HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Basfrekvenser?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trancelerate
Starting Member

43 Posts

Posted - 2002/08/27 :  00:11:00  Show Profile Send trancelerate a Private Message
En subwoofer har ofta ett frekvensområde på 30-180hz. Är inte detta lite lågt till musik. I vilket frekvensområde ligger "discodunket" i?

En mindre viktig fråga:
baslådorna till bilen har ofta ett omfång på 40-800hz - varför har inte en subwoofer detta också?

Antingen är det lätt eller så är det omöjligt. Det finns inget svårt

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/08/27 :  00:23:32  Show Profile Send norman a Private Message
"Discodunket" ligger väl mellan 60-100hz... men försök få en rak frekvensgång i basen (med dämpat rum), du kommer nog inte vilja byta bort det sen!

Anledningen att man inte brukar köra basmoduler (sub-bas) högre än 80-100Hz är väl att man inte kan riktningsbestämma dem under den frekvensen (om man delar brant och har låg distortion), dessutom klarar de flesta vanliga högtalare att återge frekvenser ner till 80Hz med hyffsat högt ljudtryck vilket gör att basmodulen inte behöver gå högre.

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/27 :  00:26:35  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

En subwoofer har ofta ett frekvensområde på 30-180hz. Är inte detta lite lågt till musik. I vilket frekvensområde ligger "discodunket" i?

trancelerate,

"Discodunket" ligger vanligtvis runt 50 Hz och ibland ända upp till 100 Hz beroende på produktion ... På nattklubbar och diskotek är det således viktigare att en subbas klarar av levererar höga ljudtryck runt 50 Hz än att den klarar att gå djupt ...

Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/08/27 :  09:33:04  Show Profile Send dekengren a Private Message
Min flickvän jobbar som driftschef på en stor biograf - så jag tvingade henne att ta hem manualerna och inventarielistorna för deras ljudelektronik (höhö!!!) och döm om min förvåning när jag såg att deras enorma dubbel 18"-basar endast gick ner till typ 40Hz -3db!!! Samt nu när jag har ett par högtalare som spelar ner till 28Hz -3db så har jag insett att det är väldigt få inspelningar som ger i från sig ljud i de frekvenserna - och det är verkligen inte nån techno, house osv!! Verkar som "low cut"-knappen på mixerbordet används flitigt vid sådana produktioner! :-)

/Daniel

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/27 :  09:41:08  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

alla THX klassade biografer mäts väl upp för att klara
30hz i basen?

rummets inverkan räknas väl då också in?

saken är den, att 40hz är skapligt djup bas redan,
och med rummets inverkan ligger säkert på 25hz om
man vill det..

liten information ligger så djupt.

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/08/27 :  10:11:50  Show Profile Send dekengren a Private Message
> alla THX klassade biografer mäts väl upp för att klara
> 30hz i basen?

Japp, förutsatt att dom är THX-klassade. (nu vart det ganska lätt att räkna ut vilken biograf jag pratar om).

> rummets inverkan räknas väl då också in?

Jag uttalade mig ju bara om själva baslådans -3db punkt, visst går dom lägre. Särskilt som det är en basreflexkonstruktion.

> saken är den, att 40hz är skapligt djup bas redan,
> och med rummets inverkan ligger säkert på 25hz om
> man vill det..

Jodå, det är så klart! Jag menade mest på att jag innan hade en föreställning om att deras mega-basar skulle gå spikrakt ner till 10Hz eller nått. Och där hade jag ju fel! Samt så är ju således 20Hz-20KHz-jakten inte så meningsfull om man inte är besatt av orgel musik. 30Hz gör nog de flesta nöjda och glada.

> liten information ligger så djupt.
Amen!

Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/08/27 :  10:17:06  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Det sitter kanske JBL PA basar där i, PA basar går sällan så lågt,
aldrig skulle jag vilja påstå.

Eller?

10hz är rätt svårt, då ska det vara MÅNGA pa basar som man får eq:a
upp på nått sätt..

Vilken biograf har inte en THX stämpel?

Vilka högtalare va dessa baslådor? Märke modell?

---------
När Tigern Springer Ur Djungeln; Springer Djungeln Ur Tiger
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/08/27 :  10:32:26  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:

> rummets inverkan räknas väl då också in?

Jag uttalade mig ju bara om själva baslådans -3db punkt, visst går dom lägre. Särskilt som det är en basreflexkonstruktion.

Jämför du då med slutna lådor eller med horn?

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2002/08/27 :  10:52:55  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:

... Jag menade mest på att jag innan hade en föreställning om att deras mega-basar skulle gå spikrakt ner till 10Hz eller nått. Och där hade jag ju fel! Samt så är ju således 20Hz-20KHz-jakten inte så meningsfull om man inte är besatt av orgel musik. 30Hz gör nog de flesta nöjda och glada.

dekengren,

De allra flesta PA basar eller subwoofers för biografbruk går inte ner under 30 Hz. Om man vill ner ännu lägre i frekvens med PA basar så behövs oftast enorma horn konstruktioner. De flesta biografer har inte så pass mycket utrymme som krävs för att installera så pass stora horn system. Kompromissen blir då att använda mindre basreflexlådor med reltivt högt f-3 och istället Eq:a systemet ner mot 25 Hz ... JBL 4645C (som för övrigt är THX klassad) har t ex ett f-3 på 35Hz men klarar ganska bra att bli eq:at ner till ett f-3 på runt 22 Hz. Den är faktiskt byggd för det ...

http://www.jblpro.com/pages/cinema/lfsub.htm#4645C

Go to Top of Page

markku
Vänta, jag har en mätning på det här...

934 Posts

Posted - 2002/08/27 :  11:30:10  Show Profile Send markku a Private Message
quote:

Samt så är ju således 20Hz-20KHz-jakten inte så meningsfull om man inte är besatt av orgel musik. 30Hz gör nog de flesta nöjda och glada.

> liten information ligger så djupt.
Amen!

Sååå synd att se hurdan många har en missuppfattning, att endast orgelmusik skulle innehålla låååååga frekvenser.

Jag har i min samling flera skivor med under 20Hz, och det är absolut inte fråga om discodunk eller annat clubshit, heller kunde beskrivas tillhörande marginal alternativmusik.

Om någon ville kolla, hurdan systemet hemma kunde hantera 15Hz på -6dB signalnivå, kunde beställa Zbigniew Karkowski/Xopher Davidson: 'Function Generator', där ingenting lär ligga över 100Hz. Ground Fault Recordings har onlineshop.

mvh
Markku

PS. Rätt interessant: skriver man 's-h-i-t', så gör systemet det fula ordet till '****'! Det gäller att hålla tungan...

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >

Edited by - markku on 2002/08/27 11:33:1
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/27 :  14:23:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Intressant musik på hela hemsidan. Jag ska beställa den, samt en till som har "musik" skriven av Ianis Xenakis. Har du något mer som du kan rekommendera från Ground Fault?

Jag gillar denna typ av musik, kanske lite jobbigt med noisemusik, men annan experimentell musik gillar jag. Jag köper annars mest skivor från Fylkingen i Stockholm. Finska Panasonic gillar jag skarpt.

Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2002/08/27 :  14:43:37  Show Profile Send markku a Private Message
Knoppen,

Är detta sant?! Det finns folk med samma musiksmak! WOW!!

Av Ground Faults egna produktioner har jag följande:

Crawl Unit: Stop Listening
Daniel Menche: The Face of Vehemence
Rsundin (=Ronnie Sundin, svensk m.a.o.): Sleepwalk

Jag har det jävla problem, att inte räkker att bli känd med alla skivor jag beställer. Kan inte vänta med beställningar, eftersom det oftast är fråga om upplag på 400-2000 ex. Dom tre är inte direkte rekommendationer, kommer inte ihåg hurdan dom är så där ordentligt, men Crawl Unit är inte dumm...

Annars kunde du kolla vad jag har i min samling (inte riktigt up-to-date):

Markkus udda cder

Läser du Staalplaats Vital Weekly, en email-blekka med recensioner?

mvh
Markku

< "Imagination is more important than knowledge. Knowledge is limited. Imagination encircles the world." - Albert Einstein >
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/08/27 :  15:23:18  Show Profile Send Knoppen a Private Message

Oj, det var en intressant skivsamling! Sådär spontant ser jag bara att jag har skivor med Rapoon, Woob, Kroumata spelar Xennakis, Danielle Dax.

Jag har väldigt dålig koll på vad jag har för skivor hemma och till och med vad de heter. Men t ex kan jag rekommendera Coh_enter_tinnitus, skivbolaget EM:T (alla skivor), Panasonic (som du inte har på listan, skandal! (eller de kanske är för konventionella för dig? (Ingen av mina vänner står ut någon längre tid, så de är nog ganska konstiga i alla fall, innehåller rytm))), öh, sedan heter de så konstigt så jag inte kommer ihåg vad de heter men jag kan göra en lista senare. Lyssnar du då på mer normal musik också som t ex Aphex Twin?

Jag gör en beställning nu hos Ground Fault så får jag se vad som dimper ned i brevlådan. Brukar du slippa tull/moms?

Nyhetsbrevet känner jag inte till alls, vill gärna veta mer om det!

/Johan

P.S.
Jag har just hört en DTS-version av en gammal fyrkanalsmix av Knut Wiggen hos Sveriges Radio, mycket intressant från 1972.
D.S.

Go to Top of Page

markku

934 Posts

Posted - 2002/08/27 :  15:49:42  Show Profile Send markku a Private Message
Jag kollade precis sajten till Staalplaat, som har varit under uppgradering en tid.

Du kan prenumera Vital Weekly iom att du klikkar på Vital Weekly länken (under Search, andra rad, första till vänster) och ger din emailadress.

http://www.staalplaat.com/

Hittils har Frans de Waard och andra skrivit 336 utgåvor, som jag har hemma på min hårddisk. Kunde ju zippa och skicka dig, om du är intresserad.

Jag besökte Staalplaats butik i Amsterdam flera gånger i åren 91-93, då jag bodde i Eindhoven. Jag är en sann stammis där fortfarande, pr. post. Jag får det mesta gennom tull utan att betala något, och nu tänker jag på skivor, som kommer från Kanada och USA...

mvh
Markku

Johan, vore det bäst att vi fortsätter pr. email/PM???

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000