HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Krell överskattat?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:56:23  Show Profile Send n00b a Private Message
matså....

Om man pluggar i X antal år och inte har råd med mer än nudlar i slutet av månaden. Är det också lågt ???

Jag fattar inte hur du kan sitta och dömma männsikor när du själv varit så förbannad på folk som dömt dig (dagensskiva eller vad det heter)???

Eller är det kanske så att man blir som man blir behandlad ???

Jag tycker oftast det är helt fel att dömma någon som inte skadar någon annan.

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:56:33  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Självklart får en människa käkar nudlar osv. Men det är sjukt, helt klart


Matså, du får självklart tycka precis vad du vill. Men dina värderingar över vad som är sjukt och inte behöver ju nödvändigtvis inte gälla oss alla andra.

Det finns dom som lever som kyrkråttor för att kunna resa jorden runt och det finns dom som käkar nudlar för att kunna ha en så bra hifi anläggning som möjligt... Jag ser varken något sjukt eller fel i det...

Det du anser vara sjukt står för dig, men gäller inte alla andra.
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:04:15  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Larsho>>
Du och matså verkar inte ha samma tidsperspektiv på saker och ting. Jag är ganska säker på att matså inte tycker det är sjukt att äta nudlar nån vecka i sträck. Däremot tror jag och matså (och säkert många andra) att det sjukt att bara leva på nudlar dom åren det tar till att spara ihop till en förstärkare för säg 300k.
Efter några månader då skörbjuggen börjar komma smygandes är man inte så kaxig..då tror jag man automatiskt prioriterar sin hälsa.


________________________
PRAGA MATER URBIUM

Edited by - rejvgudrun on 2003/09/25 16:06:14
Go to Top of Page

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:04:59  Show Profile Send Kero a Private Message
Jag förstår inte var matså drar kopplingen att apparater blir viktigare än människor för att man käkar nudlar ??

Jag har ju i.o.f.s aldrig levt på enbart nudlar, kanske effekten blir att man slutar bry sig om människor.. undra vad man då sätter i nudlarna när det kan bli så, måste ju vara nå tunga droger ?!

Det ena behöver väl för guds skull inte ta ut det andra. Nog kan man ju leva på sina nudlar men fortfarande bry sig om dom människorna man i sin närhet mer än nån apparat... jag förstår inte alls den kopplingen, förklara gärna det matså ?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:10:00  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Splix:

1:an är knappast annat än sunt sparande. han skulle i och för sig ha fått råd med allt oavsett med en sådan lön (den har väl knappast sjunkit sedan hans ungdom...) men detta blir ju billigare i längden.

2:an däremot... Nä, nu är det avdelningen sjukt. gipsa sina ben på vintern för att kunna klättra bättre
Lika sjukt som silikonbröst, ihopsnörning av japanska flickfötter eller nyttjande av anabola steroider...

Han kan ju amputera dem och ersätta med titanben som precis håller att gå med eller stödja sig på. Då skulle han bli mycket bättre idrottsman? (fast på vintern fick ha ju montera vikter på titanbenen för att inte muskelmasan i armarna skulle gå förlorad

Alla:

Nudlar som kost för att ha råd med en hobby man gillar? Inte det minsta sjukt. Ganska friskt egentligen. vad som är viktigt och värt mycket är olika från person till person. Bilar, segelbåtar eller den relativt billiga hobbyn hifi i jämförelse spelar väl ingen roll.

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:13:57  Show Profile Send Larsho a Private Message
rejvgudrun

tror inte det är någon större risk att få skörbjugg
i dessa tider, de vitaminer man missar i måltider går att
ersätta pillervägen, jag menar inte heller att käka nudlar i flera
år och det tror jag ingen menar,men att helt förkasta att det finns de som vill göra det för andra prioriteringar är helt fel, det är upp till var och en

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död

Edited by - Larsho on 2003/09/25 16:15:28
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:15:14  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Om vi nu ska gå åt OT-hållet så är nudlar troligen* något av det minst näringsrika man kan äta överhuvudtaget. Efter lumpen så hade man ju inga som helst pengar. Då sommarjobbade jag på Muskövarvets torpedverkstad med att meka med torpeder. Eftersom jag hade så lite pengar så åt jag ofta nudlar till lunch. Jag kan tillägga att under lumpentiden så hade jag gått upp TIO kg för att det var så god mat. MEN, på EN ENDASTE månad så var alla dessa kilogram som bortblåsta, mycket tack vare(!) de näringsfattiga nudlarna.

TACK kära nudelpaket, för att ni på detta vis gjorde att jag återgick till ursprunglig form!


* Hav förbarmande om riktighalten, jag är ingen näringsfysiolog!

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

SpLiX
Member

523 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:15:41  Show Profile Send SpLiX a Private Message
En förstärkare för 150 lakan till ett par Cerwin vega är på tok för dyrt, köp ett par högtalare för 200k och driv dem med ett stärkeri för 20k och se om det låter bra. Man kan ju inte separera en enskild komponent och klaga på priset. Hur i hela helv.. kan då vissa personer slänga mer än 2k på kablage??

Nä, 150k och upp för en kompetent förstärkare matchas förmodligen med en utrustning runt om i samma prisklass. Om det sedan är nudlar ett liv ut eller en vinst på lotto som skänker en den chansen får väl var och en stå för. Men unna dem som kan skaffa sin stereo den njutningen och klaga inte. Hade Krell som det i denna topic klagas på nu varit så överskattad och överprisad, hade väl konsumenten köpt något annat märke med samma skjuts?? Inte ens den mest inbitne hifi entusiast betalar mer än det krävs (om man inte är märkes kär rakt igenom). Det finns ju så mycket mer man kan slänga pengarna på mer än en fet förstärkare, fler skivor, shakti, bättre kablage, en ny tavla att studera medens man lyssnar på sin musik. Varför inte en superskön och juste lyssnarmöbel. Hur många här har lagt 10k+ på en skön lyssnarmöbel?? Att sitta bekvämt medans man lyssnar är A och O, eller nöjer ni er med en pall från IKEA?

En fråga, är topicen menad att BARA behandla Krell förstärkare i 150k klassen eller är det Krell som märke med förförstärkare, cd och annat inkluderat?

EDIT:
Sladd. Exempel 2:

Om man strävar efter att bli bäst eller ha det bästa får man offra något. Annars kan man rätta sig i ledet av Svenssons och klättra i rent fritids intresse eller köpa sin stereo hos SIBA. Hur många här tycker Göran Kropp gjorde ett felaktigt val som hela tiden pressade sig till det yttersta för att nå sina drömmars mål? Hans tragiska dödfall till ända kan för många tyckas som ett liv som gått till spillo. Jag tror han levde för varje minut tills det hände och många av oss andra kommer att spendera hela vårt liv, med ett större tomrum än han gjorde på 1 år på grund av att vi inte vågar satsa på det vi brinner för.

Låter det?? BRA!

Edited by - SpLiX on 2003/09/25 16:24:35
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:20:25  Show Profile Send n00b a Private Message
Nu har vi väl roligt =))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:31:21  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Hörde jag silikonbröst?
Kanske en vettig uppgradering om tio år. Kanske skulle jag pina i mig nudlar några veckor för att kunna finansiera tjejens operation.

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:40:09  Show Profile Send henricsson a Private Message
matså, vad yrar du om? Trakkar du på alla som kör nya BMW o Mercedes också.. att dom käkar endast nudlar o ej innhar något som du kallar liv? Lägg ner.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:43:39  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
SpLiX: "Hur i hela helv.. kan då vissa personer slänga mer än 2k på kablage??"

Därför att dom tycker det är värt pengarna, en sund investering.

"Varför inte en superskön och juste lyssnarmöbel. Hur många här har lagt 10k+ på en skön lyssnarmöbel?? Att sitta bekvämt medans man lyssnar är A och O, eller nöjer ni er med en pall från IKEA?"

Vad är det för fel på IKEA? Dom har en superskön stol för under 1000-lappen! Har glömt namnet på den, men den är suverän. Sen har dom förståss en massa andra stolar också, dyrare nästan allihop. Men ingen som är så bra som denna. Den är gjort av böjt trä och är ganska tunn. Återigen ett exempel på att dyrast inte alltid är bäst :-) Sedan finns det förståss ännu bättre grejjor, men då är vi uppe i närmare 10 lakan på en gång.

"Hur många här tycker Göran Kropp gjorde ett felaktigt val som hela tiden pressade sig till det yttersta för att nå sina drömmars mål?"

Kroppen var ett föredömme för oss vanliga. Han gjorde mer på sina år än vad 100 vanliga personer gör tillsammans på sina.

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:45:55  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

lugna er nu i denna tråd...
vänta tills karln får förklara sig

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

rejvgudrun
Member

562 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:48:14  Show Profile Send rejvgudrun a Private Message
Kropp var en endorfinpundare, vilket ledde till hans död. Amen

________________________
PRAGA MATER URBIUM
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:57:34  Show Profile Send J-son a Private Message
Kropp var en trevlig kille. Har brutit arm med honom för några år sedan .
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:44:31  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Herregud, här har det diskuterats.. Mycket Nudel snack! Och ris och pasta är också billigt...

Jag lovar hädanefter att Krell aldrig kommer tas upp igen..

Men vill gärna slänga ett par ord:
Brinner man för sitt intresse skall man få lägga så mycket pengar man vill. Jag brukar höra ett och annat, tex att hur kan du lägga så mycket pengar på det. Ja men, jag mår ju bra av det och tycker det är kul. Man vill väl ju inte gå och deppa.. tex jag själv festar inte så mycket. Har inte festat på 6 veckor (ungdom, då är det bra) Hade jag festat alla dom veckorna hade jag lätt slängt ut 2000:- och mer. Där har man en mycket stor priotering. För den delen nyttig också.

Ta det lungt nu boys & Girls
Go to Top of Page

Margaux
Member

679 Posts

Posted - 2003/09/25 :  18:17:26  Show Profile Send Margaux a Private Message
Mycket rolig tråd. Skrattar gott åt nästan varje inlägg.

Favoriten var nog att spara pengar genom att endast tvätta kläderna 1 gång per månad. Man måste nog gå skitig ganska länge för att spara ihop till sin 200 000 kronors anläggning då. Frågan är om man släpps in i butiken när det är dags för det stora inköpet. Personen ifråga lär i alla fall vara klassad som sinnestörd om det nu finns några sådana filurer i det verkliga livet.

Tänkte på några av mina tjejpolare som har hästar. Många lägger 5-10 000 i månaden, äter sallad och nudlar frivilligt för att bli smala och stinker trots att de tvättar sig ofta

Vi framstår ju alla som riktigt friska i sammanhanget.

/Joachim
**********
Det finns bara två sorters musik. Bra musik och dålig musik.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2003/09/25 :  18:30:36  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Knoppen skrev:
quote:
Om vi nu ska gå åt OT-hållet så är nudlar troligen* något av det minst näringsrika man kan äta överhuvudtaget. Efter lumpen så hade man ju inga som helst pengar. Då sommarjobbade jag på Muskövarvets torpedverkstad med att meka med torpeder. Eftersom jag hade så lite pengar så åt jag ofta nudlar till lunch. Jag kan tillägga att under lumpentiden så hade jag gått upp TIO kg för att det var så god mat. MEN, på EN ENDASTE månad så var alla dessa kilogram som bortblåsta, mycket tack vare(!) de näringsfattiga nudlarna.



Nu drar vi riktigt off-topic men denna information kan dock vara nyttig. Jag gick ner tio kg i somras, bl.a. tack vare pasta. Det var överflödiga kilon jag tappade. Det är pasta jag kommer att tala om, inte de ibland ganska fettrika asiatiska nudlarna.
Många hårt raffinerade produkter är väldigt lättsmälta och ger en snabb höjning av blodsockernivån (t.ex. franskbröd, socker och potatis för att inte tala om skräckexempel som baguetter, potatismos och gottis). Sedan sjunker blodsockernivån snabbt och tenderar också att bli väl låg, vilket skapar ett sug efter mer. Pasta hör till de livsmedel som har relativt bra egenskaper. Bönor är ännu bättre. Blodsockernivån ökar då långsamt och sjunker sakta vilket skapar en långvarig mättnad och troligen minskar risken för diabetes som blivit en omfattande folksjukdom.
Man bör välja ut en pasta som är relativt tjock vilket ger liten yta per viktenhet och långsam matsmältning. Den skall inte koka mer än nödvändigt, alltså "al dente". Tunntrådig, överkokt pasta är varken god eller nyttig.
Jag kan rekommendera t.ex. Färsk Fusilli Tricolore (på Gröna Konsum). Denna innehåller 14 gram protein per 100 gram och är alltså också näringsrik (ca en femtedel av dagsbehovet av protein på ett hekto pasta). Naturligtvis behöver man därutöver en del grönsaker, frukt och proteiner i form av bönor eller kött och fisk.
Man kan sätta ihop en kost med pasta, bönor, billiga grönsaker och frukt som kostar väldigt litet och är betydligt nyttigare än normalkosten. Det blir trevligare om man också lägger in litet extra som lax och magert kött. Kombinerat med motion kan man då äta hur mycket man vill och ändå bli av med överflödiga kilon.


Go to Top of Page

gurin
Member

196 Posts

Posted - 2003/09/25 :  19:03:13  Show Profile Send gurin a Private Message
Från eventuellt övervärderade krellar via vår avsomnade landsman Kropp till pastans nytta för pösmagen. Vart skall detta sluta. Hifi handlar det i alla fall inte om. Är det livet som tränger på?

gurin

Mina öron är mina mätinstrument.
Go to Top of Page

LydMekk
Member

109 Posts

Posted - 2003/09/25 :  19:35:20  Show Profile Send LydMekk a Private Message
Folk må jo få kjøpe det de vil! Selv om det i andres ører låter dritt... ...rørutstyr, anyone ??

Har hatt mye forskjellig utstyr gjennom årene og sitter nå med to pent brukte Krell FPB-450MCx monoblokker, ett år gamle.

MEGALYD! Varm, detaljert og myk mellomtone, hyperbass og skikkelig båndbredde! Føler ihvertfall at jeg har kommet i mål for en stund...

Dere som disser Krell og som enten ikke har hørt de nye boksene eller bare har hørt 15 år gamle modeller: wake up and smell the roses!

Tips til alle Krellbrukere: Bruk helst dedikert, jordet strømuttak da alle Krell er rimelig kravstore til skikkelig strømtilførsel. Husk, det er bare blondiner som klarer å suge golfballer gjennom sugerør... Går ikke med dårlig strøm som deler "linjen" med flickans hårtørrer! Ble STOOOR forskjell med egne kurser hos meg.

Dette er jo selvfølgelig MINE synspunkter da...

Shit happenz...
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/25 :  19:43:53  Show Profile Send matså a Private Message
henricsson,det är lika knäppt och fanatiskt det. Men jag tänker inte ändra på dom personerna. Men knäppt är det. Vadå henricsson, varför skall jag lägga ner, för att du säger det och försöker skrämma mig? Nej du! Visst tycker jag också att det är hur fantastiskt att de har uppnått deras sak. Men samtidigt är det sjukt och fanatiskt. Det jag reagerar på är att folk är tycker det är fullt normalt(det verkar så, jag får den känslan). Men herregud vad är viktigast i livet för de flesta av oss. Att ha ett torftigt liv en lång tid(en 150 000 kr Krell med fabrikslön tar lång tid) med enbart sallad, pasta eller nudlar eller ett liv med att spara en liten slant varje månad och ändå ha ett normalt liv. Hur mycket en normal människa som älskar hifi osv gillar sin tänkta apparat, så skulle hon eller han inte bli så fanatiskt.

Att man prioterar bort fester, åka buss, cykla istället för att ta bilen när man handlar osv och dylikt är en helt annan femma. Men på er verkar det som ni hyllar galenskapen som att strunta att tvätta, bara äta ensidig kost(vilket straffar sig när man slarvar med maten) osv . Jag hoppas att jag har fel

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/25 :  19:53:50  Show Profile Send matså a Private Message
noob, jag har bara sagt att det är sjukt om man käkar nudlar osv när man kunde levat ett normalt liv. Det är ju skillnad om personen inte ens kan leva på nudlar. Den personen har ju inget val. Jag har sagt att de får göra vad de vill, har bara sagt att det är fanatiskt och sjukt om personer som hyllar fysiska saker som apparater istället för livet. Nu menar jag extrema överdrifter.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2003/09/25 :  20:02:02  Show Profile Send matså a Private Message
Pjotre när blir det sjukt och fanatiskt? Enligt din teori, aldrig.

Jag kan exempelvis börja käka myror finns Gratis i trädgården eller jord. Det jag menar att inget INGET!! är värt så mycket att man skall leva ett så torftigt liv. Hade det varit att hjälpa en människa till hon/hans operation är det en stor skillnad. Jag skall säga att om jag hade haft Coltrane högtalare när huset hade brunnit ner så hade jag struntat totalt i dom, eftersom mina nära är viktigare.

Nu måste jag poängtera med torftigt liv en längre stund. Gäller det bara någon månad så hade jag också kunnat levat så(ah vill ha tvättade kläder.)




Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2003/09/25 :  20:12:56  Show Profile Send marbrink a Private Message
matså: Du har aldrig funderat på att det där med nudlarna bara är ett ordspråk? =) Det ordspråket handlar om prioriteringar. T.ex. istället för köpa en dyr bil lägger man pengarna på hifi. Var och en gör som den vill.
Go to Top of Page

Sentinel
Member

180 Posts

Posted - 2003/09/25 :  20:19:28  Show Profile Send Sentinel a Private Message
Larsho>>>
quote:
att käka nudlar är inte sjukt, det är både gott och
nyttigt

Nyttigt är det fan inte med nudlar och det är väl solklart att man är lite vrickad om man käkar nudlar i en mindre evighet för att kunna köpa ett slutsteg.


...sunkiga parasolldrinkar, billigt rödvin samt hifi. Det är livet det..
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000