HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Brum i högtalarna
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Luderspunk
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/09/22 :  18:03:20  Show Profile Send Luderspunk a Private Message
När jag har receivern påslagen och lägger örat mot högtalarna är det ett omisskänligt brumljud som hörs, främst från diskanten men även svagt från övriga element. Jag matar inte med någon som helst signal. Jag har provat rycka ut nätsladden till alla andra elektriska apparater i samma rum eller som på ett eller annat sätt in ihopkopplat med receivern (inkl antenn) och endast haft reciver pålagen + högtalare, dvs inte matat med ngn signal. Kör jag recievern på stand-by-läge försvinner ljudet. Nivån på brumljudet påverkas inte av volymen.

Vad kan detta bero på? Tycker mig ha prövat det mesta utom isolationsstrafo/nätfilter, men vill inte lägga pengar på det innan jag vet att det formodligen är där skon klämmer. Ngn har tyckt att jag får räkna med bakgrundsbrus på "billigare" grejer men det tycker inte jag......

Utrustningen består av H/K 5500, JM Lab Cobalt 816, cc800, Tara Labs kablar + en massa annat som inte hör till saken....

Tacksam för hjälp! Vad hjälpen än månde vara....känns lite hopplöst nu att försöka hitta roligare högtalarkablar och steg om man ändå har en massa brus i bakgrunden som dunklar till det hela...

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2003/09/22 :  18:13:04  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Lite brus har du så gott som alltid, kan du inte höra det om du står säg en meter ifrån skulle jag inte vara orolig.
Go to Top of Page

Luderspunk
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/09/24 :  11:00:48  Show Profile Send Luderspunk a Private Message
Nee, har man det? Pluggar jag i min gamla Dual-stärkare från 80-talet i samma högtalare är det ju knäpptyst. Vad beror bruset på, vilken del i recivern är det som knasar och skickar ut signalen?

Finns det några märken som gör helt "brus/brum"-fria grejer då?

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2003/09/24 :  15:24:46  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om jag förstått det hela rätt så är det en kompromiss, visserligen så går det att få ned brus/brum rätt mycket (dock inte till noll, det är i princip omöjligt), förstärkare med mycket "dynamik" brukar väl dock brusa mer. Jag har läst litegrann om audio effekt-op ampar och där får man kompromissa, hög gain ger mycket dynamik men brus och låg gain ger lägre dynamik men inget brus (dvs, samma sak som i vanliga förstärkarkretsar).
Om konstruktören väljer hög gain kan man alltså få brus, särskilt om om man har högtalare med hög känslighet.

Kan tilläggas att på "riktiga" förstärkare för mätelektronik finns ibland en knapp där man kan välja mellan hög "dynamic reserve" och lågt brus, har dock aldrig sett det på ljud-utrustning.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2003/09/24 :  15:36:04  Show Profile Send Bravo a Private Message
Ett visst brus finns alltid, men kan vara mer eller mindre markant.
En av de mest lågbrusnade uppsättningar jag haft var ett Thuleslutsteg där jag vid även mycket högt volympådrag knappt hörde ett dugg, alla andra förstärkare har brusat mer.

Detta har inget absolut att göra med kvaliteten på ljudet, men kan göra det lättare att lyssna på låg nivå.

Bravo
Go to Top of Page

Luderspunk
Starting Member

11 Posts

Posted - 2003/09/25 :  17:16:56  Show Profile Send Luderspunk a Private Message
Hmm, eftersom det verkar vara så att man får leva med lite brus får jag väl acceptera det hela och åter kan jag koncentrera mig på ljudet.

Men lite irriterande är det fortfarande....

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000