HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 absorption och diffusion
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/09/23 :  10:54:51  Show Profile Send subside a Private Message
Jag har ett mycket litet rum för min musiklyssning, ca 6kvadrat lite mer kanske. Hur som helst så provade jag att flytta högtalarna till ett mycket större rum, kanske 18kvadrat. Och förutom den fantastiska skillnaden på ljudkvalite så märkte jag att i det stora rummet kunde jag endast dra på hälften så mycket volym än vad jag kunde ha i mitt lilla rum, utan att bli döv...

Så då undrar jag varför det blir så här? Är det så att mitt lilla rum abosrberar massor med ljud eller? Och isf, om man ska göra några ljudliga förbättringar i det lilla rummet, ska man ta till diffuser?

Om jag måste ha en massa diffuser så har jag en ide om att såga ut massor med små klossar där alla är olika stora i alla dimensioner dvs, x,y och z. Och sedan placera ihop dessa tillsammans i en kvadrat och sen ha flera stycken såna här kvadrater brevid varandra på väggarna. Och då undrar jag hur stor skillnad i storlek det måste vara på klossarna för man ska diffusera från 1000hz sträcket upp till 12-15000hz(för sen går väll det mesta rakt fram iaf?).

Hur som helst skulle jag vara mycket tacksam för alla möjliga länkar som handlar om diffusioner och absorptioner och rumsakustik.

zvenzzon
Member

386 Posts

Posted - 2003/09/23 :  12:38:10  Show Profile  Visit zvenzzon's Homepage Send zvenzzon a Private Message
http://www.recording.org/users/acoustics/
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/23 :  18:42:15  Show Profile Send celef a Private Message
låter ju jättekonstigt det där, det stora rummet borde ju kräva mer effekt tycker man ju. vad är det som låter dåligt i det lilla rummet? kanske borde du använda högtalare som är mer optimalt skapade för att spela mkt nära begränsningsytor som det här måste vara fråga om?

sound pollution
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/09/23 :  20:32:38  Show Profile Send subside a Private Message
Jupp det låter kanske lite konstigt men så är det.
Och jag har provat med både stora och små högtalare i rummet och låter faktiskt fruktansvärt i jämförelse med ett större rum.

Skillnaden i ljudet är typ allt, i det stora rummet så blir personen som sjunger fast och centrerad och står verkligen utanför högtalarna, dessutom så blir ljudbilden mycket större, kolla t ex på en film då det var några personer i en eka ute på sjön, och när vågorna slog mot båten så lät det som om vågorna slog mot soffan jag satt i.

I det lilla rummet låter det mer som en vanlig billig stereo inte alls något märkvärdigt, dvs man hör hur tydligt som helst från vilken högtalare ljudet kommer ifrån och man blir dessutom irriterad över att man hör den som sjunger i båda högtalarna i stället för att hon/han står mittemellan dem.

Har tyvärr ingen möjlighet att flytta ut högtalarna till det större rummet då morsan vägrar, ska ju iofs förhoppningsvis flytta snart, men när man väl hört hur välljudande det kan vara så ja, här snackar vi ångestkänslor på topp =)

För övrigt så består mitt system för tillfället av, Proac 2.5'or, en HK 670 och nån billig cd spelare, dvs en lång bit kvar att gå =)
Go to Top of Page

subside
Member

101 Posts

Posted - 2003/09/23 :  20:36:07  Show Profile Send subside a Private Message
tackar så mycket för länken! det tar nog några kvällar att läsa igenom och förstå allt det där :)
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2003/09/23 :  22:28:06  Show Profile Send celef a Private Message
kanske kommer reflexerna alltför tidigt i det lilla rummet? för att minska "crosstalken" kanske du kan montera en dämpskärm från väggen bakom högtalarna och fram till nästippen din?

sound pollution
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000