HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 högtalarbrus!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/23 :  19:09:36  Show Profile Send skalet100 a Private Message
har precis byt högtalare från Monitor Audio B4 till Rega Jura
och det låter kanon förutom att det "distar" ibland
både diskanten och mellanregistret till och från
jag har ett cambridge försteg med dubbla slutsteg
och jag har kopplat om å grejat men det fortsätter
märks värre ibland och ibland ingenting
nåt som stör eller nåt som är sönder ??
märkte ingenting med MA högtalarna iaf och regorna är
sprillans nya och det är i båda högtalarna man hör!

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/23 :  22:07:05  Show Profile Send skalet100 a Private Message
ingen som vet nåt vad det kan va ??
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2003/09/24 :  00:57:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Exakt hur är det kopplat? Körde du förstärkeriet exakt likadant med Monitor Audio B4?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/09/24 :  10:18:32  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kolla att terminalerna är ordentligt åtdragna, ibland kan detta ljud uppkomma om man tex kör med terminerade kablar och inte dragit åt skruven ordentligt...

/Martin
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/24 :  10:54:37  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Om felet är som titeln lyder "Högtalarbrus" tror jag felet ligger tidigare i kedjan. Säkert har dom nya högtalarna högre verkningsgrad vilket gör att du hör det tydligare. Beskriv om du kan hur bruset låter, typ knatter, brum, konstant, periodiskt etc.
Kolla och jämför båda kanalerna. Slå av försteg och ha bara slutsteg igång. Byt signalkälla etc.
Lycka till.
Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/24 :  14:26:25  Show Profile Send skalet100 a Private Message
det är periodiskt, i mellanregistert låter det "distat" lite som en radio som inte är rätt inställd eller kanske som om elentet har gått sönder (fast lite mindre). det sprakar, i diskanten låter det metalliskt och skärande.. ibland svårt å upptäcka.. man lär lyssna noga. har provat olika källor (radio/cd) och det låter lika! är det försteget som jävlas tro? för inte kan det väl ha nåt med inspelning av högtalare å göra?? tycker dock det är konstigt att det inte låter hela tiden...
ingen som vart med om nå likannde ??

högtalarkabeln är kopplad direkt utan nå kontakter

Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:11:13  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Kolla båda kanalerna. Är det volymoberoende? Låt slutstegen stå på ett tag utan att ha försteget påkopplat. Och lyssna efter missljud.
När det låter illa stäng av cd'n och hör om missljudet fortsätter. Sänk volymen och hör om missljudet minskar.
Glöm kablarna.
Mvh/Harryup

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:26:55  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Är det bara vid transienter ex pianoanslag som det låter? Är högtalarkonerna intakta? Något som ser ut att vara trasigt/sitta löst?

Tips:

Kolla limningen mellan kon och upphängningen. Tryck mycket försiktigt på konen i mellanreg och se om det blir en glipa någonstans i upphängningen. Så hade jag en gång, pga av solen hade legat på konen och den hade släppt lite. Syns inte direkt, man måste undersöka limkanten mellan upphängning och kon runt om. Ljudet blir distat som du beskriver.

Prova hos en kompis eller hos handlaren om det låter lika där.


T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

skalet100
Member

288 Posts

Posted - 2003/09/24 :  20:50:08  Show Profile Send skalet100 a Private Message
harry_up: det är inte volymberoende och det är endast när man spelar musik och ibland märks det knappt å ibland sprakar det som fan! är inte slutstegen då både diskanten & mellanregistret sprakar (har dessutom kopplat om dom för å testa) det händer även när jag spela cd genom DVD´n så det borde inte va nåt med källan!

thomas a: hörs mest av bas & distade gitarrer faktiskt, ibland även vid sång. Högtalarna är helt nya och det borde väl inte va troligt att båda skulle va trasiga!

jag är nog rätt säker på att det är försteget som är kasst! konstigt bara att jag inte märkt det tidigare!

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2003/09/24 :  21:13:01  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Om det är försteget är det lite konstigt att du inte upptäckt det med tidigare högtalare. Visst kan nya högtalare göra att man upptäcker brister och fel, men som du beskriver verkar det vara ganska så stora hörbara effekter.

Det är ju antingen då ett fel före (försteg) eller efter (högtalare) slutsteget. Kolla om du kan låna ett försteg eller integrerad av någon. Borde vara lättas att kolla; hörs inte problemet då är det förmodligen försteget. Hörs det fortfarande så är det högtalarna som är fel på.

T

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2003/09/24 :  21:58:56  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har du volymkontroll på cd'n så prova att koppla den direkt till slutstegen.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000