HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 Krell 400Xi vs. Gryphon Callisto 2100
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/22 :  18:49:29  Show Profile Send J-son a Private Message
Ja då har man lyssnat på nya krellen och jämfört med calliston (2100).
Var inne hos de tillmötesgående grabbarna på Lefflers i Linköping idag och fick mig en riktigt proffesionell demo. Kringutrustningen var en Audio Research CD (ca 70 kkr) och Audio vectors högtalare för ca 90 kkr, samt signalkabel Valhalla och Audio quest "Vulcano" (nya serien).

Kort redogörelse:
I jämförelse förstärkarna emellan så går Calliston med segern.
Calliston lät mer engagerande med sin alerta och auktoritära spelstil. Blev faktiskt besviken på krellen eftersom den inte presterade samma pondus i basen och attacken i ljudet, vilket krell brukar vara känt för i sina större modeller.
Krellen lät aningen "ljusare" och något mer analystisk samt hade inte samma knivskarpa ljudbild som calliston presterade.
Jag upplevde att calliston även hade ett mer "utblommat" mellanregister än krellen vilket fick röster att verkligen krypa inpå skinnet. I toppen presterade bägge ett formidabelt mästerverk där ingen utav dem visade tecken på "hårda" s-ljud.
Upplösningsmässigt var de mycket lika och bägge presterade en bred och djup ljudbild som var utsökt.

Med tanke på priset så är krellen riktigt bra men den når inte riktigt upp till callistons engagerande och välljudande klass.

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/09/23 :  18:50:28  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Det skiljer väl 20k+ mellan dem? Har lite dålig koll på priser.


Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/24 :  01:48:33  Show Profile Send ekman a Private Message
krellen kostar 33k och gryphonen kostar 53k
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/24 :  07:46:24  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jo men den "gamla" krellen kostade ju 50k och denna ska ju vara bättre....så jämförelsen är väl helt relevant.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/24 :  14:39:58  Show Profile Send Bravo a Private Message
Klar femetta "Sanoj", klockrent, högsta stilpoäng, strike osv....

Bravo
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/09/24 :  14:46:34  Show Profile Send 10 a Private Message
Vad har föregångarens pris med den här jämförelsen att göra?
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/25 :  03:12:24  Show Profile Send ekman a Private Message
absolut ingenting?

plus att J-son tillhör gryphonmaffian så speciellt konstigt är det väl inte =)
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/25 :  04:02:29  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ni får nog läsa "Sanoj"s inlägg tre ggr. till så inser ni att det är högst relevant, vilket i och för sig inte bara gäller Krellnyheter, men kommentaren här var bara så ovanligt träffande.

Bravo
Go to Top of Page

Autosataniker
Ej medlem längre

489 Posts

Posted - 2003/09/25 :  04:20:48  Show Profile Send Autosataniker a Private Message
Hej!

Köp en NAD S200 så får du Gryphon för 1/3 för priset! För o få billig Krell så... ??


Mvh A*
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/25 :  04:37:08  Show Profile Send ekman a Private Message
förlåt nad-maffian =)
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/25 :  08:56:04  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Om den gamla Krell 300IL låg i detta prisintervall (50k) och den nya 400Xi skall vara bättre (för efterföljaren är väl inte sämre antar jag) så måste man kunna jämföra den nya Krellen med konkurenter i prisklassen runt 50k även om den "bara" kostar 33k...eller klarar den inte av konkurenter i den prisklassen utan ska jämföras med andra apparater i "sin egen" prisklass? Detta skulle ju betyda att den nya Krellen har tappat mark jämfört med sin föregångare...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/25 :  11:39:33  Show Profile Send J-son a Private Message
Det är faktiskt inte svårare än att gå in till någon handlare som har bägge och själv lyssna.

Ekman; Är det inte vad du brukar säga....uttala dig inte förrän du har jämfört....du lever verkligen upp till det.

Du vågar nog inte jämföra dem, det är nog svaret.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/25 :  11:45:33  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Nja J-son, i detta fall tror jag nog att Ekman har rätt dock..
Jag personligen skulle nog hellre leva med Krellen än med Calliston

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/25 :  12:16:01  Show Profile Send J-son a Private Message
Sanoj,

Bra, det visar att du också precis som Ekman drar slutsatser utan att jämföra....mycket trovärdigt. Ni är tydligen enbart så imponerade utav namnet Krell så det spelar ingen roll vad någon annan säger.
Det var jag också för 10 år sedan men har kommit till insikt om att det finns fler bra märken "där ute".
Smaken är delad och alla har vi olika preferenser om hur det ska låta. Det är bara att acceptera, men att komma och säga att KRELL är bäst det är enbart naivt.
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/09/25 :  12:29:54  Show Profile Send Sanoj a Private Message
"Sanoj,

Bra, det visar att du också precis som Ekman drar slutsatser utan att jämföra....mycket trovärdigt. Ni är tydligen enbart så imponerade utav namnet Krell så det spelar ingen roll vad någon annan säger."

Jaha...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2003/09/25 :  13:03:57  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Om den gamla Krell 300IL låg i detta prisintervall (50k) och den nya 400Xi skall vara bättre (för efterföljaren är väl inte sämre antar jag) så måste man kunna jämföra den nya Krellen med konkurenter i prisklassen runt 50k även om den "bara" kostar 33k...eller klarar den inte av konkurenter i den prisklassen utan ska jämföras med andra apparater i "sin egen" prisklass? Detta skulle ju betyda att den nya Krellen har tappat mark jämfört med sin föregångare...Om den gamla Krell 300IL låg i detta prisintervall (50k) och den nya 400Xi skall vara bättre (för efterföljaren är väl inte sämre antar jag) så måste man kunna jämföra den nya Krellen med konkurenter i prisklassen runt 50k även om den "bara" kostar 33k...eller klarar den inte av konkurenter i den prisklassen utan ska jämföras med andra apparater i "sin egen" prisklass? Detta skulle ju betyda att den nya Krellen har tappat mark jämfört med sin föregångare...
...eller att den gamla var dyrare än den borde ljudmässigt.
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:11:13  Show Profile Send dole a Private Message
Att Krellen fick smisk förvånar mig inte alls. Kav serien är helt underlägsen det tyngre Krell grejorna som låter fantastiskt bra.
Jag hade hemma Kav cd och integreradförtärkare.
Och jag blev klart besviken.

Fast de ser ju rätt ok ut.


--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:35:44  Show Profile Send J-son a Private Message
Hi Dole,

Har du testat cd:n med andra prylar? Jag är lite intresserad av den och undrar hur den står sig mot andra, samt vilken karaktär den har.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/25 :  14:42:11  Show Profile Send ekman a Private Message
J-son nu sa jag visserligen aldrig att gryphonen skulle vara sämre jag sa bara att den kostar trots allt 20k mer så den BÖR vara bättre så vänligen läs igenom mina inlägg innan du skriver saker som helt saknar belägg =)
Go to Top of Page

dole
en Harley day!

1656 Posts

Posted - 2003/09/25 :  15:12:50  Show Profile Send dole a Private Message
J-sonJo jag har testat det mot massor av grejor, med min egen anläggning som referens. Bl.a Adavntage S1, M-L 390s, Audionet VIP 0 ART v2, Gryphon Adagio. Och den fick ganska mycket stryk av alla dessa maskiner. Faktiskt bland det sämre jag testat i den här prisklassen. Kanske därför den inte finns i sortimentet längre.

--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2003/09/25 :  16:07:56  Show Profile Send J-son a Private Message
Tack dole för matnyttig info!

Ekman;

"J-son nu sa jag visserligen aldrig att gryphonen skulle vara sämre jag sa bara att den kostar trots allt 20k mer så den BÖR vara bättre så vänligen läs igenom mina inlägg innan du skriver saker som helt saknar belägg =)"

"förlåt nad-maffian =)"

" absolut ingenting?
plus att J-son tillhör gryphonmaffian så speciellt konstigt är det väl inte =)"

"krellen kostar 33k och gryphonen kostar 53k"

Jadu Ekman, jag ser då ingenstans i dina kommentarer att du säger "BÖR vara bättre"...läs igenom dina egna kommentarer innan du klankar på andra.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  22:10:18  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
Hej!

Köp en NAD S200 så får du Gryphon för 1/3 för priset! För o få billig Krell så... ??


Mvh A*


Hej A*!
Om det är någon som liknar varandra så är det Nad s300 och Gryphon Tabu. S200 är en NAD konstruktion och har inget med Gryphon att göra, däremot designade Gryphon s300:an.

Det finns ingen likhet mellan Gryphon Tabu (som är lik Nad s300) och Gryphon Callisto (som är föremål för jämförelsen med Krellen). Tycker att A bör ha bättre koll innan A uttalar sig!

Dessutom är Tabuförstärkaren bättre än s300:an.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2003/09/25 :  22:17:52  Show Profile Send Rydberg a Private Message
J-son> Bry dig inte om Ekman, han blir sådär jobbig så fort han inte får ha "rätt" . Han är ung, det märks , inget att bry sig om även om man blir så irriterad att man skulle slita mannen i stycken om han skulle var i samma rum......

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2003/09/26 :  01:43:49  Show Profile Send ekman a Private Message
j-son bry dig inte om rydberg han blir sådär tyken då man säger emot honom eller hans favoritmärken, han måste ju ha rätt hela tiden, han är ingenjör och det märks...
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2003/09/26 :  01:56:15  Show Profile Send hal a Private Message
Rydberg Vs Ekman

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/26 :  02:53:02  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hähähähähä

Bravo
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000