HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Brum i Zachry Subförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Heffo
Starting Member

41 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:24:04  Show Profile Send Heffo a Private Message
Har en Zachry subbas förstärkare från Ljudia som är ca 3år gammal.
Den har fungerat helt utan problem fram tills igår när den började brumma något helt extremt. Problemet förvärrades snabbt och nu
bottnar nästan min 10" bas som sitter i en 75liter sluten låda av det. Man hör nu bara brummet och ingeting av det normala basljudt.
Har prövat att koppla in på alla möjliga sett från min förstärkare.
Via sub out, pre out och till och med via högniv utgången. Ingeting
hjälper. Vad är det som har skett? Går det att fixa ller måste jag köpa ny Subförstärkare? Har redan köpt två nya basar och vill absolut inte riskera att de skadas då de är ganska dyra SS 8565-01. Finns det några förslag på vad som går att göra med två sådana eller ska jag bara köra dom i ca 60liters slutet per styck.

fidelityn
Member

870 Posts

Posted - 2003/09/25 :  19:32:07  Show Profile Send fidelityn a Private Message
Troligen så beror brummet på läckande kondensator i ditt steg. Öppna locket och kolla om något läckt ut vid dom 2 största kondensatorerna.
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2003/09/25 :  19:37:17  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jordfel? Kolla inuti och alla kablar så att jorden är där den ska..

Kopplade du nåt annat i huset igår? Antennkablar eller dyligt?

Edited by - UrSv on 2003/09/25 19:38:03
Go to Top of Page

LaZyWorM
Member

668 Posts

Posted - 2003/09/25 :  19:47:05  Show Profile Send LaZyWorM a Private Message
låter ungefär som när signalkabeln får fnatt, testa att dra bort signalkabeln å se om det tystnar, gör det det så kan du testa med en annan signalkabel, funkar inte det så kolla all jordning i Lådan som UrSv säger framförallt på signalsidan,
största chansen är nog att kabeln har pajjat eller att rca kontakten på steget har släppt från lödningen.
Go to Top of Page

e96mlo
Member

504 Posts

Posted - 2003/09/25 :  20:24:11  Show Profile  Visit e96mlo's Homepage Send e96mlo a Private Message
Testa att rycka alla insignaler och dessutom jorda ingångarna och se om det hjälper. Är den inte tyst då så är det förmodligen rippelkondingarna eller något värre =)
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2003/09/25 :  21:26:41  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Hej
Råkade ut för precis samma sak ( tur jag var hemma när det hände). Orsaken var en dålig signalkabel lite oxid på kontakten ? klämde till den o kör med samma kabel sen ett år.

DVC Keld

DIY is in my DNA
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000