HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Bygga rörhäck...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/24 :  14:47:16  Show Profile Send Per a Private Message
Nån som kan? Jag börjar bli sugen på att bygga slutsteg. Vad jag skulle vilja ha är en ritning på pushpullkopplade triodsteg med 845or eller 211or. (Mer kräm)

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/24 :  18:15:39  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det är bättre att börja på lite lättare nivå. 845 och 211 har anodspänning runt 1000V. Går något fel så smäller det utav h-e, och komponenter förintas. Man kan dö också...
Och när detta är sagt: Det finns gott om kopplingscheman ute på nätet.
Länkar:
http://www.tubecad.com/
http://tdsl.duncanamps.com/
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=15942

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:52:17  Show Profile Send time a Private Message
Säger som Herr Jansson; Låt bli ! Jag har byggt i trettio år men tycker ändå det är läskigt... börja med en EL84 parallelPP och få några stötar först, lyckades själv få en liten pärla på 1000V och det tog en stund innan pulsen sjönk under 500 svettnigar och susningar i huvet samt en förvirrad arm i två veckor, rekommederas inte ! Kan BTW rekommendera KT88 eller 6550 SE, låter på många sätt lika bra som en 300B ! lättare att få till med brum, drivning och andra otrevligheter. Den funkar bättre än 300B och 2A3 till mina Edgars

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/24 :  21:01:38  Show Profile Send time a Private Message
Glöm förresten KT88, de ger ju ingen "kräm" du har tydligen ineffektiva högtalare. PP KT88 då ? kolla på Andrea Ciuffolis hemsida, en KT88/EL34 mfl med en trafo som splitter.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/24 :  23:52:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Då får vi väl ha med adressen till Andreas site: http://www.audiodesignguide.com/

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/25 :  08:40:32  Show Profile Send Per a Private Message
Tack gossar för alla tips. Det där med stötar är ju rätt otrevligt. Får väl låta en polare löda allt och själv stå bredvid med kamera. Egentligen så behöver jag väl inte sådär vansinnigt mkt kräm. Jag har pp el34 idag, ca 30w, levereat från copland. Högtalarna ligger på 91,5dB så särskilt trögfotade är de inte heller. Med andra ord får jag erkänna och åkalla fåfänga: 845 och 211 är så jäkla snygga. Kanske skall man vända på steken och börja löda i andra änden.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2003/09/25 :  08:56:39  Show Profile Send Per a Private Message
Hmmm.. upptäckte att jag inte avslutade ovan på ett begripligt sätt. Kanske skall man vända på steken och börja löda i andra änden? Riaa hur komplicerat är det egentligen? Nåja kanske skall få mitt nuvarande rörriaa steg att funka bra först.

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2003/09/25 :  10:12:32  Show Profile Send time a Private Message
Ett skäl så bra som något är fåfängan, vem vill inte ha en snygg förstärkare en snygg bil och en fnittrande blondin och stålar på banken ! suck... Lyssna inte på mig

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:06:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Hellre en fnittrande brunett! Nu fick jag 1000 posts gubbar och gummor!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2003/09/25 15:07:16
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000