelare kan prestera lite bättre numera.

Bravo
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/26 :  11:55:48  Show Profile Send matså a Private Message
Ear, jag tar inte illa upp. Men jag är mycket nöjd med mina högtalare. Där är body men kunde varit lite mer. Men jag skulle inte vilja bytta tillbaka till min gamla cd, för där var diskanten och mellanregistret ännu sämre. Nej många har sagt att matså skall bytta högtalare. Men Ego 515 is the best!!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/26 :  12:07:47  Show Profile Send marbrink a Private Message
Matså: Nästa uppgradering får bli högtalarna! =)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/26 :  15:47:42  Show Profile Send matså a Private Message
marbrink så bra högtalare, så tar det nog 50 år innan man gör det.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/26 :  15:54:02  Show Profile Send matså a Private Message
Men det blir snart högtalar köp. Skall skaffa de fantastiska Ego 414, vill ha en bra ljudbild när jag kör med dvd audio och Sacd. Sedan tro det eller ej jäkligt nöjd.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/26 :  16:30:06  Show Profile Send marbrink a Private Message
matså: Du är nog otroligt nöjd mest för att du inte har lånat hem något annat. Satsa på ett par nya bättre frontar istället o skicka bak nuvarande frontarna som surround.
Men om du nu är jättenöjd eller inte vill lägga mer pengar så ska du ju givetvis skita i det. =)
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/26 :  16:39:17  Show Profile Send EAR a Private Message
Ja han är nog otroligt nöjd hur konstigt det än kan låta

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/26 :  17:48:29  Show Profile Send matså a Private Message
Hm, ja jag är mycket nöjd. Och när jag får mina Ego 414 därbak och sätter på en Sacdskiva då snackar vi hifi.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/26 :  18:17:22  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
Hm, ja jag är mycket nöjd. Och när jag får mina Ego 414 därbak och sätter på en Sacdskiva då snackar vi hifi.


nja...hehe...
lofi snackar vi nog
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/26 :  18:35:01  Show Profile Send EAR a Private Message
nja...hehe...
lofi snackar vi nog
Ja det kan vi vara eniga om

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2003/09/26 19:22:14
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:12:17  Show Profile Send matså a Private Message
Mabrink har du testat högtalarna, annars kan du vara tyst!

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:21:24  Show Profile Send EAR a Private Message
Matså.Här får du min mening.Prisvärt är en sak och bra ljud en annan.
Visst är det så att dina högtalare är prisvärda inget snack om den saken.Men för den sakens skull behöver inte ljudet vara så där lysande.
Var kanske en aning hård innan så jag ändrar lite på det
MVH/Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/26 :  19:24:54  Show Profile Send matså a Private Message
Ear och marbrink. Ni får gärna kalla mina högtalare för lofi. Det bryr jag mig inte om. Exempelvis har 414 fått mycket bra betyg som 515. Jag anser att jag har ett mycket bra ljud därhemma, får man inte lov att tycka det? Jag har haft turen att få så bra ljud till så pass billig peng. Att inte ni tycker det är lysande är sin sak, men det är lysande för mig.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2003/09/26 :  20:03:58  Show Profile Send EAR a Private Message
Matså;Om du går tillbaka och tittar på tråden så ser du att jag försökte ge dig ett råd i all välmening då jag trots allt har hört på dina prylarOch detsamma har jag skrivit till dig efter PM`t som du skickade till mig.
Nu får du inte fler kommentarer från mig så det är fritt fram att få sista ordet(bra va)
Mats

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000