HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Hårdvara, recensioner
 ## Bladelius Grendel + Transparent Ultra ##
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/31 :  15:34:26  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Test av Bladelius Grendel samt Transparent Ultra kablage:

Efter jag lämnade tillbaka den nya Amplifixen (S101) till Ljudcenter så kunde jag inte låta bli att låna hem Grendel steget. Hade ju både hört gott och dåligt om steget och ville testa själv va steget gick för. Det är ju alltid bäst att testa själv, hemma och med en övrig anläggning man kan till fullo.

Släpade hem besten och lånade samtidigt hem några brutala snokar från Transparent! En singlewire högtalarkabel, Rca signal och XLR signal. Byggkvaliten är makalös! Klart snyggt bygge med riktigt bra kontakter.. bland de bästa jag någonsin sett och använt!! Stor bonus för detta..

Utrustning som användes i testen är följande:

Jm Lab Utopia, högtalare.
Von Schweikert VR8, högtalare.
Sony XA777ES, SACD spelare.
Advantage S1, CD spelare.
Advantage S2, försteg.
Bladelius Grendel, slutsteg.
Accuphase E406, förstärkare.
Transparent Ultra, Single end högtalarkablage.
Transparent Ultra, XLR samt Rca signalkablage.
Clou Silver Voice, Ström, Högtalarkablage, Signalkablage
Purist Audio Y koppling XLR, Användes på Vr8orna för Biamping.
Sonoran Wire Plateu, Strömkablar (2st).


Steget och till en viss del kablarna kördes i två olika system och rum. Jag körde först steget och kablarna i några dagar i mitt egna system med Utopiorna. Testade både med Sonyn, S2, Grendel samt Advantage S1 direkt till Grendeln. Mitt lyssningsrum är på cirka 20kvm och har en dipp runt 50hz området på 3-4db och en peak runt 40 på 4-5db.. annars är basområdet utan några direkta pucklar ner förbi 20hz. Rummet där VR8orna spelar är runt 35+kvm och har närmast en perfekt baskurva från 100 ner till 20hz.

Jag körde anläggningen på olika tider på dygnet (ja mitt i natten också. ) och testade att spela när steget var kallt och när det var uppvärmt. Jag lyssnade på systemet varje dag också under tiden jag hade Grendeln hemma. Jag har också varit iväg och hälsat på en annan som också hade ett Grendel inkopplat. Han körde Grendel, Vr4 Gen III, Advantage S1, Accustic Zen Silver Voice, Satori Shotgun samt Krakatoa strömkablage.

Grendel steget är en stor, tung metallklump. Futuristiska 5 smala "fönster" med blått ljus finns på fronten. Den har en stor knapp på framsidan där man trycker igång den. Baksidan är full med ingångar/högtalaranslutningar, datoringångar, triggers etc. En ordentligt kraftig strömanslutning modell Brutal finns där också. Skall man ha egna strömkablar så får man alltså byta kontakt?!

Lånar en bild från Timbre! (Hoppas det är ok! )





INTRYCK:

Har ni någonsin sett/hört en 13" som har betett sig som en 6.5"? Vad jag menar är... Grendeln hade så bra kontroll över Utopiorna att när basarna slog dig i bröstet så kunde du knappt se att de rörde på sig. Du tappade focus på själva mönstret på konen!! That was it!! Självklart vid sinnessjukt höga volymer så rörde dem sig mer samt när jag körde några Telarc inspelningar med varningstexter på! Aka blixtar samt kanoner som smällde så att grannarna flydde . Dock så var elementen helt stilla igen när smällen var över.

Jag kunde inte köra biampat till mina Utopior pga att de inte tror på vare sig biwire eller biamp! Blev nästan sugen att öppna upp dem och fixa det ändå!! Så hemma hos mig blev det bara 2 av kanalerna som fick jobba.. de andra 3 hade det lugnt med andra ord.

Grendel steget hade en Otrolig koll på Utopiorna. Man kunde aldrig få steget att tappa orken.. spelade ingen roll vad man slängde på! Anläggningen redde ut allt från komplexa klassiska stycken till Aphex Twin till drum´n bass till hårdrock/speed... ALLT! Man kunde också spela högt.. riktigt högt. Med detta steget så fick jag aldrig känslan att orken tog slut.. inte heller någon känsla att steget började dista vid högre volymer. När ruskiga dynamiska passager kom så fixade steget detta med lätthet!

Steget hade en superb seperation. Inget "höll" sig fast med varannat och man kunde med lätthet följa ett enstaka instrument. Även om 3 gitarrer och 2 trummset lirade på för fullt. Det blev aldrig "fullt" i ljudbilden.. allt hade sin lilla/stora plats! Man fick mer än en gång känslan att man kunde kolla bakom musikerna.. 3D effekt gigantum! Detta är något som ger en otrolig närvarokänsla och som jag personligen älskar! Musiken låg i lager på lager... fanns det något i ljudbilden så hördes det... ibland en liten klocka långt bak i ljudbilden samtidigt som övriga instrument smäller av i 20ggr högre volym.. allt kom fram! Trummsolon där man kunde höra själva trummsetet låta (aka "missljud" från själva trummsetet när trummisen spelade för fulla muggar) och ekona från denna eka i inspelningsrummet samtidigt som han lirar på för fullt! Röster la sig på olika höjder, djup, bredd i ljudbilden.. mumma! Ljudbilden var bergsfast.. oberoende på volym, antal instrument etc.

Klangen från steget var mycket bra! Med kombinationen S1 + Grendel så var det tom ännu bättre... skulle nog vilja säga förbannat bra tom! Metall var metall, trä var trä... allt hördes och var så naturligt att man inte tänkte på det! Den minsta lilla ändring i ljudet/klangen hördes direkt. Många skivor jag körde var som nya igen.. alltid kul med såna upplevelser.

Basen var tight, taktfast, klangriktig och DYNAMISK!! När vi körde skivor med dynamiska stycken så small det till så snabbt att folk håll på att ramla ur soffan samt sätta sitt kaffe i halsen! Kraften i själva basen var i en klass för sig! Snacka om fysisk upplevelse. När jag körde Elektro musik som Aphex Twin, autechre etc så var man ju rädd ibland... ljuden kom blixtsnabbt.. allt från små blippar till avgrundsbas kom som blixten. Många av dem som var och lyssnade hörde bas de inte trodde fanns på skivor... och då pratar vi om en bas där du hörde klangen på den ända tills du bara fick en känsla av tryck i rummet. Ang blixten så körde jag en Telarc platta där just första låten börjar med ett blixtnedslag.. efter själva blixtljudet så hörs det klassiska dova avlägsna ljudet av åska.. anläggningen gjorde det så bra att jag var helt säker att blixten faktiskt slog där ute!! Några stackars vänner som inte alls är insatta i hifi världen tittade chockat ut genom fönstret! . Detta system kan flytta luft!! Basen är i klar reference klass!

Mellanregistret hålls också i ett järngrepp. Dynamik, klangriktigt och fylligt. Röster var helt fantastiska och gav mig gåshud gång på gång. Rösterna var mycket naturliga och en känsla av "live" uppkom mer än en gång. Varenda liten detalj hördes.. men du hade inte bara en mun som sjöng där framför dig.. nej.. du hade en hals också.. och ibland tyckte man se hela personen där framför sig! . Mellanregistret var också helt otroligt snabbt!! Man fick sig ett gäng smällar ibland.. svagt hjärta och denna kombon är kanske ingen hit?

Diskant/Toppen är också otroligt bra. Klockspel, trumpeters övertoner, Aphex twins tjutande missljud.. allt kommer fram och ger dig både glädje och öronsmärtor! Hehe.. ja.. om du slänger på en brutal inspelning så får du också den levererad brutalt tillbaka. Här pratar vi också om en ruskig snabbhet.. diskant som är snabb säger du? Är inte alla diskanter snabba? Nej... detta system ger en snabbhet i toppen som man inte trodde var möjlig med en stereo. Detta hörs lättast på Elektro musik där de ibland har lagt in super snabba blibbande ljud där de säkert trycker in 200 blippar per sekund!! Istället för en ton med en blippande karaktär så får du levererat 200 blippar i örat per sekund.. skickat som från en kulspruta!!!! Toppen blev aldrig vass eller jobbig (om nu inte inspelningen var sån). På bra inspelningar så var diskanten silkesmjuk även på riktigt höga volymer. Massor av övertoner kom fram.. de låg oftast exakt där själva instrumentet låg (där tonen kom ifrån).

Så kan inte anläggningen spela lugnt jazz el likn? Självklart.. men lätthet!! När du har den snabbheten, dynamiken i bakfickan så spelas allt annat med en sån lätthet/mjukhet att man får ett löjligt smile på läpparna .

På ett par dynamiska lådor som Utopiorna så blir slagverk något helt otroligt att lyssna på. Snabbheten, klangen, kraften, renheten, placeringen och detaljerna som kryper fram!! Ljud man trodde kom utanför fönstret var detaljer/missljud från trummseten. Detaljer man aldrig hade hört förrut kryper.. nej.. slänger sig fram.

Jag körde också Grendeln i ett annat rum med en annan anläggning/kablar. Anläggningen bestod av ett par Von Schweikert VR8 högtalare, Advantage S1 cd spelare, S2 försteg, Hk DVD 30 (DVD Audio spelare), Bladelius Grendel (så klart), Clou Silver Voice högtalar, signal och strömkablage (med Wattgate kontakter) och Purist Audio Y koppling XLR.. för att kunna köra Grendeln Biampat.

Kan direkt säga att jag blev chockad!! Ni som har möjlighet att köra steget biampat.. gör det ASAP! Har aldrig hört en sån kontroll som steget hade över Vr8ornas alla element. Jag som trodde att steget hade visat sig yttersta hos mig... va fel jag hade! Steget hade ju massor kvar att leverera!!!!! Denna lugnhet som anläggningen spelade har jag aldrig hört förrut... i något system.. oavsett prisklass. Nu är VR8orna otroligt bra högtalare.. men detta var ju löjligt. Allt hördes... låtar som man har tjatat sönder visade sig ha massor med variationer i basgångarna... bassboomar visade sig ha tillslag (dock så små att man bara kunde ana dem.. men de hördes tydligt).. soundstagen var stooor.. luft överallt! Ja.. Grendel i biampat läge och bra kringutrustning så är det i referens klass.

Man hade nästan velat släpa dit ett stort 250k steg och jämföra mot Grendel i biamp... Sladd kanske inte har sagt för mycket? (Att Grendel slår det mesta upp till 200k+)

Så är den nya Amplifixen skit jämfört med Grendel? NEJ för tusan.. måste sägas att den spelade bra som tusan.. Grendeln är dock bättre... och i biampat läge mycket bättre! Men den bör ju vara det också med tanke på att den kostar några gånger mer än just S101an (nya amplifix). Grendeln i Biampat läge är sjukt bra... med tanke på priset så fattar jag inte hur Micke fick ihop det ekonomiskt!

Jag väntar med spänning på hans nya monoblock.. kan de vara tom bättre än Grendel? Verkar så enligt de som har testat förexen. De stegen har ju en chans att skaka om hela hifi världen med sitt relativt ringa pris.

Ni som funderar på ett kraftfullt och bra steg! Låna hem ett Grendel och testa!!

Transparent Ultra:

Så vad gjorde snokarna för välljudet i anläggningen? Va gjorde de inte? Bra kablar är en förutsättning om man vill nå ett totalt bra ljud i en anläggning.. för dåliga kablar så hör man ju inte hur den övriga utrustningen låter! Detta har jag själv märkt vid många tillfällen då man har dömt ut utrustning för att sedan hör dem igen med andra kablar och helt plötsligt så är det en annan produkt!

Ultran har en otrolig kontroll över alla register. Alla detaljer kommer fram men utan att det känns som "hifi".. aka de kommer fram naturligt.. musikaliskt helt enkelt!! Ultran är ingen "leta detaljer" kabel... den spelar musik. Den har ändå alla detaljer och tom mer än vissa "leta detaljer kablar" ute på marknaden ändå! Ljudbilden är bergsfast med dessa kablar.. om inget skall flytta sig i ljudbilden så är det still.. helt still!! . Med fel kablar så kan Utopian skrika dig ordentligt i öronen... man vill inte matcha fel med en Jm Lab högtalare!

Ultrona är kablar som levererar musik! Kablarna har full koll på allt och mörkheten/svärtan imellan instrumenten är otrolig.. Vet inte vad boxarna gör.. men kan tänka mig att de filtrerar bort störningar?

Jag skall testa kablarna mer och återkommer med mer intryck om själva kablarna i sig! Kommer testa dem på olika anläggningar och mot andra kablar som jag känner till.. blir dock ingen duell så jag kommer inte nämna några andra märken. Vill hålla mig neutral bland märkena samt att kablar är systemberoende/matchningsfråga så bästa testet är ju att låna hem själv och testa!


Vill tacka Ljudcenter för lånet av Grendel steget och Transparent snokarna! Starkt av en butik att låna ut saker till någon som lånar dem enbart för ett test i Hififorum som de inte har något att säga till om! Vill också ännu en gång säga att jag inte har några kopplingar till vare sig Ljudcenter, Advantage, Sladd etc.. Jag gör detta för att jag tycker det är skoj med hifi!

Mvh,

Patrick

Edited by - Neodynium on 2003/09/30 13:05:27

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2003/07/31 :  16:49:53  Show Profile Send n0p a Private Message
Intressant läsning, vad är de för pris som grendel betingar?

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2003/07/31 :  17:02:43  Show Profile Send Sanoj a Private Message
49000 kr för 2-kanals samt 69000 kr för 5-kanals.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

krelle
Member

378 Posts

Posted - 2003/07/31 :  17:06:52  Show Profile Send krelle a Private Message
Det verkar vara bra grejer det där. Tänkte höra vad det är för pris på kablarna du skall testa?
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/07/31 :  17:31:22  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Jag vet faktiskt inte va det exakta priset är.. vågar inte höfta heller. Sladd borde veta! Sladd?

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/08/01 :  08:38:55  Show Profile Send linkan a Private Message
Hej Neodynium

Jag blir lite fundersam när du säger:
"Att Grendel slår det mesta upp till 200k+" Jag antar att du syftar på kronor och inte kg.

Skulle du kunna säga att du testat en massa olika stärkare från t.ex:
Mark Levinson, Dynamic Precision, Chord, Jeff Rowland, Pass, Krell, SimAudio, ARC osv och säga att Grendel är bättre?

Eller är det bara ett antagande?

Linkan

Go to Top of Page

hson
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/08/01 :  11:24:31  Show Profile Send hson a Private Message
Tjabba Neodynium.

Bra skrivet Jag kan hålla med om de du skrivet, Vilken kontroll det var i sakerna.
Så nu är det dax att öppna den lilla dollyn och köpa lite nya saker.
Hoppas att du kommer över och prov lyssna Vr- lådorna hemma hos mig.

Power to the people........Class A
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/01 :  11:49:31  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Hej Linkan!

Jag har testat Mark Levinson 333.5 och Krell 700cx.. dock så behöver man ju ha Grendeln jämte dem för att veta med säkerhet. Jag är absolut inte 100% säker.. eftersom jag inte har kunnat göra någon test imellan dem. Om man nu sitter med tyngre stärkare hemma eller har stor erfarenhet av några.. så tycker jag att man skall plocka hem en Grendel och testa själv. Den är defentivt med och slåss på många punkter.. så mycket vågar jag säga.

Så det är väl mer ett antagande än fakta! Bästa testen är ju att låna hem själv och jämföra. Kör man Grendeln biampat så vågar jag säga att den slåss mot det mesta!

Hson!

Jo för tusan.. skall bli skoj att lyssna på Vr-2orna.. de verkade ju inte dumma alls!

Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2003/08/01 :  11:57:54  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Tack neodynium, kul läsning som övernesstämmer med egna erfarenheter (inklusive korta stunder av chock)

Linkan:

Neodynium citerade mig angående pris/prestanda. Samt vad det första tidningstestet säger: "kan mäta sig med den 2-kanaliga världens referensförstärkare". Sådana kostar pengar. 200K t ex.

Men - och detta är viktigt: jag kan aldrig påstå att det ÄR så. Bara att jag tycker att det låter så. Jag säljer dessutom steget så det är knappast någon opartisk röst. Därför: lyssna själva om ni är intresserade av ett steg i regionen 49 - 200 K.

Transparent Ultra kostar 28 K för högtalarkablaget, ca 13 resp 22 för RCA/XLR.

Nu drar jag mig tillbaka från denna tråden så att det inte ser ut som om hififorum sponsrar egna produkter med egna testare el dyl. Så är nämligen inte fallet.

mvh

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2003/08/01 :  11:58:30  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
VÄLDIGT bra skrivet !!

Nu blev man ju sugen !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/01 :  12:02:02  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Tackar Johan! Värmer att du gillade recensionen.

Go to Top of Page

linkan
Mångalen...!?

545 Posts

Posted - 2003/08/01 :  13:33:07  Show Profile Send linkan a Private Message
Neodynium (och sladd)

Tack för förtydligandena, jag blir lite allergisk då någon utan egen referens kommer med såna påståenden, men detta verkar du (ni) ju ha.

För övrigt var det kul att läsa om denna stärkare, får väl åka och kika på den på Best Sound nån dag.

Linkan

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/01 :  16:07:53  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Det förstår jag... Hade jag själv varit! Tycker verkligen att du skall låna hem en Grendel och testa själv!


Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2003/08/02 :  12:12:44  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men varför har den ingen nätbrunn så man kan köra lite bättre nätkablar ?!?! Är det så att kabeln är det bästa som går att få till stärkaren ?!?! Eller är det en miss i beräkningen ( kan ju inte vara en kostnadsfråga i alla fall )??

Udda, men säkert nån tanke bakom..
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/02 :  14:04:48  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Är ju bara en annan sorts kontakt/lösning... man får väl be kabeltillverkaren att sätta dit en sådan kontakt?! Vet inte exakt hur det funkar.. Sladd?

Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2003/08/02 :  14:45:47  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
Neodynium,

Mycket välformulerad och intressant recension! Blev väldigt sugen att testa Bladelius Grendel efter jag läst din recension!


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

hson
Starting Member

15 Posts

Posted - 2003/08/02 :  17:17:30  Show Profile Send hson a Private Message
Neodynium:
Du kan väl höra av dig på Söndag för lite lyssning.

Power to the people........Class A
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/02 :  23:43:48  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Tackar Neriks! Värmer att du gillade den!!

Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/04 :  13:02:15  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Snackade med Ljudcenter idag och enligt dem så är det på gång med mosfetmoduler (sitter bipolära i den nu) till Grendeln, i så fall skulle man kunna ha en fyrkanals Grendel med bipolära till basen och mosfet till mellan och diskant - måste bli en killer! Har själv blivit riktigt sugen på den här får väl plocka hem och prova själv!

För övrigt mycket intressant läsning!

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/04 :  15:04:04  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Mosfet varianten får man ju testa när den kommer! Kul att du gillade testen.

Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/08/04 :  21:28:19  Show Profile Send snare2 a Private Message
Skulle vara trevligt att någon gång få jämföra det med mitt Dynamic-Precision A1, som ligger på 73.000kr, de är ju vad man kallar "fattigmans Krell".
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2003/08/04 :  21:51:08  Show Profile Send snare2 a Private Message
Ska tillägga att jag tackar för din recension.
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/04 :  23:29:14  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Skulle vara skoj att höra ett Dynamic-Precision A1... Finns så mycket roligt på marknaden..

Skoj att du gillade testen!


Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/06 :  12:41:16  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Nu kan du ju bygga "hembio" hemma, VR8-or som fronter och Utopiorna till bakkanalerna, du får fixa en center och en sub bara sedan kopplar du upp med Grendeln och "myser" !

Riktiga förstärkare går på 3 faser!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2003/08/06 :  18:51:55  Show Profile Send Neodynium a Private Message
hehe.. det hade varit något! 100kvm rum och såna lådor runt om + en superb center och 2? stora subar som tar över runt 25hz och neråt.

Go to Top of Page

mmx_2
Member

430 Posts

Posted - 2003/08/06 :  20:23:30  Show Profile Send mmx_2 a Private Message
Nu snackar vi Hembio !

Riktiga förstärkare går på 3 faser!

Edited by - mmx_2 on 2003/08/06 20:25:21
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000