HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Priser kontra dollarkurs
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:28:27  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Imorse när jag läste DN så såg jag en artikel där "experterna" trodde att årets dollarras kunde fortsätta ned till under 7kr per dollar.

Hur kommer detta att påverka priserna på amerikanska produkter? Ta Krell 400xi som ett exempel, i USA är priset $2500 men i sverige är priset 33000SEK. Detta pris är satt vid en högre dollarkurs och har säkert marginaler mot småt kursrörelser. Men vem är det som styr om det svenska priset ska påverkas utav dollarraset? Mao, tar Krell betalt i dollar, Euro eller SEK? Och hur lång tid behöver importören på sig för att se om dollarkursen är tillräckligt stabil för att det är "riskfritt" med en prissänkning ut till handlarna?

OBS! Detta är inget försök till att klanka ned på dom svenska handlarna och deras eventuella marginaler! Jag blev bara nyfiken...

Mvh
Patrik B

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/09/23 :  09:44:23  Show Profile Send 10 a Private Message
Nu är inte jag handlare, så egentligen ska jag väl låta bli att gissa, men jag antar att distributören köper en laddning stärkare till en dollarkurs och måste därför sälja dem till ett visst pris för att få igen sina pengar. Om dollarn sen är billigare när han köper nästa laddning, avspeglar sig det troligen i priset till handlarna.

Bränns det?
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/23 :  10:00:43  Show Profile Send Bravo a Private Message
Inte helt otroligt "10".
I många fall har jag sett att priserna inte alls är sänkta trots att dollarn har gått ned till ca. 8 kr. från en bra bit över 10 kr.
Trotts dollarfallet under flera års tid så kvarhålls det högre priserna, i dessa fall tar förmodligen importören ut högre marginaler.

Båda alternativen kan vara rimliga, automatisk prissänkning är nog ingenting man kan förvänta sig tyvärr.
Några undantag finns dock som exempelvis Mark Levinson.

Bravo
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2003/09/23 :  10:03:55  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hinner inte svara nu, men ni skall få min åsikt i ämnet under dagen...
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/23 :  10:21:09  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det måste väl vara flera parametrar som styr utpris till handlarna än inköpspriset? Troligen så finns det en plan för utpris till kund då man vill ha ett stabilt pris som inte rör på sig alltför ofta pga av tillfälliga kronkursrörelser. Men frågan är, hur stor är trögheten? Dollarkursen har varit på väg ned rätt länge nu...

Pjotre: Jag är nyfiken på dina åsikter. (Speciellt på den lilla djävulen efter ditt inlägg )

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/09/23 :  10:42:18  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Patrik B:

jag förstår din fråga och att du inte är ute efter att kasta en massa tårta i ansiktet på de som importerar hifiprylar. Den svansen kommer automatiskt på plats ändå tyvärr...

En produkt som Krell 400 köps ju inte i ental. Man förväntar sig nog att den skall säljas i lite större volym i kraft av sitt lägre pris. Alltså köper man in en pall eller så och det priset man då ger får ju hänga med tills pallen är slut, om inget dramatiskt inträffar så att en nära konkurrent t ex har handlat till en dollarkusr som ligger flera kronor ned.... (ett USA-företag säljer i dollar)

Sedan så tycker jag att de flesta i branchen är bra på att i prislistorna upplysa om att priserna gäller vi dollarkurs på X kr/ Euro X kr. Då kan man lite grovt få en uppskattning över om priset blir högre eller lägre än vad prislistan anger. Alla aktörer säkrar sig mot kursrörelser, ett pris är alltid knutet till vad dollarkusen var vid tillfället.

Branchen jobbar med fasta marginaler i procentsatser. Det är liksom inte sådan julafton i i hifibranchen just nu att aktörerna har råd att göra en kund besviken genom att använda kurserna som extra krydda på toppen..... Världen är alltför liten och valutakurserna ligger ett par tangenttryckningar bort. Men det är ju heller inte så att alla varor ligger i en liten sjö någonstans i mitten och just när en kund går till en kassaapparat i en butik och skall betala DÅ binds priset till aktuell kurs....

Till er som (alltid) tror att alla försöker lura er:

Jag tycker priserna på alla utländska varor åker jojo hela tiden. Vilka Amerikanska varor kan ni hitta som har samma pris som när dollarkursen var över 10:-

Vilken vara?
Vid vilken tidpunkt (datum)?
Vad kostar samma vara nu?

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2003/09/23 :  10:51:39  Show Profile Send Adagio a Private Message
Faktum är att vissa tex Nordost inte är särskilt mycket billigare i USA, det är väl ca 10% dyrare här.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2003/09/23 :  10:59:11  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Sladd: Tack för svaret, det besvarade till stora delar min fråga! Tårtkastning är inte min avdelning, jag gillar mina medmänniskor alldeles för mycket för att orka hålla på med sånt. (Dessutom är ju tårta alldeles för gott för att slarvas bort på ett så destruktivt sätt . Man kanske ska börja bjuda sin Hifi-handlare på tårta istället!)

Jag har inte varit intresserat utav "tung"-hifi speciellt länge och har därmed inte följt prisutvecklingen speciellt noggrant. Men man kan ju notera att t.ex Krell 400xi är betydligt billigare än 300iL vilket till viss del säkert kan tillskrivas dollarkursen och inte bara rationaliserad produktion.

Sen finns det en större nackdel för våra svenska tillverkade såsom "Bladelius" som kommer att åka på motsatt effekt på andra sidan Atlanten...

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

thli
Member

248 Posts

Posted - 2003/09/24 :  18:48:14  Show Profile Send thli a Private Message
Hur blir det på dyrare varor som inte finns på lager?
Om jag t.e.x skulle vilja köpa ett par Wilson högtalare,får jag då ett dagspris eller hur
funkar det?

Menar bara att det måste vara vårt att ha en prislista på prylar som bara säljs några få gånger per år,och som en butik sällan(aldrig)har hemma.

Lite offtopic men ändå kul att veta, är det samma marginaler på beställnings varor som aldrig
finns i butik och därför(nästan) inte kostar butiken något?

p.s Vad kostar ett par Wilson Sophia idag och vet någon var man kan lyssna på dessa?

//Thomas

Edited by - thli on 2003/09/24 18:52:17
Go to Top of Page

tober
Component.se

1318 Posts

Posted - 2003/09/24 :  18:54:12  Show Profile  Visit tober's Homepage Send tober a Private Message

För Wilson högtalare så vänder du dig till Esoterisk Hifi: http://www.esoterisk-hifi.se


Driver sajten component.se.
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2003/09/24 :  21:15:04  Show Profile Send AKA a Private Message
"Faktum är att vissa tex Nordost inte är särskilt mycket billigare i USA, det är väl ca 10% dyrare här."

Vet inte vad detta är för affär men dessa priser ligger på ca 30 - 45 % mindre på Nordost än i Sverige.

http://www.hcmaudio.com/manuf.asp?hdnCat=&sel=1&ManufID=Nordost
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000