HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Varför är bra skivor korta?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2003/09/23 :  19:03:02  Show Profile Send svejk a Private Message
Har märkt att nästan alla av mina riktigt bra plattor har ca 10 låtar klockar in på ungefär 40 minuter. Masdodont skivorna på 70 minuter är mycket sällan bra, får sitta och trycka på fjärren. Reflektera!


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk

gudmundsson
Member

166 Posts

Posted - 2003/09/24 :  00:09:39  Show Profile Send gudmundsson a Private Message
Tja... det man inte har i kvalite får kompensera med kvantitet.

Njae, allvarligt så vet jag faktiskt inte, men det känns nästan så i alla fall.

Edited by - gudmundsson on 2003/09/24 00:10:45
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2003/09/24 :  00:26:40  Show Profile Send Ayn a Private Message
Ge exempel!

Själv har jag aldrig funderat så mycket över saken faktiskt. Fast om man gillar musik som härstammar från vinylens gyllene era så blir ju ens favvoskivor lätt såna som är korta iom en lägre tidsbegränsning hos vinylen än hos CD (tror jag?).

Många av mina favoriter är tvärtom långa "episka" verk...men visst, det är ju bra mycket enklare att skapa t.ex. 40 minuter bra musik än 80.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Mr.Älg
Member

489 Posts

Posted - 2003/09/24 :  01:18:22  Show Profile  Visit Mr.Älg's Homepage Send Mr.Älg a Private Message
Flera av mina favoriter, dom flesta ligger på +60 minuter. Många bra plattor över 70 också.

Jag har inte så många skivor under 40 minuter över huvudtaget...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/24 :  02:48:35  Show Profile Send Bravo a Private Message
Gamla LP överförda till CD brukar var korta men nyinspelade CD sker väl detta endast undantagsvis, drygt 50 min. och uppåt är väl betydligt vanligare. Vanligast tycks vara kring 60 min.

Bravo
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2003/09/24 :  08:52:54  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Japp, oftast förefaller det vara så att de bästa skivorna har en tendens att vara långt under en timme.
Att det var kortare speltider när LP fortfarande regerade hade sin begränsning rent tekniskt. Fast man kunde ha mer musik på en skiva redan då, om man fuskade lite med spårbredd etc. Men på bekostnad av kvalitet, som man ser fortfarande exempel av ibland. Alltså cd, som avsiktligt viker av red book-standarden för att inrymma mer musik. Inofficiell rekord torde vara en bra bit över 80 minuter.

När jag länge sedan räknade genomsnittslängd av mina dåvarande vinylplattor fick jag 38:40 som snitt. (Men som sagt, det var länge sen …)
Och då var alla skivorna med som hade angett längden, både samlings-skivor, klassiska etc.
Det var ett himla räknande … men då hade jag inget bättre för mig, så det var lite kul med!
Det finns många gamla LP som underskrider 30 minuter! Och jag tror att de allra, allra kortaste vinylerna som fortfarande kallades för LP då, hade även under 20 minuter musik! (Det sista påståendet kan visa sig vare fel … kanske mitt minne har sin begränsning!)

”The OPTIMUM cutting time per side for an LP is 17–18 minutes”.
Steve Hoffman

Det som jag tycker är kvalificerad fusk är att så många samlings-cd kan ha mindre än 60 minuters spellängd!!!

Det är ju ett sofistikerad rån! När det finns möjlighet, så borde de vara så nära maxgräns som möjligt, anser jag. Enligt reglerna för cd borde den ligga cirka 78 minuter nånting …

Kommer eventuellt att lägga till mer fakta så fort jag letar efter det.

Edited by - pick-me-up on 2003/09/24 09:10:27
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/24 :  15:31:33  Show Profile Send Bravo a Private Message
Det beror väl ändå på vilken musik som spelas, är en konsert 55 min. lång skall man väl inte trycka in en massa konstlat material.

Släpper en artist 12 nya låtar, skall det då fyllas ut med gammal skåpmat för att "hålla" tiden osv.

Förvisso finns det väl en undre gräns, men den går knappast vid 50-60 min. på en CD, även om man blir glad ju mer musik man får för pengarna men det måste passa in i sammanhanget också.
Tio sorgsna ballader avslutade med en dansbandslåt blir väl inte så bra.

Bravo
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2003/09/24 :  17:11:20  Show Profile Send emp a Private Message
Flesta metalskivorna jag har snittar väl på en 35-40min. Fast det är intensiva 40min så det räcker.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2003/09/24 :  18:58:42  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Svaret borde väl vara att det är svårare att skriva stora kvantiteter (långa och/eller många låtar) bra musik och lättare att skriva små. Trots det är nog flera av mina favoritskivor ganska långa.
Go to Top of Page

divander
Member

1905 Posts

Posted - 2003/09/25 :  00:38:01  Show Profile Send divander a Private Message
Vi säger att du har skrivit 25 låtar för din nästa skiva. Du väljer ut de bästa tolv låtarna alternativt de bästa 20 låtarna. Förmodligen blir snittet på låtarna bättre på de 12 bästa. Så det är nog inte så konstigt om det skulle vara sämre skivor om det är mer låtar på dom. Sen tycker jag att halvbra låtar smittar ner bättre låtar. Så de bättre låtarna uppfattas som ännu bättre om de inte ligger halvtaskiga låta runt om kring den¨på skivan.

Oops! I did it again
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000